La educación literaria en educación primariaPosibilidades de la expresión dramática

  1. María J. Caamaño-Rojo 1
  1. 1 Universidade de Santiago de Compostela
    info

    Universidade de Santiago de Compostela

    Santiago de Compostela, España

    ROR https://ror.org/030eybx10

Revista:
E-SEDLL

ISSN: 2659-9996

Ano de publicación: 2019

Número: 1

Páxinas: 65-80

Tipo: Artigo

Outras publicacións en: E-SEDLL

Resumo

The work deals with the possibilities offered by the drama as a didactic tool to approach literary education in Primary Education. The first part offers a terminological and conceptual orientation that tries to clarify what we mean by drama, since it is a term that has been used with very different meanings. The second part focuses on the possibilities that the application of drama can offer the Primary school teacher, going from a general perspective to their presence in the curriculum of the linguistic subjects. In the last part of the work we offer a more practical application of the potentialities of the use of drama for the teaching-learning process of literary education, focusing on the combination of tableaux and the theater of the oppressed for the development of literary competence.

Referencias bibliográficas

  • Ballester, J. (2015). La formación lectora y literaria. Barcelona: Graó.
  • Boal, A. (2009). Teatro del oprimido: teoría y práctica. Barcelona: Alba Editorial.
  • Brook, P. (1973). El espacio vacío. Barcelona: Península.
  • Caamaño-Rojo, M. J. (2016). «La reescritura contemporánea de El retablo de las maravillas de Cervantes y sus posibilidades didácticas». Atalanta. Revista de las letras Barrocas. 4 (2), 61-85.
  • Caro Valverde, M. T. (2014). «La educación literaria de los clásicos y su proyección interdisciplinaria para el aprendizaje basado en competencias». Educatio siglo XXI. 32 (3), 31-50.
  • Colomer, T. (2005). Andar entre libros. La lectura literaria en la escuela. México: Fondo de Cultura Económica.
  • García Padrino, J. (coords.) (1997). «Promoción y difusión del teatro infantil en la escuela». En Cerrilo y García Padrino, (coords.). Teatro infantil y dramatización escolar, pp. 11-36. Cuenca: Ediciones de la UCLM.
  • Cañas Torregosa, J. (2008). Didáctica de la expresión dramática. Una aproximación a la dinámica teatral en el aula. Barcelona: Octaedro.
  • Cervera, J. (1983). Cómo practicar la dramatización con niños de 4 a 14 años. Madrid: Cincel.
  • Fernández Rial, R. (2016). Aulas sen paredes. Santiago de Compostela: Edicións Positivas.
  • Jover, G. (2007). Un mundo por leer: educación, adolescentes y literatura. Barcelona: Octaedro.
  • Mantovani, A. (2014). El teatro joven de 13 a 16 años. Barcelona: Octaedro
  • Mendoza Fillola, A. (1994). Literatura comparada e intertextualidad. Madrid: La Muralla.
  • Mendoza Fillola, A. (2004). La educación literaria. Bases para la formación lecto-literaria. Madrid: Aljibe.
  • Motos Teruel, T. (1999). Creatividad dramática. Santiago de Compostela: Servicio de Publicacións e Intercambio Científico.
  • Motos, T. et. al. (2008). Taller de teatro. Barcelona: Octaedro.
  • Navarro Solano, R. (2003). «La formación inicial del profesorado en las universidades públicas españolas para el uso de la dramatización en el aula». Enseñanza, (21), 181-198.
  • Navarro Solano, R. y Mantovani, A. (2012). El juego dramático de 5 a 9 años. Barcelona: Octaedro.
  • Navarro Solano, R. y Mantovani, A. (2013). La dramática creativa de 9 a 13 años. Barcelona: Octaedro.
  • Núñez Cubero, L. y Navarro Solano, R. (2007). «Dramatización y educación: aspectos teóricos». Teoría de la educación, (19), 225-252.
  • Rifkin, J. (2010). La civilización empática. Barcelona: Paidós.
  • Rodríguez, M. y de la Rosa, M. (2009). Talín, Tolón, se abre el telón. Maestr@s teatrer@s en la Escuela Infantil. Madrid: Narcea.
  • Sampedro, L. (2016). Manual de teatro para niñas, niños y jóvenes de la era de Internet. Barcelona: Alba Editorial.
  • Tejerina Lobo, I. (1994). Dramatización y teatro infantil. Dimensiones psicopedagógicas y expresivas. Madrid: Siglo XXI