Análisis de webs editoriales en biografías de mujeres para público infantil y juvenil

  1. Juan Senís 1
  2. Montserrat Pena Presas 2
  3. Cristina del Moral Barrigüete 3
  1. 1 Universidad de Zaragoza
    info

    Universidad de Zaragoza

    Zaragoza, España

    ROR https://ror.org/012a91z28

  2. 2 Universidade de Santiago de Compostela
    info

    Universidade de Santiago de Compostela

    Santiago de Compostela, España

    ROR https://ror.org/030eybx10

  3. 3 Universidad de Granada
    info

    Universidad de Granada

    Granada, España

    ROR https://ror.org/04njjy449

Journal:
Revista colombiana de educación

ISSN: 0120-3916 2323-0134

Year of publication: 2023

Issue Title: La lectura multimodal a través de libros de no ficción

Issue: 89

Pages: 389-408

Type: Article

DOI: 10.17227/RCE.NUM89-17421 DIALNET GOOGLE SCHOLAR

More publications in: Revista colombiana de educación

Sustainable development goals

Abstract

Following the significant and undeniable boom of women’s biographies aimed at children and young people in the publishing market in different countries, critics have found that these non-fiction books contain similar models. On the one hand, they transfer different formats from one literary system to another and have a high degree of fictionalization. On the other hand, their feminist commitment is often limited. To further explore their signifi-cance and position in the literary system, this paper analyses virtual public epitexts, par-ticularly the editorial websites of 14 collections and series of women biographies aimed at children and young people. The main objective is to determine whether these editorial websites really have a guiding function for mediation or whether their proposal is only promotional or informative. For the analysis, we use the model proposed by Lluch and Escandell (2018), which considers the website presentation, the structure, the social networks, the users and the textual content presented in each of them. Among theconclusions, there is a lack of dynamism in the websites, a scarce presence of multimedia and educational resources, except for some specific cases, and a clear-cut commercial purpose.

