La acción de la UE en España ante la “infodemia” de desinformación por el COVID-19
- Fajardo-Trigueros, Clara 1
- Rivas-de-Roca, Rubén 2
-
1
Universitat Jaume I
info
-
2
Universidad de Sevilla
info
ISSN: 2332-8533, 1988-8996
Year of publication: 2020
Issue Title: Digital literacy as a communication and educational challenge
Volume: 13
Issue: 26
Pages: 19-32
Type: Article
More publications in: Revista de estilos de aprendizaje = Journal of Learning Styles
Abstract
COVID-19 has not only meant a health emergency but also a truly disinformation pandemic (‘infodemic’) that threatens the status of democratic institutions such as those that make up the European Union (EU). Indeed, the EU had previously been the target of disinformation campaigns, which increases the potential damage of the COVID-19 ‘infodemic’. Bearing those trends in mind, this research aims to analyze the specific actions that the European institutions have developed in Spain. Our approach is based on a theoretical review and an overview of the actions implemented in the coronavirus context. We use the study of cases research strategy to evaluate interesting examples, both traditional and social media. As a result, there is a notable concern from EU institutions about disinformation, thanks to previous experience with the Brexit referendum in 2016 and the 2019 European elections. The actions carried out in Spain are in line with its media literacy needs, but the huge plurality of platforms used by the EU can prevent citizens’ access, since they do not have a centralized and single space to consult data.
Bibliographic References
- Andrino San Cristóbal, S. (2014). Comunicar sobre Europa, desde Europa y para Europa. La política de comunicación europea entre 1990 y 2010: Euranet, la primera red de radios europeas. Valladolid: Universidad de Valladolid. Secretariado de Publicaciones.
- Auflick, T. (2016). How Trump’s high level of emotion attracts and repels followers simultaneously. LinkedIn. Recuperado de https://bit.ly/2YJcdPz
- Baisnée, O. (2014). Reporting the European Union: A Study in Journalistic Boredom, en Kuhn, R. y Nielsen, R. K. (Eds.). Political journalism in transition: Western Europe in a comparative perspective (pp. 131-149). Londres: I.B. Tauris.
- Bennett, W. L. y Livingston, S. (2018). The disinformation order: Disruptive communication and the decline of democratic institutions. European Journal of Communication, 33(2), 122-139. Doi: 10.1177/0267323118760317
- Borrat, H. (1989). El periódico: actor político. Barcelona: Editorial Gustavo Gili.
- Brosius, A.; van Elsas, E. J. y de Vreese, C. H. (2019). Trust in the European Union: Effects of the information environment. European Journal of Communication, 34(1), 57-73. Doi: 10.1177/0267323118810843
- Cardenal, A. S.; Aguilar-Paredes, C.; Cristancho, C. y Majó-Vázquez, S. (2019). Echo-chambers in online news consumption: Evidence from survey and navigation data in Spain. European Journal of Communication, 34(4), 360-376. Doi: 10.1177/0267323119844409
- Carlson, M. (2018). The Information Politics of Journalism in a Post-Truth Age. Journalism Studies, 19(13), 1879-1888. Doi: 10.1080/1461670X.2018.1494513
- Casero-Ripollés, A. (2018). Research on political information and social media: Key points and challenges for the future. El profesional de la información, 27 (5), 964-974. Doi: 10.3145/epi.2018.sep.01
- Casero-Ripollés, A. (2020). Impact of Covid-19 on the media system. Communicative and democratic consequences of news consumption during the outbreak. El profesional de la información, 29(2), e290223. Doi: 10.3145/epi.2020.mar.23
- Chadwick, A. (2017). The hybrid media system. Politics and power. Nueva York: Oxford University Press.
