La voz de GaliciaAna Kiro, recepción e identidad nacional

  1. Cibrán Tenreiro Uzal 1
  1. 1 Universidade de Santiago de Compostela
    info

    Universidade de Santiago de Compostela

    Santiago de Compostela, España

    ROR https://ror.org/030eybx10

Revista:
Ausart aldizkaria: arte ikerkuntzarako aldizkaria = journal for research in art = revista para la investigación en arte

ISSN: 2340-8510 2340-9134

Ano de publicación: 2021

Título do exemplar: Sonidos urbanos: música, sonido y sociedad

Volume: 9

Número: 1

Páxinas: 71-85

Tipo: Artigo

DOI: 10.1387/AUSART.22601 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso aberto editor

Outras publicacións en: Ausart aldizkaria: arte ikerkuntzarako aldizkaria = journal for research in art = revista para la investigación en arte

Resumo

When an artist’s work is identified with a particular national identity, the artist usually becomes an object of debate and gives room to antagonistic readings. That is the case of Ana Kiro, a singer who since the 1970s became an enormously popular figure in Galicia by dealing with the experience of emigration, local landscape or traditional culture in pop songs with folk elements. For years, Kiro was often interpreted (and criticized) as a conservative icon, but many voices have appeared during the last decade looking for her resignification as a feminist, lusist or LGTBI referent. This text analyses Ana Kiro’s reception and its connection with the debates around Galician national identity.

Referencias bibliográficas

  • Ayán Vila, Xurxo Miguel. 2010. “Kírote”. Galicia Confidencial, 17 ago. http://emprende.galiciaconfidencial.com/noticia/6195-kirote
  • Bennett, Lucy. 2011 “Music fandom online: R.E.M. fans in pursuit of the ultimate first listen”. New Media & Society 14(5): 748-63
  • Bulnes Fraga, Ana. 2017. “16 canciones que debes escuchar antes de venir a Galicia”. Matador Network. 2 jun. https://matadornetwork.com/es/16-canciones-que-debes-escuchar-antes-de-venir-galicia/
  • Calvo Varela, Carlos. 2015. Diários. Santiago de Compostela: Através
  • Campos Calvo-Sotelo, Javier. 2009. “La música popular gallega en los años de la transición política (1975-1982)”. Tesis Univ. Complutense de Madrid
  • Castells Oliván, Manuel. 2007. “Communication, power and counter-power in the Network Society”. International Journal of Communication 1: 238-66
  • Castro Veloso, Francisco. 2010. “Ana Kiro”. Franciscocastro.gal (web personal del autor), 13 ago. https://franciscocastro.gal/ana-kiro/
  • Colmeiro, José F. 2017. Peripheral visions/global sounds. From Galicia to the world. Liverpool: Liverpool University
  • Fernández Rego, Fernando. 2019. Unha historia da música en Galicia: 1952-2018. Vigo: Galaxia
  • Gabilondo Alberdi, Joseba. 2017. “The master signifier of Galician culture: Manuel Fraga and undemocratic, affective populism”. En Rerouting Galician Studies: Multidisciplinary interventions, edited by Benita Sampedro Vizcaya & José A. Losada Montero, 165-78. London: Palgrave Macmillan
  • García, Javier. 1999. “Muere en Lisboa, a los 79 años, Amália Rodrigues, la voz más profunda del fado”. El País, 7 oct. https://elpais.com/diario/1999/10/07/cultura/939247201_850215. html
  • Hooper, Kirsty. 2009. “The many faces of Julio Iglesias: "Un canto a Galicia", emigration and the network society”. Journal of Spanish Cultural Studies 10 (2): 149-66
  • Lama López, María Xesús. 2017. Rosalía de Castro: Cantos de independencia e liberdade (1837-1863). Vigo: Galaxia
  • Lorenzo Danta, Serafín. 2014. “El día que nació el fraguismo”. La Voz de Galicia. 17 dic. https://www.lavozdegalicia.es/noticia/galicia/2014/12/17/dia-nacio-fraguismo/0003_201412G17P7991.htm
  • Macías Blanco, Alejandro. 2018. “20 años de ‘Tardes con Ana’ en TVG”. Carta de Ajuste. 25 abril. http://carta-de-ajuste.blogspot.com/2018/04/20-anos-de-tardes-con-ana-en-tvg.html
  • Mc Elroy, Ruth & Rebecca Williams. 2010. “Remembering ourselves, viewing the others: Historical reality television and celebrity in the small nation”. Television & New Media 12 (3): 187-206
  • Miguélez Carballeira, Helena & Kirsty Hooper. 2009. “Introduction: Cricital approaches to the nation in Galician studies”. The Bulletin of Hispanic Studies 86(2):201-12
  • Olaxonmario. 2018. “Ana Kiro apropiadora cultural”. Vídeo de Youtube, 4:15. 16 oct. https://www.youtube.com/watch?v=nf89LiqxZMo
  • Pedreira Rodríguez, Penélope. 2001. “Un ruralismo simplista”. O Ximnasio de Academo (web)
  • Pereira Revuelta, Nonito. 2010. “Ana Kiro, la reina”. El Ideal Gallego, 25 sept.
  • Pérez Pereiro, Marta. 1999. “A rumba da gaita: A sociological approach to the music of Ana Kiro”. Trabajo de grado. Univ. of South Wales
  • Skolnik, Jes. 2018. “50 songs that define the last 50 years of LGBTQ+ Pride”. Pitchfork.com, 18 jun. https://pitchfork.com/features/lists-and-guides/50-songs-that-define-the-last-50-yearsof-lgbtq-pride/
  • Romero García, Santiago. 2010. “La banda sonora de la emigración”. Faro de Vigo. 25 sept. https://www.farodevigo.es/sociedad/2010/09/25/banda-sonora-emigracion-17814495.html
  • Sánchez Porta, Juan (Oro Jondo). 2021. Dame más gasolina: Un recorrido por la música de gasolinera. Barcelona: Cúpula
  • Sandvoss, Cornel. 2005. Fans: The mirror of consumption. Cambridge: Polity
  • Souto Eiroa, Xurxo Manuel. 2016. “Unha canción marabillosa, galega e panteísta”. Boletín da Real Academia Galega 377: 169-177
  • Tasende, Jacinto. 2010. “Ana Kiro, funcionalidade político-ideológica dum ícone”. Liberdade. 25 sept. https://www.diarioliberdade.org/galiza/cultura-m%C3%BAsica/7008-ana-kiro-funcionalidade-politico-ideologica-dum-icone.html
  • Varela, Ángel. 2010. “La gallega que superó a Julio Iglesias”. La Voz de Galicia. 25 sept. https://www.lavozdegalicia.es/noticia/cultura/2010/09/25/gallega-supero-julio-iglesias/00031285368018153500840.htm
  • Williams, Rebecca. 2015. “Localebrities, adopted residents, and local characters: audience and celebrity in a small nation”. Celebrity Studies 7(2): 154-68.
  • Wood, Megan M. & Linda Baughman. 2012. “Glee fandom and Twitter: Something new, or more of the same old thing”. Communication Studies 63 (3): 328-44