Cajas con CienciaAdentrarse en la vida cotidiana romana a través de los objetos arqueológicos durante la “Noche de las Personas Investigadoras”
- Tobalina Pulido, Leticia 1
- Polo Romero, L. Alberto 2
- Rodríguez González, Celtia 3
- 1 Instituto de Ciencias del Patrimonio, CSIC
-
2
Universidad Rey Juan Carlos
info
- 3 Centro de Investigación Interuniversitario das Paisaxes Atlánticas Culturais, USC
ISSN: 2530-1012
Año de publicación: 2024
Número: 17
Páginas: 60-76
Tipo: Artículo
Otras publicaciones en: UNES: Universidad, escuela y sociedad
Resumen
During the “Researchers’ Night” event in Santiago de Compostela on September 29, 2023, a public outreach activity focusing on archaeology was organized specifically for children. The activity involved the presentation of several boxes, each containing between 5 and 10 items, all related to the Roman period. The main objective was to provide participants with an interactive and educational experience. Visitors would choose a box and then embark on the task of identifying and describing its contents using a provided worksheet. Upon completing the worksheet, participants were prompted to reflect on the coherence and connections between the objects in the box, adding a problem-solving component to the activity. The selection of items linked to the Roman era allowed participants to immerse themselves in the historical context, fostering curiosity and interest in archaeology. The activity, while entertaining, also had an educational aspect by challenging participants to apply their knowledge and observation skills. The adaptability of the activity, with multiple boxes and items, offered variety and surprise, thus maintaining the audience’s interest. The revelation of the coherence of the collection at the end of the activity provided a sense of satisfaction and accomplishment for the participants, thereby enhancing the educational experience.
Referencias bibliográficas
- Bardavio, A., & González Marcén, P. (2008). El Campo de Aprendizaje de la Noguera: un proyecto integrado de arqueología experimental. Iber: Didáctica de las ciencias sociales, geografía e historia, 57, 25-38. http://hdl.handle.net/11162/86424
- Cáceres, J., & Ribas, C. (1996). La sociedad opina sobre la ciencia. Mundo Científico, 167, abril, 347-353.
- Calvo, M. (2000). Líneas generales de un programa de difusión de la ciencia al público. Actas del I Congreso sobre Comunicación Social de la Ciencia. Granada, 25-27 de marzo, Libro I, pp. 293-311.
- Cardona Gómez, G. (2016). Implicación social y patrimonio. Un cruce de caminos entre arqueología pública, arqueología comunitaria y didáctica de la arqueología. En M. Díaz-Andreu, A. Pastor Pérez y A. Ruiz Martínez (Eds.), Arqueología y comunidad. El valor social del patrimonio arqueológico en el siglo XXI (pp. 13-34). Madrid: JAS Arqueología Editorial.
- Cardona Gómez, G., & Feliu Torruella, M. (2014). Arqueología, vivencia y comprensión del pasado. Iber: Didáctica de las ciencias sociales, geografía e historia, 78, 15-25. http://hdl.handle.net/11162/189368
- Corbishley, M. (2011). Pinning down the past: Archaeology, heritage and education today. Woodbridge, Virginia: Boydell Press.
- Egea Vivancos, A., Arias Ferrer, L., & Santacana i Mestre, J. (Eds.). (2018). Y la arqueología llegó al aula: la cultura material y el método arqueológico para la enseñanza de la historia y el patrimonio. Gijón: Trea..
- Estepa Giménez, J., Cuenca López, J. M., Jiménez Pérez, R., Travé González, G., de las Heras Pérez, M. Á., Miedes Ugarte, B., Martín Cáceres, M. J., & Calaf Masachs, R. (2021). El proyecto Epitec: relaciones escuela-museo. Conexiones entre emociones, territorio y ciudadanía. En J. M. Cuenca López (Coord.), J. Estepa Giménez (Coord.), & M. J. Martín Cáceres (Coord.), Investigación y buenas prácticas en educación patrimonial entre la escuela y el museo: territorio, emociones y ciudadanía (pp. 15-28). Gijón: Trea.
- Fontal Merillas, O. (Coord.). (2020). Cómo educar en el patrimonio: guía práctica para el desarrollo de actividades de educación patrimonial (1ª ed.). Madrid: Comunidad de Madrid. Publicaciones Oficiales.
