La creación de una mirada urbanala ciudad de Santiago de Compostela interpretada por el alumnado de magisterio

  1. Franco Vázquez, Carmen
  2. Huerta, Ricard
Journal:
Educatio siglo XXI: Revista de la Facultad de Educación

ISSN: 1989-466X 1699-2105

Year of publication: 2011

Volume: 29

Issue: 2

Pages: 237-254

Type: Article

More publications in: Educatio siglo XXI: Revista de la Facultad de Educación

Abstract

This article attempts to describe a cooperative project carried out in the University of Santiago de Compostela among the teaching staff of the area of the Didactic of Plastic Expression of Santiago and Valencia. The starting point consisted of a proposal made to the student body with the object of, while walking round the city they should think about the public-private dichotomy. The photography images obtained served as a pretext to study in depth the perception that future teachers have on crucial aspects of Artistic Education. With practices of this kind the object is that the following generations should develop systems of work based on activities of creative work, analysis and discussion.

Bibliographic References

  • Agra, M. J. (2007). “Geografías personales: un lugar donde detenerse”, en Calaf, Fontal & Valle (coords.) Museos de arte y educación. Construir patrimonios desde la diversidad, Gijón, Trea, pp. 305-318.
  • Agra, M. J. y Mesías, J. M. (2008). “Descontextualizando o Contexto Urbano: unha Ollada Diferente sobre a Cidade”, en Pose, A. M. y X. Rodríguez (coords) Actividades e recursos educativos dos Museos de Galicia, Noia, ed. Toxosoutos, pp. 107-11.
  • Comisión Europea (2010). Educación artística y cultural en el contexto escolar en Europa, Eurydice, EACEA (Agencia Ejecutiva den el ámbito Educativo, audiovisual y Cultural).
  • Duncum, P. (2007). “Aesthetics, Popular Visual Culture, and Designer Capitalism”, International Journal of Art and Design Education, n. 26, vol 3, pp. 285-295.
  • Duncum, P. (2008). “Holding Aesthetics and Ideology in Tension”, Studies in Art Education, vol. 49 (2), pp. 122-135.
  • Eisner, E. (1992). “La incomprendida función de las artes en el desarrollo humano”, Revista Española de Pedagogía, nº 191, pp. 15-34.
  • Eisner, E. (1995). Educar la visión artística. Barcelona: Paidós.
  • Escaño González, C. (2008). “Paradojas entre teoría y práctica en la educación artística dentro de los denominados contextos posmodernos” en Martínez, L Mª, Gutiérrez, R. y Escaño, C. (coords.) Nuevas propuestas de acción en educación artística, Málaga, SPICUM, pp. 207-214.
  • Franco Vázquez, C. (2003). “En torno a la importancia de la Educación Artística en el curriculum del maestro: los planes de estudio vigentes”, ADAXE. Revista de Estudios y Experiencias Educativas, n. 19, pp. 177-190.
  • Gros, B. (2008). Aprendizajes, conexiones y artefactos. La producción colaborativa del conocimiento. Barcelona: Gedisa.
  • Hernández, F. (2006). “Campos, temas y metodologías para la investigación relacionada con las artes”, Gómez, Hernández y Pérez Bases para un debate sobre investigación artística, Madrid, MEC, pp. 9-49.
  • Hernández, F. (2007). Espigador@s de la cultura visual. Otra narrativa para la educación de las artes visuales. Barcelona: Octaedro.
  • Hernández, F. (2008). “La investigación basada en las artes. Propuestas para repensar la investigación en educación”, Educatio Siglo XXI, n.º 26, pp. 85-118.
  • Hubard, O. (2008). “The Act of Looking: Wolfgang Iser’s Literary Theory and Meaning Making in the Visual Arts”, International Journal of Art and Design Education, n. 27 vol.2, pp. 168-180.
  • Huerta, R. (2001). “Espíritu de trasatlántico, condición de patera”, en Aula de Innovación Educativa, vol. 106, pp. 11-15
  • Huerta, R. (2008). Museo Tipográfico Urbano. Paseando entre las letras de la ciudad. Valencia. PUV.
  • Irwin, R. L., Beer, R., Springgay, S., Grauer, K., Xiong, G., & Bickel, B. (2006). “The rhizomatic relations of a/r/tography”, Studies in Art Education, vol. 48 (1), pp. 70-88.
  • Mirzoeff, N. (2003). Una introducción a la Cultura Visual. Barcelona: Octaedro.