Concepciones sobre la formación de los inspectores e inspectoras de Educaciónun análisis desde la perspectiva de las Ecologías de Aprendizaje
- Doural García, Andrea Carme 1
- González Sanmamed, Mercedes 1
- Estévez Blanco, Iris 2
-
1
Universidade da Coruña
info
-
2
Universidade de Santiago de Compostela
info
ISSN: 1697-5200, 2172-3427
Year of publication: 2023
Volume: 21
Issue: 3
Pages: 350-365
Type: Article
More publications in: Revista de investigación en educación
Abstract
Conceptions about learning and training influence the configuration of beliefs and perceptions about opportunities, training preferences and the construction of professional knowledge, which explicitly and tacitly conditions the performance of work tasks. A greater understanding of how one learns leads to the acquisition of more profuse learning, consequently, the analysis of conceptions cannot be ignored in the research activity. The concept of Learning Ecologies encompasses conceptions in their intrinsic dimension; hence it has been the framework chosen to support this research. Specifically, the conceptions about the training of 44 education inspectors in Galicia are analyzed, using a quantitative methodological approach, articulated through a questionnaire. The items were quantified using a Likert scale, highlighting the statements for their high scores: "It is necessary to update the training offer" and "Inspectors must make an effort to update to take advantage of the possibilities of ICT". Finally, in the section related to the discussion and conclusions, the training opportunities for education inspectors are analyzed, the relevance of the experience and peer learning, as well as the contribution of technological resources.
Bibliographic References
- Alemán, P. F. y García, A. (2018). La conceptualización de la sociedad actual: aportaciones y limitaciones. Barataria. Revista Castellano-Manchega De Ciencias Sociales, 24, 15-26. https://doi.org/10.20932/barataria.v0i24.380
- Barron, B. (2004). Learning Ecologies for Technological Fluency: Gender and Experience Differences. Journal of Educational Computing Research, 31(1), 1-36. https://doi.org/10.2190/1N20-VV12-4RB5-33VA
- Basilisa, M., Mateos, M. y Vilanova, S. (2014). Cuestionario de dilemas para indagarconcepciones sobre el aprendizaje en docentes universitarios. Docencia Universitaria, 15, 103-120. https://revistas.uis.edu.co/index.php/revistadocencia/article/view/5076
- Boud, D., Cohen, R. y Walker, D. (2011). El aprendizaje a partir de la experiencia: Interpretar lo vital y cotidiano como fuente de conocimiento (Vol. 119). Narcea Ediciones.
- Cabero, J. (2015). Reflexiones educativas sobre las tecnologías de la información y la comunicación (TIC). CEF, 1, 19-27. https://doi.org/10.51302/tce.2015.27
- Castán, J.L (2016). El reto de la inspección de educación en España. Revista Avances en Supervisión Educativa, 25. http://dx.doi.org/10.23824/ase.v0i25.561
- Castán, J. (2018). La formación del Inspector de Educación del siglo XXI. Cuadernos de Pedagogía, 494, 73-79.
- Castañeda, L.J. y Adell, J. (Eds.) (2013). Entornos Personales de Aprendizaje: claves para el ecosistema educativo en red. Editorial Marfil.
- Colmenero, M.J. y Pegalajar, M.C. (2015). Cuestionario para futuros docentes de Educación Secundaria acerca de las percepciones sobre atención a la diversidad: construcción y validación del instrumento. Estudios Sobre Educación, 29, 165-189. https://doi.org/10.15581/004.29.165-189
- Comisión de las Comunidades Europeas (2001).Hacer realidad un espacio europeo del aprendizaje permanente. Comunicación de la comisión. https://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=COM:2001:0678:FIN:ES:PDF
- Creswell, J.W. (2014). Research Design: Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approaches (4th ed.). Sage Publications.
- Cuberos, M., Santamaría, A., Prados, M. y Arias, S. (2019). Concepciones del aprendizaje de estudiantes en proceso de formación como docentes. Profesorado, Revista De Currículum Y Formación Del Profesorado, 23(3), 453-471. https://doi.org/10.30827/profesorado.v23i3.11238
- Decreto 99/2004, del 21 de mayo, por el que se regula la organización y el funcionamiento de la Inspección Educativa y el acceso al cuerpo de inspectores de Educación en la Comunidad Auntónoma de Galicia. Diario Oficial de Galicia, 99, de 25 de maio de 2004. https://www.xunta.gal/dog/Publicados/2004/20040525/AnuncioE58A_es.html
- Díaz de Rada, V. (2012). Ventajas e inconvenientes de la encuesta por Internet. Papers: revista de sociología, 97(1), 193-223. https://doi.org/10.5565/rev/papers/v97n1.71
- Díez-Gutiérrez, E. y Díaz-Nafría, J. (2018). Ubiquitous learning ecologies for a critical cybercitizenship. Comunicar, 54(26), 49-58. https://doi.org/10.3916/C54-2018-05
- Durden, T.R. y Truscott, D.M. (2013). Critical Reflectivity and the Development of New Culturally Relevant Teachers. Faculty Publications from CYFS, (82), 73-80.
