Auge y declive del vídeo 360 gradosevolución y características de la producción inmersiva en los medios de servicio público europeos (2015-2023)
ISSN: 1989-872X
Ano de publicación: 2024
Volume: 15
Número: 2
Páxinas: 81-100
Tipo: Artigo
Outras publicacións en: Revista Mediterránea de Comunicación: Mediterranean Journal of Communication
Resumo
Around the year 2015, newsrooms began to explore the potential that 360-degree video could offer in narrating and representing news reality. Thus began a stage of immersive experimentation on a global level wherein media outlets sought to investigate the possibilities of the format from both a narrative and a user-experience perspective. European public service media have not remained aloof and have also embraced this form of content production, commonly referred to as immersive journalism. Specifically, this study examines the production of non-fiction content with 360-degree video in European public broadcasters between the years 2015 and 2023 (N = 814). The research is guided by three main objectives: to examine the evolution of spherical piece creation, extract their formal characteristics, and analyse the user’s role in the immersive scene. A mixed-method approach is applied based on content analysis and in-depth semi-structured interviews. The study’s findings lead to the conclusion that a gradual decline in interest in the format began from 2019, influenced by the complexity of its sustainability. This decline would have been accentuated along with the onset of the COVID-19 pandemic. On the other hand, the produced content is notable for being brief, simple in multimedia terms, and not adhering to the specificities demanded by both immersive language and spatial narratives.
Información de financiamento
Este artículo forma parte de las actividades del proyecto “Medios audiovisuales públicos ante el ecosistema de las plataformas: modelos de gestión y evaluación del valor público de referencia para España” (PID2021-122386OB-I00), financiado por el MCIN, AEI y FEDER, UE. Este artículo, perteneciente al monográfico “Comunicación, innovación social y sostenibilidad” forma parte del proyecto I+D+I “Ecosistemas de innovación en las industrias de la comunicación: actores, tecnologías y configuraciones para la generación de innovación en contenido y comunicación” (INNOVACOM). Referencia PID2020-114007RB-I00. Su traducción ha sido financiada por el Ministerio de Ciencia, Innovación y Universidades AEI/10.13039/501100011033.Financiadores
-
Ministerio de Ciencia e Innovación - MCIN, AEI y FEDER, UE
Spain
- PID2021-122386OB-I00
- PID2020-114007RB-I00
- AEI/10.13039/501100011033
Referencias bibliográficas
- Aitamurto, T. (2019). Normative paradoxes in 360 journalism: Contested accuracy and objectivity. New media & society, 21(1), 3-19. https://doi.org/10.1177/1461444818785153
- Barreda-Ángeles, M. (2018). Periodismo inmersivo en España: Análisis de la primera generación de contenidos periodísticos en realidad virtual. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 24(2), 1105-1120. https://doi.org/10.5209/ESMP.62204
- Benítez, M. J. (2019). El reportaje inmersivo con vídeo en 360º: características, buenas prácticas y empleo por parte de los medios periodísticos españoles [Tesis doctoral, Universidad Carlos III de Madrid]. E-Archivo UCM. http://bit.ly/3SAcOPb
- Benítez, M. J., y Herrera, S. (2017). El reportaje inmersivo a través de vídeo en 360º: caracterización de una nueva modalidad de un género periodístico clásico. En A. de Lara y F. Arias (Coords.), Mediamorfosis. Perspectivas sobre la innovación en periodismo (pp. 196-212). Universidad Miguel Hernández.
- Benítez, M. J., y Herrera, S. (2018). Los primeros pasos del reportaje inmersivo con video en 360º. Historia y Comunicación Social, 23(2), 547-567. https://doi.org/10.5209/HICS.62784
- Benítez, M. J., Pérez-Seijo, S., & Herrera-Damas, S. (2021). Ethics in360-Degree Immersive Journalism. In M. Luengo & S. Herrera-Damas (eds.), News Media Innovation Reconsidered (pp. 55-72). John Wiley & Sons.
- Benítez-de-Gracia, M. J., y Herrera-Damas, S. (2018). El reportaje inmersivo en vídeo 360º: diseño de un modelo de análisis. Profesional de la Información, 27(1), 149-161. https://doi.org/10.3145/epi.2018.ene.14
- Caerols, R., Sidorenko, P., y Garrido, P. (2020). Hacia un modelo de narrativa en periodismo inmersivo. Revista Latina de Comunicación Social, 75, 341-365. https://www.doi.org/10.4185/RLCS-2020-1430
- Campos Freire, F. (Coord.) (2016). Situación actual y tendencias de la radiotelevisión pública en Europa. FORTA.
