TalaveraUna cerámica a ambos lados del Atlántico. Origen y presente de la loza talaverana en España y México.
- Carmen Cipriano Crespo
- Elena Freire Paz
ISSN: 0716-2278, 0719-2681
Ano de publicación: 2024
Número: 73
Páxinas: 50-64
Tipo: Artigo
Outras publicacións en: Diálogo andino
Resumo
Abstract: In December 2019, the Intergovernmental Committee for the Safeguarding of the Intangible Cultural Heritage, meeting in Bogotá, materializeda project that hadbegun seven years earlier. From that moment on, the ceramic craftprocesses of Talavera de la Reina and El Puente del Arzobispo, located in Western Toledo (Spain), were included in the Representative List of the Intangible Cultural Heritage of Humanity. UNESCO, however, located Talavera ceramics on a world map on both sides of the Atlantic and, together with these two production centers in Europe, the states of Tlaxcala and Puebla, in the Mexican highlands, also appeared. A craft technique thus achieved maximum International recognition through its ramifications over four different territories but with an interwoven history. The present text intends to map, from an anthropological perspective, the historical course of Talavera ceramics until it reaches the goal of adding it to the list of heritage to be safeguarded for the future.
Referencias bibliográficas
- Acha Valdiviezo, J. (1988). Introducción a la Teoría de los Diseños. Trillas. México.
- Agúndez Lería, M. (2019). La cerámica de Talavera de la Reina: de arte decorativo a patrimonio cultural inmaterial de la humanidad. Revista on Line De Artes Decorativas Y Diseño. 87-98
- Alvigini Santi, A. (2006). El Hombre y el Barro. Historia de la Cerámica de Talavera. Excmo. Ayto. de Talavera de la Reina. Talavera de la Reina, España.
- Ballesteros Gallardo, A. (1983). Cerámica de Talavera. Tres tiempos para una Historia. IPIET. Toledo, España.
- Barber, E. A. (1908). Maiolica of Mexico. The Pennsylvania Museum and School of Industry. Philadelphia, USA.
- Beramendi, J,Cabo, M,Fdez. Prieto, L,Iglesias Amorín, A. (2020). La nación omnipresente: procesos de nacionalización en la España contemporánea. Editorial Comares. Granada, España.
- Caballero Klink, A. (2017). aTempora Talavera. Seis mil años de cerámica en Castilla-La Mancha.
- Cabana Iglesia, A,Freire-Paz, E. (2018). Haciendo barro, produciendo género. Mujeres en la alfarería de la Galicia rural desde finales del siglo XX. ARENAL. Revista de Historia de las mujeres. 53-70
- Calvo Cabezas, E. (2019). Coleccionismo, mecenazgo y mercado artístico: ámbitos europeo, americano y asiático. Universidad de Sevilla. Sevilla.
- Connors McQuade, M. (2000). Talavera poblana: cuatro siglos de producción y coleccionismo. Mesoamérica. 118
- Davallon, J. (2014). Construyendo el Patrimonio Cultural y Natural. Germania. Valencia, España.
- Díez Rodríguez, F.. (2013). La formación de la Clase obrera en Inglaterra: E. P. Thompsom y la crisis del marxismo. Sociología Histórica. 251
- Fernández Santiago, J. (2018). Política Monetaria y Moneda en el Reinado de Carlos II. Editorial Universidad Complutense de Madrid. Madrid.
- Freire Paz, E. (2004). La Recuperación de la Alfarería Tradicional en la Provincia de Lugo: Procesos Socioeconómicos y Culturales. USC Servizo de Publicacións. Santiago de Compostela, Galicia, España.
- Gárate Fernández-Cosío, P. (2013). El palacio de Valsaín. Una reconstitución a través de sus vestigios. Universidad Politécnica de Madrid. Madrid.
- García García, J. L. (1998). De la cultura como patrimonio al patrimonio cultural. Política y Sociedad. 9-20
- Gil Pérez, I. (2012). No es país para Jóvenes. Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea, Instituto de Historia Social Valentín Foronda, Valentín de Foronda Gizarte Historia Instituta. Euskadi, España.
- Godoy Orellana, M. (2014). Entre la patrimonialización y la invención de la tradi ción: las Iglesias de Petorca, 1775-1910. Diálogo Andino. 63-76
- González Cambeiro, S. (2016). La salvaguarda del patrimonio inmaterial en Es paña. Facultad de Prehistoria, Historia Antigua y Arqueología, Universidad Complutense de Madrid. Madrid.
- González Moreno, F. (2017). Asociación de ceramología La azulejería española de los siglos XIX y XX. Asociación de ceramología. Alicante, España.
- Guerrero Martín, J,Belver, J. (1988). Alfares y Alfareros de España. Serbal. Barcelona, España.
- Hernando, D. P. (1999). Apreciaciones sobre la evolución de "Las Talaveras". Siglo XVI al XX. Boletín de la Sociedad Española de Cerámica y Vidrio. 38. 329
- Jiménez de Madariaga, C,Seño Asencio, F. (2019). Somos de marca». Turismo y marca UNESCO en el Patrimonio Cultural Inmaterial. Pasos: Revista de Turismo y Patrimonio Cultural. 17. 1127
- Lister, F.,Lister, R. (2001). Maiolica Olé: Spanish and Mexican Decorative Traditions Featuring the Collection of the Museum of International FolkArt. Museum of New Mexico Press. Santa Fe, Estados Unidos.