- Gibaja Bao, J. F., Mozota Holgueras, M., Remolins Zamora, G., Nieto Espinet, A., Oms, F. X., Higuera, S., Guzmán, V., Cubas Morera, M., González Vázquez, A., Mazzucco, N., Palma, O., & Valenzuela Lamas, S. (2019). La divulgación científica en prehistoria llevada a personas con discapacidad intelectual: una experiencia particular. Pyrenae: Revista de prehistòria i antiguitat de la Mediterrània Occidental, 50(2), 151-167. https://raco.cat/index.php/Pyrenae/article/view/359600
- Gibaja Bao, J. F. (Coord.), Fernández Mier, M. (Coord.), & Cubas Morera, M. (Coord.). (2021). Si te dedicas a la ciencia, ¡divúlgala!: la transferencia de conocimiento en el marco de las Humanidades. Gijón: Trea.
- González Marcén, P. (2010). La dimensión educativa de la arqueología. Ponencia presentada en La tutela del patrimonio prehistórico. Congreso memorial Siret, 22-25 septiembre 2010, Antequera: Consejería de Cultura de Andalucía..
- González Marcén, P. (2016). La mirada de las mujeres: otros patrimonios, otro turismo. PH: Boletín del Instituto Andaluz del Patrimonio Histórico, 24(89), 176–177.
- González Ruibal, A. (2006). Experiencia, narración, personas: elementos para una arqueología comprensible. Complutum, 17, 235–246.
- Hernàndez Cardona, F. X. (2005). Museografía didáctica. En J. Santacana y N. Serrat (Coords.), Museografía didáctica (pp. 25-61). Barcelona: Ariel.
- Hernando Gonzalo, A. (2005). ¿Por qué la Historia no ha valorado las actividades de mantenimiento? Treballs d’Arqueologia, 11, 115–133. https://raco.cat/index.php/TreballsArqueologia/article/view/58269
- Jiménez-Esquinas, G., & Castro -Fernández, B. (2023). Arqueología, participación ciudadana y educación patrimonial: encuentros y desencuentros. REIDICS. Revista De Investigación En Didáctica De Las Ciencias Sociales, (13), 159-176. https://doi.org/10.17398/2531-0968.13.10.
- López-Castilla, M. P., Terradillos-Bernal, M., & Alonso Alcalde, R. (2019). Experimental archaeology and historical empathy: key tools for learning about our origins / Arqueología experimental y empatía histórica: herramientas clave para la didáctica de nuestros orígenes. Culture and Education, 31(1), 170-187. https://doi.org/10.1080/11356405.2018.1561109
- Mendióroz Lacambra, A. M., & Erce Domínguez, A. (2020). El método arqueológico simulado para desarrollar competencias históricas en educación infantil. Arte, individuo y sociedad, 32(3), 767-781. https://doi.org/10.5209/aris.65825
- Mouriño Schick, A. (2021). Metal para guerreiros. A male gaze nos discursos museográficos. Adra, 16, 173–189.
- Ruiz Zapatero, G. (2009). La divulgación arqueológica: las ideologías ocultas. Cuadernos de Prehistoria y Arqueología de la Universidad de Granada, 19, 11-36. https://doi.org/10.30827/cpag.v19i0.183
- Santacana, J., & Hernàndez Cardona, F. X. (1999). Enseñanza de la arqueología y la prehistoria. Lleida: Milenio.
- Serrano Arnáez, B., Ruiz Vivas, C. M., Peinado Espinosa, V., Dorado Alejos, A., & Martínez Carillo, A. L. (2023). Didacteca: un proyecto de innovación docente para construir historia a través de la arqueología. En M. E. Cambil Hernández, A. R. Fernández Paradas, N. de Alba Fernández (Coords.), La didáctica de las ciencias sociales ante el reto de los Objetivos de Desarrollo Sostenible (pp. 1147-1157). Granada: Universidad de Granada.
- Stone, P. (2004). Introduction. Education and the Historic Environment into the twenty-first Century. En D. Henson, P. Stone y M. Corbishley (Eds.), Education and the Historic Environment (pp. 1-12). Londres: Routledge.
- Vicent, N., Rivero Gracia, M. P., & Feliu Torruella, M. (2015). Arqueología y tecnologías digitales en Educación Patrimonial. Educatio siglo XXI: Revista de la Facultad de Educación, 33(1), 83-102.