"Deprisa, deprisa"indiferencia y ausencia de futuro entre la Transición y el desencanto
- 1 Universidade de Santiago de Compostela / CEFILMUS
- Castro de Paz, José Luis (coord.)
- Ventureira, Rubén (coord.)
ISSN: 2530-9943
Datum der Publikation: 2023
Titel der Ausgabe: De "El Sistema Pelegrín" a "De portería a portería" : Wenceslao Fernández Flórez e os deportes
Nummer: 7
Seiten: 95-101
Art: Artikel
Andere Publikationen in: Volvoreta: revista de literatura, xornalismo e historia do cinema
Zusammenfassung
Carlos Saura premiered in 1981 “Deprisa, Deprisa” his only foray into genre cinema, specifically into what was known as “quinqui cinema”, featuring young delinquents from marginal environments located on the outskirts of cities. At the end of the Transition period, the disappearance of social and political commitment resulting from the so-called disenchantment led to apathy, indifference, and the absence of a vision for the future among these young people. With no obligations or conventions and with delinquency as a way of life, they only aspire to immediately attain whatever consumer society offers them. From this point, the character Ángela begins to assume greater prominence, being the only one capable of imagining something different. The cars they use for their heists represent an expression of freedom, and the music that plays at each moment contributes to emotionally punctuate certain particularly significant sequences.
Bibliographische Referenzen
- BENET, V. J. (2012). El cine español. Una historia cultural. Barcelona: Paidós.
- CUETO, R. (1998). “Introducción”. En R. Cueto (Ed.). Los desarraigados en el cine español. Gijón: Festival Internacional de Cine de Gijón. pp. 7-16.
- HERNÁNDEZ RUIZ, J.; Pérez Rubio, P. (2004). Voces en la niebla. El cine durante la Transición española (1973-1982). Barcelona: Paidós.
- GARCÍA OCHOA, S. (2004). El automóvil en el cine español: valor iconográfico y conceptual en el cine de Carlos Saura. Tesis doctoral. Universidad de Santiago de Compostela.
- HERNÁNDEZ RUIZ, J.; PÉREZ RUBIO, P. (2005). “Esperanzas, compromisos y desencantos. El cine durante la transición española (1973-1983)”. En J.L. Castro de Paz, J.L; J. Pérez Perucha, J.; S. Zunzunegui. La nueva memoria. Historia(s) del cine español. Oleiros: Vía Láctea Editorial, pp. 178 -253.
- JONES, J. (2007). The way we live now: Carlos Saura’s Deprisa, deprisa and the documentary mode. Quaterly Review of Film and Video, 24, pp. 117-123.
- PÉREZ PERUCHA, J., PONCE, V. (1986). “Algunas instrucciones para evitar naufragios metodológicos y rastrear la Transición democrática en el cine español”. En M. Palacio (Ed.). El cine y la Transición política en España. Madrid: Biblioteca Nueva, pp. 223-268.
- RODRÍGUEZ, EDUARDO y GÓMEZ, CONCHA (2000). “El cine de la democracia (1978-1999)”. VV.AA. Un siglo de cine español. Academia de las Artes y las Ciencias Cinematográficas de España, pp. 191-245.
- SAURA, C. (2023). De imágenes también se vive. Casi unas memorias. Madrid: Taurus.
- TRENZADO ROMERO, M. (1999). Cultura de masas y cambio político: el cine español de la Transición. Madrid: CSIC.