- De Bruin, K., de Haan, Y., Kruikemeier, S., Lecheler, S., & Goutier, N. (2022). A first-person promise? A content-analysis of immersive journalistic productions. Journalism, 23(2), 479-498. https://doi. org/10.1177/1464884920922006
- De la Peña, N., Weil, P., Llobera, J., Giannopoulos, E., Pomés A., Spanlang, B., Friedman, D., SánchezVives, M., & Slater, M. (2010). Immersive Journalism: immersive virtual reality for the first-person experience of news. Presence: Teleoperators and Virtual Environments, 19(4), 291-301. https://doi.org/10.1162/PRES_a_00005
- Dolan, D., & Parets, M. (2016). Redefining the axiom of story: The VR and 360 video complex. TechCrunch. https://bit.ly/3SBXamv
- Domínguez, E. (2017). Going beyond the classic news narrative convention: The background to and challenges of immersion in journalism. Frontiers in Digital Humanities, 4, 1-11. https://doi.org/10.3389/fdigh.2017.00010
- Doyle, P., Gelman, M., & Gill, S. (2016). Viewing the future? Virtual reality in journalism. Knight Foundation. https://bit.ly/3SANfgM
- European Broadcasting Union [EBU]. (2012). Empowering Society. A Declaration on the Core Values of Public Service Media. European Broadcasting Union. https://bit.ly/48Omonh
- European Broadcasting Union [EBU]. (2016). Activity report 2015-2016. Technology & Innovation. European Broadcasting Union. https://bit.ly/3irJI2P
- European Broadcasting Union [EBU]. (2017). Virtual reality: How are public broadcasters using it? European Broadcasting Union. https://bit.ly/42gDCqQ
- García-Avilés, J. G., Carvajal, M., y Arias, F. (2018). Implantación de la innovación en los cibermedios españoles: análisis de las percepciones de los periodistas. Revista Latina de Comunicación Social, 73, 369-384. https://doi.org/10.4185/RLCS-2018-1260
- García, M. C., y Berganza, M. R. (2005). El método científico aplicado a la investigación en Comunicación Mediática. En M. R. Berganza Conde, y J. A. Ruiz San Román (coords.), Investigar en Comunicación: guía práctica de métodos y técnicas de investigación social en Comunicación (pp. 19-42). McGraw-Hil
- Gomis, L. (2008). Teoría de los géneros periodísticos. Editorial UOC.
- Greber, H., Lecheler, S., Aaldering, L., De Haan, Y., Kruikemeier, S., Goutier, N., & De Bruin, K. (2023). Feeling the News? The Differential Effects of Immersive Journalism on Emotional Response. Digital Journalism, 11(1), 39-60. https://doi.org/10.1080/21670811.2022.2155205
- Häkkinen, J., Ohta, F., & Kawai, T. (2019). Time Course of Sickness Symptoms with HMD Viewing of 360-degree Videos. Journal of Imaging Science and Technology, 62(6), 060403-1-060403-11. https://doi.org/10.2352/J.ImagingSci.Technol.2018.62.6.060403
- Hansen, A., & Machin, D. (2013). Media & Communication Research Methods. Palgrave Macmillan. Hassan, R. (2020). Digitality, virtual reality and the ‘Empathy Machine’. Digital Journalism, 8(2), 195-212. https://doi.org/10.1080/21670811.2018.1517604
- Hernández-Rodríguez, J. C., y García-Perdomo, V. (2023). ¡Disfruto más, pero comprendo menos, las noticias en video 360°! Gratificaciones obtenidas en la investigación del periodismo de realidad virtual. Cuadernos.info, 56, 313-333. https://doi.org/10.7764/cdi.56.60193
- Jones, S. (2017). Disrupting the narrative: immersive journalism in virtual reality. Journal of Media Practice, 18(2-3), 171-185. https://doi.org/10.1080/14682753.2017.1374677
- Kim, Y., & Lee, H. (2022). User acceptance of 360-degree video news: an integrated model of extended TAM and U&G perspectives. Communication Research and Practice, 8(4), 327-346. https://doi.org/10.1080/22041451.2022.2141861 Landis, J. R., & Koch, G. G. (1977). The measurement of observer agreement for categorical data. Biometrics, 33(1), 159-174. https://doi.org/10.2307/2529310
- Lombao T. F., Valencia-Bermúdez A., & Campos F. (2016). Innovation as the Key for the Future of Public Service Media. In Á. Rocha, A. Correia, H. Adeli, L. Reis & M. Mendonça Teixeira (Eds.), New Advances in Information Systems and Technologies. Advances in Intelligent Systems and Computing (pp. 489- 496). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-319-31307-8_51