- Estévez, I. (2020). Análisis del desarrollo profesional del docente universitario de ciencias de la salud a través de las ecologías de aprendizaje [Tesis de doctorado, Universidade da Coruña]. https://bit.ly/37X40xZ
- Estévez, I., Souto-Seijo, A., González-Sanmamed, M. y Valle, A. (2021). Ecologías de aprendizaje y motivación del profesorado universitario de Ciencias de la Salud. Educación XX1, 24(2), 19-40. https://doi.org/10.5944/educXX1.28660
- Estévez, I., Souto-Seijo, A. y González-Sanmamed, M. (2022). Aprender de y con los demás: Análisis de las interacciones como oportunidades para el desarrollo profesional docente. New Trends in Qualitative Research, 12, e728. https://doi.org/10.36367/ntqr.12.2022.e728
- European Centre for the Development of Vocational Training (CEDEFOP) (2014). Terminology of European education and training policy: a selection of 130 terms (2nd ed.). Publications Office.
- Fàbregues, S., Meneses, J., Rodríguez-Gómez, D. y Paré, M.H. (2016). Técnicas de investigación social y educativa. UOC Publishing. https://bit.ly/2zWkype
- González Sanmamed, M., Sangrà, A., Souto-Seijo, A. y Estévez, I. (2018). Ecologías de aprendizaje en la Era Digital: desafíos para la Educación Superior. Publicaciones, 48(1), 11-38. https://doi.org/10.30827/publicaciones.v48i1.7329
- González‐Sanmamed, M., Muñoz‐Carril, P. y Santos‐Caamaño, F. (2019). Key components of learning ecologies: A Delphi assessment. British Journal of Education Technology, 50(4), 1.639-1.655. https://doi.org/10.1111/bjet.12805
- González-Sanmamed, M., Souto-Seijo, A., González, I. y Estévez, I. (2019). Aprendizaje informal y desarrollo profesional: análisis de las ecologías de aprendizaje del profesorado de educación infantil. Edutec. Revista Electrónica de Tecnología Educativa,68,70-81. https://doi.org/10.21556/edutec.2019.68.1305
- González-Sanmamed, M., Estévez, I., Souto-Seijo, A. y Muñoz-Carril, P. C. (2020). Ecologías digitales de aprendizaje y desarrollo profesional del docente universitario. Comunicar, 28(62), 9-18. https://doi.org/10.3916/C62-2020-01
- González-Sanmamed, M., Souto-Seijo, A. y Estévez, I. (2023). Desarrollo Profesional Docente en la Sociedad en Red: nuevos formatos, diversos contextos y múltiples mecanismos. En M. Santos Rego, M. Lorenzo Moledo y J. García (Eds.).La Educación en Red (pp. 217-242). Octaedro. https://doi.org/10.36006/09509-4
- Hernández-Sampieri, R.H. y Mendoza, C.P. (2018). Metodología de la investigación: las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. McGraw Hill Education
- Imbernon, F. (1989). La formación inicial y la formación permanente del profesorado: dos etapas de un mismo proceso. Revista interuniversitaria de formación del profesorado, 6, 487-499.
- Jackson, N.J. (2013). The Concept of Learning Ecologies. En N. Jackson y G.B. Cooper, (Eds.). Lifewide Learning Education and Personal Development E-Book (pp. 1-21). https://www.lifewideebook.co.uk/uploads/1/0/8/4/10842717/chapter_a5.pdf
- Jiménez, A.B. y Correa, A.D. (2002). El modelo de teorías implícitas en el análisis de la estructura de creencias del profesorado universitario sobre la enseñanza. Revista de Investigación Educativa, 20(2), 525-548. https://revistas.um.es/rie/article/view/99051
- Ley Orgánica 3/2020, de 29 de diciembre, por la que se modifica la Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación. Boletín Oficial del Estado, 340, de 30 de diciembre de 2002, pp. 122.868 a 122.953. https://www.boe.es/eli/es/lo/2020/12/29/3
- Lorente, A. y Madonar, M.J. (2006). La formación permanente de los inspectores de educación: retórica, realidad y futuro. Avances en Supervisión educativa, 3. https://avances.adide.org/index.php/ase/article/view/219
- Marcelo-Martínez, P., Yot-Domínguez, C. y Marcelo, C. (2023). Los docentes y las redes sociales: usos y motivaciones. Revista de Educación a Distancia (RED), 23(72). https://doi.org/10.6018/red.523561
- Martínez, P., Mateos, M.M., Villalón, R., Cervi, J., Pecharromán, A.M. y Martín, E. (2006). Las concepciones de los profesores de educación primaria sobre la enseñanza y el aprendizaje. En N. Scheuer, J.I. Pozo, M.P. Pérez, M.M. Mateos, E. Martín y M. de la Cruz (2006) (coord.). Nuevas formas de pensar la enseñanza y el aprendizaje: las concepciones de profesores y alumnos (pp. 171-188). Graó.