- Ciréfice, R. (2018). Regulación jurídica de las “fake news” en la UE: ¿un atentado en contra de la democracia? Derecho y economía de la integración, 5, 119-141. Recuperado de https://bit.ly/2zp8SKM
- Comisión Europea (2020). Respuesta al virus-lucha contra la desinformación. Recuperado de https://bit.ly/2ysvZ7r
- Comunicación de la Comisión al Parlamento Europeo, al Consejo, al Comité Económico y Social Europeo y al Comité de las Regiones. COM(2018) 236 final. La lucha contra la desinformación en línea: un enfoque europeo. Recuperado de https://bit.ly/2SOmSVp
- de Ramón Carrión, M. (2017). Los hilos de tuits como articulación del relato histórico fragmentado. Historia y Comunicación Social, 22(2), 347-362. Doi: 10.5209/HICS.57848
- De Vries, C. (2018). Euroscepticism and the Future of European Integration. Oxford: Oxford University Press.
- Fajardo-Trigueros, C. (2017). Brexit, una oportunidad única para relanzar el proyecto europeo. (Trabajo Fin de Máster en Estudios Europeos). Sevilla: Universidad de Sevilla.
- Fletcher, R.; Cornia, A. y Nielsen, R. K. (2020). How Polarized Are Online and Offline News Audiences? A Comparative Analysis of Twelve Countries. The International Journal of Press/Politics, 25(2), 1-27. Doi: 10.1177/1940161219892768
- Freelon, D. y Wells, C. (2020). Disinformation as Political Communication. Political Communication, 37(2), 145-156. Doi: 10.1080/10584609.2020.1723755
- García Avilés, J. A. y Carvajal, M. (2008). Integrated and Cross-Media Newsroom convergence: two models of multimedia news production: The Cases of Novotécnica and La Verdad Multimedia in Spain. Convergence, 14(2), 223-241. Doi: 10.1177/1354856507087945
- García-Gordillo, M. y Pérez-Curiel, C. (2008). La especialización periodística en el nuevo marco europeo. La UE como contenido y fuente especializada en el ámbito mediático y Web, en Fernández Sanz, J. J.; Sanz Establés, C. y Rubio Moraga, A. L. (Eds.). Prensa y Periodismo Especializado IV (pp. 245-258). Guadalajara: Editores del Henares.
- Hanusch, F. y Hanitzsch, T. (2017). Comparing Journalistic Cultures Across Nations. Journalism Studies, 18(5), 525-535. Doi: 10.1080/1461670X.2017.1280229
- Higgins, K. (2016). Post-truth: a guide for the perplexed. Nature 540(7631), 9. Doi: 10.1038/540009a
- Humprecht, E.; Esser, F. y Van Aelst, P. (2020). Resilience to Online Disinformation: A Framework for Cross-National Comparative Research. The International Journal of Press/Politics, 1-24. Doi: 10.1177/1940161219900126
- Igartua, J. J. (2006). Métodos cuantitativos de investigación en comunicación. Barcelona: Bosch.
- Karlsen, R. (2015). Followers are opinion leaders: The role of people in the flow of political communication on and beyond social networking sites. European Journal of Communication, 30(3), 301-318. DOI: 10.1177/0267323115577305
- Krzyżanowski, M. (2019). Brexit and the imaginary of ‘crisis’: a discourse conceptual analysis of European news media. Critical Discourse Studies, 16(4), 465-490. Doi: 10.1080/17405904.2019.1592001
- Newman, N.; Fletcher, R.; Schulz, A; Andi, S. y Nielsen, R. K. (2020). Reuters Institute digital news report 2020. Oxford: Reuters Institute for the Study of Journalism, University of Oxford. Recuperado de https://bit.ly/3ioESQF
- Nielsen, R. K.; Fletcher, R.; Newman, N.; Brennen, J. C. y Howard, P. N. (2020). Navigating the ‘Infodemic’: How People in Six Countries Access and Rate News and Information about Coronavirus. Oxford: Reuters Institute for the Study of Journalism, University of Oxford. Recuperado de https://bit.ly/2YJFYQn
- Ott, B. L. (2017). The age of Twitter: Donald J. Trump and the politics of debasement. Critical Studies in Media Communication, 34(1), 59-68. DOI: 10.1080/15295036. 2016.1266686
- Parlamento Europeo (2019). Cómo detectar que una noticia es falsa. Bruselas: EPRS | Servicio de Estudios del Parlamento Europeo. https://bit.ly/3b8r8pf
- Parlamento Europeo (2020a). COVID-19: las autoridades nacionales deben hacer más para concienciar sobre la respuesta de la UE (sala de prensa del Parlamento Europeo). Recuperado de https://bit.ly/3dptDVF
- Parlamento Europeo (2020b). Desinformación: cómo reconocer y evitar que se extiendan los bulos sobre el COVID-19 (sala de prensa del Parlamento Europeo). Recuperado de https://bit.ly/2WAIfdW
- Parlamento Europeo (2020c). Verificación de datos: lucha contra la desinformación en tiempos de Covid-19 (sala de prensa del Parlamento Europeo). Recuperado de https://bit.ly/2znrDhI
- Parratt, S. (2008). Géneros periodísticos en prensa. Quito: Ediciones Ciespal.