Bibliographic References

  • Aguilar, C. (2020). De lij, libros informativos y género. Cuadernos de Literatura Infantil y Juvenil, 296, 18-33. http://hdl.handle.net/10234/189440
  • Álvarez Ramos, E. y Romero Oliva, M. F. (2018). Epitextos milénicos en la promoción lectora: morfologías multimedia de la era digital. Especial Veinte años de la blogosfera, Miscelánea, 20, 71-85. https://doi.org/10.30827/RL DOI: https://doi.org/10.30827/RL
  • Burger Moya, T. (2021). El fomento de la lectura en comunidades literarias de Bookstagram [Trabajo fin de máster]. Universitat Oberta de Catalunya. https://openaccess.uoc.edu/bitstream/10609/128229/6/tburgerTFM0121memoria.pdf
  • Calvo Valiós, V., Del Moral Barrigüete, C. y Senís, J. (2021). Vidas en verso: los libros de no ficción biográficos como herramienta para una educación integral e intercultural, Lenguaje y textos, 54, 55-65. https://doi.org/10.4995/lyt.2021.15767 DOI: https://doi.org/10.4995/lyt.2021.15767
  • Eisner, E. (1998). El ojo ilustrado. Indagación cualitativa y mejora de la práctica educativa. Paidós.
  • García González, M. (2020). Chasing Remarkable Lives: A Problematization of Empowerment Stories for Girls. Journal of Literary Education, 3, 44-61. https://ojs.uv.es/index.php/JLE/article/view/18165 DOI: https://doi.org/10.7203/JLE.3.18165
  • García González, M. (2021). Enseñando a sentir. Repertorios éticos en la ficción infantil. Metales Pesados. DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctv1n1brwr
  • Garralón, A. (2013). Leer y saber. Los libros informativos para niños. Tarambana Libros.
  • Goga, N., Iversen, S. H. y Teigland, A. S. (2021). Verbal and Visual Strategies in Nonfiction Picturebooks. Theoretical and Analytical Approaches. Scandinavian University Press. https://www.idunn.no/doi/pdf/10.18261/9788215042459-2021 DOI: https://doi.org/10.18261/9788215042459-2021
  • Grilli, G. (2020). Non-fiction Picturebooks. Sharing Knowledge as an Aesthetic Experience. ets.
  • Lartitegui, A. G. (2019). Alfabeto del libro de conocimientos. Paradigmas de una nueva era. Pantalia.
  • Lluch, G. y Escandell, D. (2018). El lloc web editorial com a epitext virtual públic. Paràmetres i indicadors. Cultura, Lenguaje y Representación, 20, 65-80. http://www.e-revistes.uji.es/index.php/clr/article/view/3632 DOI: https://doi.org/10.6035/clr.2018.20.5
  • Lluch, G., Tabernero-Sala, R. y Calvo-Valios, V. (2015). Epitextos virtuales públicos como herramientas para la difusión del libro. El profesional de la información, 24(6), 797-804. http://dx.doi.org/10.3145/epi.2015.nov.1 DOI: https://doi.org/10.3145/epi.2015.nov.11
  • McRobbie, A. (2007). Postfeminism and Popular Culture: Bridget Jones and the New Gender Regime. En L. Spigel y A. McRobbie (Eds.), Interrogating postfeminism: Gender and the politics of popular culture (pp. 27-39). Duke University Press. DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctv1210217.5
  • Mendoza, A. y Briz, E. (2003). Didáctica de la Lengua y la Literatura. Prentice Hall.
  • Mociño-González, I. y Santana Dias Debus, E. (2022). Biografías de mujeres para la infancia en el contexto brasileño y gallego. Revista de Estudos Feministas, 30(2), 1-12. https://doi.org/10.1590/1806-9584-2022v30n275262 DOI: https://doi.org/10.1590/1806-9584-2022v30n275262
  • Pena, M., Senís, J. y Del Moral, C. (2023). Estrategias de ficcionalización en las biografías de mujeres destinadas al público infantil y juvenil, Tejuelo. Didáctica de la lengua y la literatura, 37, 7-38. https://doi.org/10.17398/1988-8430.37.7 DOI: https://doi.org/10.17398/1988-8430.37.7
  • Romero Oliva, M., Florido Zarazaga, B. y Heredia Ponce, H. (2021). Epitextos editoriales en la promoción y mediación de los libros de no ficción. Espiral: cuadernos del profesorado, 14(29), 41-55. https://doi.org/10.25115/ecp.v14i29.4528 DOI: https://doi.org/10.25115/ecp.v14i29.4528
  • Sampériz, M., Tabernero, R., Colón, M. J. y Manrique, N. (2020). El libro de no ficción para prelectores. Análisis de las claves de construcción del discurso. Cuadernos del Centro de Estudios de Diseño y Comunicación, 124, 73-90. https://doi.org/10.18682/cdc.vi124.4418 DOI: https://doi.org/10.18682/cdc.vi124.4418
  • Senís, J., Pena, M. y Del Moral, C. (2022). Vidas de santas. Análisis de biografías de mujeres para la infancia en el campo literario peninsular. Bulletin of Hispanic Studies / Bulletin of Contemporary Hispanic Studies, 99(9), 883-902. https://www.liverpooluniversitypress.co.uk/journals/id/60 DOI: https://doi.org/10.3828/bhs.2022.53
  • Stake, R. (1998). Investigación con estudio de caso. Morata.
  • Tabernero-Sala, R., Colón-Castillo, M. J., Sampériz-Hernández, M. y Campos- Bandrés, I. O. (2022). Promoción de la lectura en la sociedad digital. El book-trailer del libro ilustrado de no ficción como epitexto virtual en la definición de un nuevo discurso. Profesional de la información, 31(2), 1-17. https://doi.org/10.3145/epi.2022.mar.13 DOI: https://doi.org/10.3145/epi.2022.mar.13