- Llorens Artigas, J,Corredor-Matheos, J,Català Roca, F. (1970). Cerámica Popular Española. Blume. Barcelona, España.
- López Fernández, M. C. (2015). Técnica y estética de la cerámica de Talavera de la Reina. Recursos iconográficos. Facultad de Bellas Artes, Departamento de Pintura, Universidad Complutense de Madrid. Madrid.
- Mancini, C.E,Acevedo, V.J,López, M.A. (2017). Peñas blancas y sus narrativas: la construcción del discurso sobre el patrimonio cultural y la memoria local en Quebrada de Humahuaca (Jujuy, Argentina). Diálogo Andino. 153
- Maquedano Carrasco, B. (2001). Un pintador de cerámica del siglo XIX en Puente del Arzobispo. Cuaderna: Revista de Estudios Humanísticos de Talavera y su Antigua tierra. 128
- Ortiz García, C. (1994). Antropología y Folklore. Revista de Dialectología y Tradiciones Populares. 49-68
- Pleguezuelo Hernández, A. (1992). Sevilla y Talavera: Entre la colaboración y la competencia. Laboratorio de Arte: Revista del Departamento de Historia del Arte. 275
- Pleguezuelo Hernández, A. (1994). Talaveras en la Colección Carranza. Ayuntamiento de Talavera de la Reina. Toledo, España.
- Portela Hernando, D,Caballero Klink, A. (2017). El Museo de Cerámica «Ruiz de Luna» de Talavera de la Reina. La identidad de la ciudad. Boletín del Museo Arqueológico Nacional. 971
- Prada Trigo, J,Pesántez Loyola, S. (2017). Satisfacción y motivación en destinos culturales: tipología de los turistas atraídos por el Patrimonio Inmaterial en Cuenca (Ecuador). Diálogo Andino. 77-91
- Prat Ferrer, J. J. (2006). Sobre el concepto de folklore. Oppidum. 229
- Prats Canals, Ll. (1997). Antropología y Patrimonio. Ariel. Barcelona, España.
- Rei, M. (2016). Do Operário ao Artista: uma Etnografía em Contexto Industrial no Vale do Ave. Deriva Editores, Porto, Portugal; Le Monde Diplomatique. Lisboa, Portugal.
- Rodríguez Santamaría, A,Moraleda Olivares, A. (1984). Cerámicas Medievales Decoradas de Talavera de la Reina. Imprenta Ebora. Talavera de la Reina, Toledo, España.
- Rodríguez Viñuelas, F. J. (2015). XV Jornada de Historia de Fuente de Cantos Zurbarán, 1598-1664, 350 aniversario de su muerte. Asociación Cultural Lucerna. Madrid, España.
- Rosa Elisea, V. Ó. de la. (2014). Innovación en los productos cerámicos de Talavera. Análisis comparativo de los procesos de innovación en México y en España. Universidad Autónoma Metropolitana, Unidad Xochimilco. México.
- Sánchez-Cabezudo, Á. (2016). La Cerámica de Talavera en el Monasterio de El Escorial. Universidad de Castilla-La Mancha. Toledo, España.
- Sánchez-Cortegana, J. M. (1998). La cerámica exportada a América en el siglo XVI a través de la documentación del Archivo de Indias (II): Ajuares domésticos y cerámica cultural y laboral. Laboratorio de Arte: Revista del Departamento de Historia del Arte. 121
- Sánchez-Pacheco, T. (1997). Cerámica de Talavera de la Reina y Puente del Arzobispo. Summa Artis. 305
- Schnyder, R. (2006). La cerámica de Paterna y la loza hispanoárabe del siglo XIV. Madrider Mitteilungen. 285
- Seseña Díez, N. (1997). Cacharrería Popular. La Alfarería de basto en España. Alianza Editorial. Madrid, España.
- Smith, L. (2011). El «espejo patrimonial». ¿Ilusión narcisista o reflexiones múltiples?. Antípoda. Revista de Antropología y Arqueología. 39-63
- Thompsom, E. P. (1963). La Formación de la clase Obrera en Inglaterra. Capitán Swing. Madrid, España.
- Tolentino Martínez, J. M,Rosales Ortega, R. (2012). La producción de talavera de Puebla y San Pablo del Monte, Tlaxcala: un sistema productivo local en trasformación. Revista Pueblos y Fronteras. 198-235
- Vaca González, D.,Ruíz de Luna Rojas, J. (1943). Historia de la Cerámica de Talavera de la Reina y Algunos datos sobre la de Puente del Arzobispo. Editora Nacional. Madrid, España.
- Velasco Maíllo, H. (2012). De patrimonios culturales y sus categorías. Gazeta de Antropología. 28.
- Villas Tinoco, S. L. (2004). El Renacimiento: de la técnica imperial y la popular. Prensas de la Universidad de Zaragoza. Zaragoza, Es paña.
- Vossen, R,Seseña, N,Küpke, W. (1975). Guía de los Alfares de España. Editora Nacional.