- Pulido, C. M.; Villarejo-Carballido, B; Redondo-Sama, G. y Gómez, A. (2020). COVID-19 infodemic: More retweets for science-based information on coronavirus than for false information. International Sociology, 1-16. Doi: 10.1177/0268580920914755
- Rivas-de-Roca, R. (2018a). El tratamiento informativo de la UE en crisis (2011-2015): comparación entre Alemania y España. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 24(2), 1633-1646. Doi: 10.5209/ESMP.62237
- Rivas-de-Roca, R. (2018b). Las “fake news” en Europa: parámetros para su reconocimiento, en Domínguez Romero, E.; Bobkina, J. y Pertegal Felices, M. L. (Eds.). Alfabetización digital e informacional (pp. 427-438). Barcelona: Gedisa.
- Rúas-Araújo, X. y Casero-Ripollés, A. (2018). Comunicación política en la época de las redes sociales: lo viejo y lo nuevo, y más allá. AdComunica. Revista Científica de Estrategias, Tendencias e Innovación en Comunicación, 16, 21-24. Doi: 10.6035/2174-0992.2018.16.2
- Sádaba Rodríguez, I. (2012). Introducción a la investigación social online, en Arroyo Menéndez, M. y Sádaba Rodríguez, I. (Eds.). Metodología de la investigación social: técnicas innovadoras y sus aplicaciones (pp. 197-216). Madrid: Síntesis.
- Tuñón, J., Bouza, L. y Carral, U. (2019). Comunicación europea. ¿A quién doy like para hablar con Europa? Madrid: Dykinson.
- Ufarte-Ruiz, M.-J., Peralta-García, L. y Murcia-Verdú, F. J. (2018). Fact checking: un nuevo desafío del periodismo. El profesional de la información, 27(4), 733-741. Doi: 10.3145/epi.2018.jul.02
- Unión Europea (2018). EU Code of Practice on Disinformation. Recuperado de https://bit.ly/3dsPHyF
- Vosoughi, S.; Roy, D. y Ara, S. (2018). The spread of true and false news online. Science, 359(6380), 1146-1151. Doi: 10.1126/science.aap9559
- Vraga, E. K. y Bode, L. (2020). “Defining Misinformation and Understanding its Bounded Nature: Using Expertise and Evidence for Describing Misinformation”. Political Communication, 37(1), 136-144. Doi: 10.1080/10584609.2020.1716500
- Wahl-Jorgensen, K. (2020). “An Emotional Turn in Journalism Studies?”. Digital Journalism, 8 (2), 175-194. Doi: 10.1080/21670811.2019.1697626
- Wagner, M. C. y Boczkowski, P. J. (2019). The Reception of Fake News: The Interpretations and Practices That Shape the Consumption of Perceived Misinformation. Digital Journalism, 7(7), 870-885. Doi: 10.1080/21670811.2019.1653208