Consideraciones acerca de la fórmula de despedida a Dios en el teatro del Siglo de Oro

  1. Zaida Vila Carneiro 1
  2. Fátima Faya Cerqueiro 2
  1. 1 Universidad de La Rioja España
  2. 2 Universidad de Castilla-La Mancha España
Revista:
Onomázein: Revista de lingüística, filología y traducción de la Pontificia Universidad Católica de Chile

ISSN: 0717-1285 0718-5758

Ano de publicación: 2016

Número: 33

Páxinas: 39-56

Tipo: Artigo

DOI: 10.7764/ONOMAZEIN.33.4 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Outras publicacións en: Onomázein: Revista de lingüística, filología y traducción de la Pontificia Universidad Católica de Chile

Resumo

This study offers an analysis of Spanish farewell expression a Dios/adiós in the Golden Age period, using Calderón de la Barca’s first six partes of Comedias (written between 1623 and 1680) as a representative corpus. Three main issues were considered, namely the context, the pragmatic function, and the presence of this marker in adjacency pairs. The data analysis of the corpus enables the identification of typical features of grammaticalization in the development of adiós, which would originate in longer farewell formulae like Quédate a Dios.