Convocar la historia. La latencia del archivo en los espacios y los cuerpos de Nación, Una revuelta sin imágenes y Una dedicatoria a lo bestia
-
1
Universidade de Santiago de Compostela
info
ISSN: 2172-0150
Ano de publicación: 2024
Número: 29
Páxinas: 17-41
Tipo: Artigo
Outras publicacións en: Fotocinema: revista científica de cine y fotografía
Resumo
Three documentary films retake some neglected fights of women in the dawn of the 21st Century in Spain: Bread riots in 17th century, endurance to the forced confinement during Francoism and resistance to industrial restructuring during PostTransition. Bodies and spaces turn into archive; memory and history are convened there; inside them a new feminist and class archive is built. Nación (Ledo, 2020), Una revuelta sin imágenes (Monsell, 2020) y Una dedicatoria a lo bestia (NucBeade, 2019) look back using historiographical techniques through images; they experiment with the aesthetic possibilities of time, regeneration and phantasmatic film possibilities. They rebuild history and its women’s embodiment. These films are mostly situated at the industrial margins –low-cost feature film, a short film and a video-essay– but they place themselves at the head of documentary renovation: these films experiment with form, recover nonobvious archive, think about the image and defy the documentary film boundaries, even creating real allegories.
Referencias bibliográficas
- Balázs, B. (2013). El hombre visible o la cultura del cine. El cuenco de plata.
- Berger, J. (2016). Modos de ver. Gustavo Gili.
- Berton, M. (2021). Cinema, fantômes et médiums. Critique. Le grand rétour des fantômes, (884-885), 106-116. https://doi.org/10.3917/criti.884.0106
- Benjamin, W. (2006a). Charles Baudelaire. Un lírico en la época del altocapitalismo. En W. Benjamin, Obras (Libro I, vol. 2). Abada.
- Benjamin, W. (2006b). Sobre el concepto de historia. En W. Benjamin, Obras (Libro I, vol. 2). Abada.
- Cabanès, J-L. y Reverzy, É. (2011). Allégories réelles. Romantisme, (152), 39-60. http://doi.org/10.3917/rom.152.0039
- Català, J. M. (2023). El futuro imaginario del documental. En M. Torreiro y A. Alvarado (Eds.), El documental en España: Historia, estética e identidad (pp. 458-476). Cátedra.
- Català, J. M. (2021). Posdocumental. La condición imaginaria del cine documental. Shangrila.
- Cuevas, E. (2022). Filming history from below. Microhistorical documentaries. Columbia University Press.
- Didi-Huberman, G. (2008). La Ressemblance par contact. Archéologie, anachronisme et modernité de l’empreinte. Éditions de Minuit.
- Elsaesser, T. y Hagener, M. (2015). Introducción a la teoría del cine. UAM.
- Jay, M. (2011). In the Realm of the Senses: An Introduction. The American Historical Review, 116(2), 307-315.
- Kirsten, G., Cuter E. y Prenzel, H. (Eds.). (2022). Precarity in European Film. Depictions and Discourses. De Gruyter.
- Kracauer, S. (2002). De Caligari a Hitler. Una historia psicológica del cine alemán. Paidós.
- Ledo, M. (28 de junio de 2021). “Margarita Ledo: Nación son as mulleres da miña xeración”. Entrevista de José Manuel Sande a Margarita Ledo. Luzes. https://luzes.gal/20/03/2021/seccions-da-revista-luzes/entrevistas/margarita-ledo-nacion-son-as-mulleres-da-mina-xeracion/
- Ledo, M. (2020). El cuerpo y la cámara. Cátedra.
- Martín, A., Bleda, M. y Rosa, J. M. (2010). Bleda y Rosa hablan con Alberto Martín. En Conversaciones con fotógrafos (pp. 129-174). La Fábrica.
- Mulvey, L. y Wollen, P. (2016). Entrevista con Laura Mulvey a propósito de 'Riddles of the Sphinx' por Scott MacDonald. Lumière. http://elumiere.net/exclusivo_web/seff16/entrevistamulvey.php
- Pérez-Pereiro, M. y Roca-Baamonde, S. (2024). A Women’s Nation: Feminism, Class, and National Identity in Margarita Ledo Andión’s Nación (2020). Hispanic Research Journal, 24(1), 3-20, https://doi.org/10.1080/14682737.2024.2333142
- Périot, J. G. y Brossat, A. (2018). Ce qui peut le cinéma. Conversations. La Découverte.
- Rediker, M. (2022). Reflections on history from below. Trashumante. Revista Americana de Historia Social, (20), 296-299.
- Rediker, M. (2021). Entre el deber y el motín. Lucha de clases en mar abierto. Antipersona.
- Rich, A. (1986) Notes towards a Politics of location (1984). En Blood, Bread and Poetry (pp. 210-231). Norton & Cia.
- Schmidt, P. (2024). Gustave Courbert. L’Atelier du peintre. Musée d’Orsay https://www.musee-orsay.fr/es/obras/latelier-du-peintre-927
- Selva, M. y Solà, A. (2023). Feminismos y cineastas en el documental español. En M. Torreiro y A. Alvarado (Eds.), El documental en España: Historia, estética e identidad (pp. 290-304). Cátedra.
- Selva, M. (2005). Desde una mirada feminista: los nuevos lenguajes del documental. En C. Torreiro y J. Cerdán (Coords.), Documental y vanguardia (pp. 65-84). Cátedra.
- Thompson, E. P. (2019). Costumbres en común. Estudios sobre la cultura popular. Capitán Swing.
- Toussaint, H. (1982). La liberté guidant le peuple de Delacroix. Réunion des Musées Nationaux.
- Traverso, E. (2022). Revolución. Una historia intelectual. Akal.
- Traverso, E. (2011). El pasado, instrucciones de uso. Historia, memoria, política. Prometeo.