- McMillan, J.H. y Schumacher, S. (2005). Investigación educativa (5ª edición). Pearson.
- Moreno, M. y Azcárate, C. (2003). Concepciones y creencias de los profesores universitarios de matemáticas acerca de la enseñanza de las ecuaciones diferenciales. Enseñanza de las Ciencias,21 (2), 265-280.
- Pozo J.I. (2009). Adquirir una concepción compleja del conocimiento: creencias epistemológicas y concepciones de aprendizaje. En J.I. Pozo y M.P. Echevarría (coords.). Psicología del aprendizaje universitario: la formación en competencias (pp. 70-85). Ediciones Morata.
- Pozo J.I. y Scheuer, N. (2000). Las concepciones sobre el aprendizaje como teorías implícitas. En J.I. Pozo y C. Monereo (eds.) El aprendizaje estratégico (pp. 87-108). Santillana.
- Prensky, M. (2001). Digital natives, digital immigrants part 1.On the horizon, 9(5), 1-6. https://doi.org/10.1108/10748120110424816
- Resolución de 7 de noviembre de 2022, de la Dirección General de Ordenación e Innovación Educativa, por la que se establece el Plan general de la inspección educativa para el curso 2022/23. Diario Oficial de Galicia, 220, de 18 de noviembre de 2022. https://www.xunta.gal/dog/Publicados/2004/20041222/Anuncio2448E_es.html
- Rodríguez, M., Álvarez, C. y Camacho, A. (2018). Claves para el diseño de un plan de formación permanente para la Inspección educativa en España. Avances en Supervisión Educativa,29, 1-21. https://doi.org/10.23824/ase.v0i29.608
- Rodríguez, M., Camacho, A. y Álvarez, C. (2019). El acceso a la inspección educativa en España. Un estudio mediante la técnica Delphi. Avances en Supervisión Educativa, 31, 1-26. https://doi.org/10.23824/ase.v0i31.644
- Romero-García, M.Á. (2017). La comunicación mediada por tecnología como base de la mejora de la actuación de la Inspección Educativa: el Plan de Inspección 2016-17 en Andalucía. Avances En Supervisión Educativa, 27. https://doi.org/10.23824/ase.v0i27.587
- Romero-García, M.Á. (2018). Uso de las TIC por la inspección educativa en Andalucía. EDMETIC, 7(1), 275-296. https://doi.org/10.21071/edmetic.v7i1.9969
- Sangrà, A., Gonzalez-Sanmamed, M. y Guitert, M. (2013, 1-4 de Octubre). Learning ecologies: Informal professional development opportunities for teachers. En Educational Media (ICEM), 2013 IEEE 63rd Annual Conference International Council for Educational Media. Singapore. doi: 10.1109/CICEM.2013.6820171
- Shulman, L. (1987). Knowledge and Teaching: Foundations of the New Reform. Harvard Educational Review, 57(1), 1-23. https://doi.org/10.17763/haer.57.1.j463w79r56455411
- Souto-Seijo, A., Estévez, I. y López-Calvo, S. (2021). Desarrollo profesional docente y ecologías de aprendizaje a través de la interacción. En L. Ortiz, J.A, Torres, J.J. Carrión, S. Fernández, M.A. Peña y E. Pérez (Eds.). Organización educativa para todas las personas. Wolters Kluwer Legal e Regulatory España, S.A
- Tomás-Folch, M. y Durán-Bellonch, M. (2017). Comprendiendo los factores que afectan la transferencia de la formación permanente del profesorado. Propuestas de mejora. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 20(1), 145-157. https://doi.org/10.6018/reifop.20.1.24059
- Vaske, J.J. (2008). Survey research and analysis: Applications in parks, recreation and human dimensions. Venture.
- Vázquez Martínez, A.I. y Cabero Almenara, J. (2015). Las redes sociales aplicadas a la formación. Revista Complutense de Educación, 26 (núm. especial), 253-272. https://doi.org/10.5209/rev_RCED.2015.v26.47078
- Wodzicki, K., Schwammlein E. y Moskaliuk, J. (2012)."Actually, I Wanted to Learn": Study-related knowledge exchange on social networking sites. The Internet and Higher Education, 15(1), 9-14.https://doi.org/10.1016/j.iheduc.2011.05.008