- López Hidalgo, A. L., Méndez Majuelos, I., & Olivares-García, F. J. (2022). The decline of Immersive Journalism in Spain since 2018. Revista Latina de Comunicación Social, 80, 15-27. https://doi.org/10.4185/RLCS-2022-1536
- Mabrook, R., & Singer, J. B. (2019). Virtual reality, 360º video, and journalism studies: Conceptual approaches to immersive technologies. Journalism Studies, 20(14), 2096-2112. https://doi.org/10.1080/1461670X.2019.1568203
- Marconi, F., & Nakagawa, T. (2017). The age of dynamic storytelling. A guide for journalists in a world of immersive 3-D content. Associated Press. https://bit.ly/3hIADkl
- Maschio, T. (2017). Storyliving: An ethnographic study of how audiences experience VR and what that means for journalists. Google News Lab. https://bit.ly/2TwFUDx
- Melo, M., Vasconcelos-Raposo, J., & Bessa, M. (2018). Presence and cybersickness in immersive content: Effects of content type, exposure time and gender. Computers & Graphics, 71, 159-165. https://doi.org/10.1016/j.cag.2017.11.007
- Nash, K. (2018). Virtual reality witness: exploring the ethics of mediated presence. Studies in Documentary Film, 12(2), 119-131. https://doi.org/10.1080/17503280.2017.1340796
- Nielsen, S. L., & Sheets, P. (2019). Virtual hype meets reality: Users’ perception of immersive journalism. Journalism, 1-17. https://doi.org/10.1177/1464884919869399
- Paíno, A., & Rodríguez, M. I. (2021). Proposal for a new communicative model in immersive journalism. Journalism, 22(10), 2600-2617. https://doi.org/10.1177/1464884919869710
- Paíno, A., Rodríguez, M. I., y Ruiz, Y. (2019). Narrativas periodísticas en 360º para el consumo en dispositivos móviles: estudios de caso de la app de The New York Times, “NYT VR”. En J. Canavilhas, C. Rodrigues y F. Giacomelli (Eds.), Narrativas jornalísticas para dispositivos móveis (pp. 149-170). LabCom Books.
- Paíno, A., y Rodríguez, M. I. (2019). Propuesta de “géneros periodísticos inmersivos” basados en la realidad virtual y el vídeo en 360º. Revista Latina de Comunicación Social, 74, 1132-1153. https://doi.org/10.4185/RLCS-2019-1375
- Pavlik, J. V. (2018). Experiential media and transforming storytelling: A theoretical analysis. Journal of Creative Industries and Cultural Studies-JOCIS, 3, 46-67. https://doi.org/10.56140/JOCIS-v3-3
- Pérez Tornero, J. M., Grizzle, A., Pulido, C. M., & Tayie, S. S. (2021). The Challenge of Media and Information Literacy for Public Service Media. In M. Túñez-López, F. Campos-Freire, & M. RodríguezCastro (Eds.), The Values of Public Service Media in the Internet Society (pp. 247-273). Palgrave Macmillan. https://doi.org/10.1007/978-3-030-56466-7_13
- Pérez-Seijo, S. (2023). Periodismo inmersivo con vídeo 360 grados: valor, narrativa y retos de futuro. Doxa Comunicación. Revista Interdisciplinar De Estudios De Comunicación Y Ciencias Sociales, 37, 385–400. https://doi.org/10.31921/doxacom.n37a1841
- Pérez-Seijo, S. y Benítez, M. J. (2018). Las narrativas inmersivas como valor de innovación en las radiotelevisiones públicas europeas. En S. Pérez Seijo, M. Rodríguez-Castro y M. Túñez-López (eds.), Debates sobre valores e indicadores del servicio audiovisual público en Europa (pp. 111-126). Sociedad Latina de Comunicación Social. https://doi.org/10.4185/cac142
- Pérez-Seijo, S., Melle, M., y Paniagua, F. J. (2018). Innovación en radiotelevisiones públicas europeas: narrativas inmersivas y organización de los contenidos 360 grados en plataformas digitales. Revista latina de comunicación social, 73, 1115-1136. https://doi.org/10.4185/RLCS-2018-1299
- Pjesivac, I., Ahn, S. J., Briscoe, A., & Kim, S. (2022). 360 journalism as a gateway to information seeking: the role of enjoyment and spatial presence. Journalism Practice, 1-22. https://doi.org/10.1080/17512786.2022.2059545
- Rodríguez-Castro, M., Noonan, C., & Ramsey, P. (2021). Public Service Media Interventions: Risk and the Market. In M. Túñez-López, F. Campos-Freire & M. Rodríguez-Castro (Eds.), The Values of Public Service Media in the Internet Society (pp. 173-191). Palgrave Macmillan.
