Competencias transversales y empleabilidad. Un reto para la pedagogía penitenciaria
-
1
Universidade de Santiago de Compostela
info
- 2 Universidade de Santiago de Compsotela
ISSN: 1130-2496, 1988-2793
Year of publication: 2022
Volume: 33
Issue: 2
Pages: 191-200
Type: Article
More publications in: Revista complutense de educación
Abstract
The labour training of inmates in penitentiary centres should play a central role in their process of re-education and social reintegration, in light of the precepts of the Spanish legislation. Precisely, this question is even more relevant in the context of globalization in which our society is immersed, where the labour market is increasingly demanding workers capable of responding to the new requirements of the business fabric. In this article we defend the need for the vocational guidance and training programmes carried out in prisons to promote the development of soft skills, which are essential for the access to a job and its maintenance. To this end, the characteristics of the participants of these programs have been analysed, deepening into the contextual, formative-professional, and occupational variables that have an impact on this process. Lastly, the labour training of the Spanish prisons has been examined, in order to determine whether it develops those competences that have been associated with employability. We conclude that soft skills are not sufficiently promoted in the occupational training developed in prison, also highlighting that it is strongly recommended to start considering the contextual and structural variables that are likely to condition their social and labour reintegration.
Bibliographic References
- Aebi, M. F., y Tiago, M. M. (2020). SPACE I - 2019 – Council of Europe Annual Penal Statistics: Prison populations. Council of Europe.
- Alonso-Martín, P. (2010). La valoración de la importancia de las competencias transversales: Comparación de su percepción al inicio y final de curso en alumnos de psicología. Revista de Investigación Educativa, 28(1), 119-140.
- Alós-Moner, R., Martín, A., Miguélez, F., y Gibert, F. (2009). ¿Sirve el trabajo penitenciario para la reinserción? Un estudio a partir de las opiniones de los presos de las cárceles de Cataluña. Revista Española de Investigaciones Sociológicas, 127, 11-31.
- Alós-Moner, R., Esteban, F., Jódar, P., Miguélez, F., Alcaide, V., y López, P. (2011). La inserción laboral de los ex internos de los centros penitenciarios de Cataluña. https://ddd.uab.cat/pub/worpap/2011/116772/inslabexcen_a2011.pdf
- Arroyo, J. M., y Ortega, E. (2009). Los trastornos de personalidad en reclusos como factor de distorsión del clima social de la prisión. Revista Española de Sanidad Penitenciaria, 11(1), 11-15. https://doi.org/10.4321/s1575-06202009000100002
- Ball, M. J. (2009). Learning, Labour and employability. Studies in the Education of Adults, 41(1), 39-52. https://doi.org/10.1080/02660830.2009.11661572
- Barquín, J., Cano, M. Á., y Calvo, M. Á. (2019). Treatment, Reintegration, and Quality of Prison Life: Perception by Inmates. International Journal of Offender Therapy and Comparative Criminology, 63(13), 2291-2317. https://doi.org/10.1177/0306624x19851669
- Barreiro-Gen, M. (2012). La inclusión sociolaboral de la población reclusa de Galicia, España: principales obstáculos y propuestas para su superación. Atlantic Review of Economics, 1, 1-22.
- Cabrera, P. J. (2002). Cárcel y exclusión. Revista del Ministerio de Trabajo e Inmigración, 35, 83-120.
- Cid, J. (2005). The penitentiary system in Spain. The use of imprisonment, living conditions and rehabilitation. Punishment & Society, 7(2), 147-166. https://doi.org/10.1177/1462474505050439
- Cochran, J. C. (2012). The ties that bind or the ties that break: Examining the relationship between visitation and prisoner misconduct. Journal of Criminal Justice, 40(5), 433-440. https://doi.org/10.1016/j.jcrimjus.2012.06.001
- De la Rica, S., y Anghel, B. (2014). Los parados de larga duración en España en la crisis actual. Fundación Alternativas.
- Deming, D. J. (2011). Better Schools, Less Crime? The Quarterly Journal of Economics, 126(4), 2063-2115. https://doi.org/10.1093/qje/qjr036
- Esteban, F., Alós-Moner, R., Jódar, P., y Miguélez, F. (2014). La inserción laboral de ex reclusos. Una aproximación cualitativa. Revista Española de Investigaciones Sociológicas, 145, 181-204. https://doi.org/10.5477/cis/reis.145.181
- Fernandez-Salinero, C., y García-Álvarez, J. (2020). La inserción laboral de graduados y graduadas a través de los contactos personales. Una propuesta desde la gestión del conocimiento. Revista de Teoría de la Educación, 32(1), 163-189. https://doi.org/10.14201/teri.20196
- Frutos, L., Viedma, A., y del Val, C. (2016). El trabajo en prisión. ¿Reproduce las desigualdades de género? Sociología del Trabajo, 87, 89-117.
- Gallie, D., Paugam, S., y Jacobs, S. (2003). Unemployment, poverty and social isolation: Is there a vicious circle of social exclusion? European Societies, 5(1), 1-32. https://doi.org/10.1080/1461669032000057668
- García-Jarillo, M., Caravaca-Sánchez, F., Sánchez-Alcaraz, C., y Luna, A. (2016). Psychosocial stressors perceived in the process of social reintegration and compliance time remaining in prison sentence. Revista Española de Sanidad Penitenciaria, 18(2), 49-95. https://doi.org/10.4321/S1575-06202016000200003
- Garrido, V. (1988). La prisión como institución de ayuda educativa. Bordón, 40(4), 639-648.
- Garrido, V., y López, M. J. (2005). Manual de intervención educativa en readaptación social. Vol. 2: Los programas de pensamiento prosocial. Tirant lo Blanch.