- Rodríguez, M. I., & Paíno, A. (2022). Progress or regression in the practice of immersive journalism? Immersive storytelling in the productions of the Samsung VR platform between 2015 and 2020. Journal of Print and Media Technology Research, 11(1), 47-63.
- Rodríguez, M. I., y Paíno, A. (2020). Situación actual de los géneros periodísticos inmersivos. Análisis de las producciones informativas en RV y vídeo en 360º entre 2018 y 2020. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 26(4), 1569-1582. https://doi.org/10.5209/esmp.68660
- Salaverría, R. (2005). Redacción periodística en Internet. EUNSA.
- Sánchez Laws, A. L. (2019). Conceptualising Immersive Journalism. Routledge. https://doi.org/10.4324/9780429199394
- Sheikh, A., Brown, A., Evans, M., & Watson, Z. (2016). Directing attention in 360- degree video. IBC 2016 Conference. https://doi.org/10.1049/ibc.2016.002
- Slater, M., & Sanchez-Vives, M. V. (2016). Enhancing Our Lives with Immersive Virtual Reality. Frontiers in Robotics and AI, 3, 1-47. https://doi.org/10.3389/frobt.2016.00074
- Soler-Adillon, J., & Sora, C. (2018). Immersive Journalism and Virtual Reality. In M. Pérez-Montoro (Ed.), Interaction in Digital News Media. From principles to practice (pp. 55-83). Palgrave Macmillan.
- Tejedor-Calvo, S., Romero-Rodríguez, L. M., Moncada-Moncada, A. J. y Alencar-Dornelles, M. (2020). Periodismo que cuenta el futuro: posibilidades y escenarios periodísticos para la realidad aumentada. Profesional de la Información, 29(6), 1-14. https://doi.org/10.3145/epi.2020.nov.02
- Toursel, A., & Philippe, U. (2019). Immersive journalism, a “new frontier” of information experience? Brazilian Journalism Research, 15(2), 350-373. https://doi.org/10.25200/BJR.v15n2.2019.1230
- Van Damme, K., All, A., De Marez, L., & Van Leuven, S. (2019). 360 video journalism: experimental study on the effect of immersion on news experience and distant suffering. Journalism Studies, 20(14), 2053- 2076. https://doi.org/10.1080/1461670X.2018.1561208
- Vázquez-Herrero, J., & Sirkkunen, E. (2022). Back to Fukushima: Perceptions and effects of an immersive journalism story. Profesional de la información, 31(1). https://doi.org/10.3145/epi.2022.ene.08
- Watson, Z. (2017). VR for news: The new reality? Reuters Institute for the Study of Journalism. https://bit.ly/3vQ3mhz Wimmer, R. D., & Dominick, J. R. (2013). Mass media research: An introduction.
- Wadsworth. Wu, S. (2022). Journalism’s Immersive Shift: Uncovering Immersive Journalism’s Adherence to Traditional News Values, Norms, Routines and Roles. Journalism Practice, 1-16. https://doi.org/10.1080/17512786.2 022.2133779
- Zaragoza-Fuster, M. T., & García-Avilés, J. A. (2020). The role of innovation labs in advancing the relevance of Public Service Media: the cases of BBC News Labs and RTVE Lab. Communication & Society, 33(1), 45-61. https://doi.org/10.15581/003.33.1.45-61