- Gil Cantero, F. (2010). La acción pedagógica en las prisiones. Posibilidades y límites. Revista Española de Pedagogía, 245, 49-64.
- Goffman, E. (2007). Internados: ensayos sobre la situación social de los enfermos mentales. Amorrortu.
- Instituto Nacional de Estadística. (2019). Resultados nacionales. Parados por sexo y grupo de edad. Valores absolutos y porcentajes respecto del total de cada sexo. https://www.ine.es/jaxiT3/Datos.htm?t=4084#!tabs-tabla
- Instituto Nacional de Estadística. (2020). Resultados nacionales. Tasas de paro por sexo y grupo de edad. https://www.ine.es/jaxiT3/Datos.htm?t=4086#!tabs-tabla
- Lorenzo, M. (2002). La delincuencia femenina. Psicothema, 14(1), 174-180.
- Lorenzo, M., Aroca, C., y Alba, J. L. (2013). La pedagogía penitenciaria en España: luces y sombras. Revista de Educación, 360, 119-139. https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2013-360-223
- Millán-Vázquez, M. G., Santos-Pita, M., y Pérez, L. M. (2015). Análisis del mercado laboral femenino en España: evolución y factores socioeconómicos determinantes del empleo. Papeles de Población, 21(84), 197-225.
- Ministerio de Sanidad, Servicios Sociales e Igualdad. (2017). Encuesta sobre salud y consumo de drogas en internados en instituciones penitenciarias - 2016. Centro de Publicaciones del Ministerio de Sanidad, Servicios Sociales e Igualdad.
- Mortimer, J. T., y Lorence, J. (1979). Work experiences and occupational value socialization: a longitudinal study. American Journal of Sociology, 84(6), 1361-1385.
- Naveros, J. A., Monsalve, J. E., Ponte, M. E., Guillamón, M. L., y Díez, V. (2017). Manual de acompañamiento para la inserción laboral. Ministerio del Interior – Secretaría General Técnica.
- Novo-Corti, I., y Barreiro-Gen, M. (2015). Walking from Imprisonment Towards True Social Integration: Getting a Job as a Key Factor. Journal of Offender Rehabilitation, 54(6), 445-464. https://doi.org/10.1080/10509674.2015.1055036
- Oficina de Naciones Unidas contra la Droga y el Delito. (2019). Global study on homicide. Homicide trends, patterns and criminal justice response. https://www.unodc.org/documents/data-and-analysis/gsh/Booklet2.pdf
- Organización Internacional del Trabajo. (2000). Formación y desarrollo de los recursos humanos: orientación y formación profesional. Autor.
- Palacios, J. (2003). Instituciones para niños: ¿protección o riesgo? Infancia y Aprendizaje, 26(3), 353-363.
- Pereda, C., Actis, W., y de Prada, M. A. (2001). Inserción laboral de la población reclusa en la comunidad de Madrid. http://www.colectivoioe.org/uploads/1b996ec61fc71b354337a8dba57682c572
- Ramos, V., y Carcedo, R. J. (2010). Factores dinámicos de la reincidencia de reclusos drogodependientes en tratamiento en comunidad terapéutica. Revista Internacional de Psicología Clínica y de la Salud, 3, 613-627.
- Redondo, S., Pozuelo, F., y Ruiz, A. (2007). El tratamiento en las prisiones: investigación internacional y situación en España. En A. I. Cerezo y E. García (Coords.), La prisión en España: una perspectiva criminológica (pp. 175-211). Editorial Comares.
- Remedios, R. (2012). The role of soft skills in employability. International Journal of Management Research and Reviews, 2(7), 1285-1292.
- Ross, R. R., y Fabiano, E. A. (1985). Time to think: cognitive model of delinquency prevention and offender rehabilitation. Institute of Social Sciences and Arts.
- Rubio, F. J. (2012). Una mirada sociológica al desempleo. Nómadas. Critical Journal of Social and Juridical Sciences, 34(2), 1-16.
- Rychen, D. S., y Salganik, L. H. (2003). Key Competencies for a successful life and a well-functioning society. Hogrefe & Huber.
- Santos Rego, M. A., y Lorenzo, M. (1996). Política y legislación penitenciaria en España. ¿Qué le interesa saber al pedagogo? Revista de Educación, 311, 255-278.
- Secretaría General de Instituciones Penitenciarias. (2019). Estadística penitenciaria. http://www.institucionpenitenciaria.es/web/portal/documentos/estadisticas.html
- Secretaría General de Instituciones Penitenciarias. (2020a). El Programa Individualizado de Tratamiento (PIT). http://www.institucionpenitenciaria.es/web/portal/Reeducacion/tratamientoPenitenciario.html
- Secretaría General de Instituciones Penitenciarias. (2020b). Reeducación y reinserción social. Fines del tratamiento penitenciario. http://www.institucionpenitenciaria.es/web/portal/Reeducacion/
- Suárez, B. (2016). Empleabilidad: análisis del concepto. Revista de Investigación en Educación, 14(1), 67-84.
- Trabajo Penitenciario y Formación para el Empleo. (2020). Formación e inserción laboral. http://oatpfe.es/seccion=1179&idioma=es_ES#enlace1
- Visher, C. A., Debus-Sherrill, S. A., y Yahner, J. (2011). Employment After Prison: A Longitudinal Study of Former Prisoners. Justice Quarterly, 28(5), 698-718. https://doi.org/10.1080/07418825.2010.535553
- Zabala, C. (2017). Prevalencia de trastornos mentales en prisión: Análisis de la relación con delitos y reincidencia. Ministerio del Interior.