The Contribution of Interactions to Teachers’ Professional Development: A Qualitative Analysis Assisted by Atlas.ti
- Estévez, Iris 1
- Souto-Seijo, Alba 1
- González-Sanmamed, Mercedes 2
-
1
Universidade de Santiago de Compostela
info
-
2
Universidade da Coruña
info
ISSN: 2367-3370, 2367-3389
ISBN: 9783031313455, 9783031313462
Ano de publicación: 2023
Páxinas: 60-71
Tipo: Achega congreso
Referencias bibliográficas
- Imbernón, F., Guerrero, C.: ¿Existe en la universidad una profesionalización docente? Revista de Educación a Distancia 56, 1–12 (2018). https://doi.org/10.6018/red/56/11
- Estévez, I.: Análisis del desarrollo profesional del docente universitario de Ciencias de laSalud a través de las Ecologías de Aprendizaje. Dissertation (2020)
- Estévez, I., Souto-Seijo, A., González-Sanmamed, M.: Aprender de y con los demás: Análisis de las interacciones como oportunidades para el desarrollo profesional docente. New Trends Qual. Res. 12, e728 (2022). https://doi.org/10.36367/ntqr.12.2022.e728
- González-Sanmamed, M., Sangrà, A., Souto-Seijo, A., Estévez, I.: Ecologías de aprendizaje en la Era Digital: desafíos para la Educación Superior. Publicaciones 48(1), 25–45 (2018). https://doi.org/10.30827/publicaciones.v48i1.7329
- Barron, B.: Learning ecologies for technological fluency: gender and experience differences. J. Educ. Comput. Res. 31(1), 1–36 (2004)
- Barron, B.: Interest and self-sustained learning as catalysts of development: a learning ecology perspective. Hum. Dev. 49(4), 193–224 (2006). https://doi.org/10.1159/000094368
- González-Sanmamed, M., Muñoz-Carril, P.C., Santos-Caamaño, F.J.: Key components of learning ecologies: a Delphi assessment. Br. J. Edu. Technol. 5(4), 1639–1655 (2019). https://doi.org/10.1111/bjet.12805
- Lantz-Andersson, A., Lundin, M., Selwyn, N.: Twenty years of online teacher communities: a systematic review of formally-organized and informally-developed professional learning groups. Teach. Teach. Educ. 75, 302–315 (2018). https://doi.org/10.1016/j.tate.2018.07.008
- Moore, S., Walsh, G., Rísquez, A.: Estrategias eeficaces para enseñar en la Universidad. Guía para docentes comprometidos. Narcea, Madrid (2012)
- Jorrín-Abellán, I.M.: Hopscotch building: a model for the generation of qualitative research designs. Georgia Educ. Research. 13(1) (2016). https://doi.org/10.20429/ger.2016.130104
- Jorrín-Abellán, I.M.: Rayuela 2.0: Una herramienta para promocionar la labor innovadora de maestros y maestras mediante la generación de diseños de investigación rigurosos. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, 18(1), 23–39 (2019). https://doi.org/10.17398/1695-288X.18.1.23
- Creswell, J.W.: Qualitative Inquiry and Research Design: Choosing Among Five Traditions. Sage, London (2013)
- Stake, R.E.: Qualitative case studies. In: Denzin, N.K., Lincoln, Y.S. (eds.) The Sage Handbook of Qualitative Research, pp. 443–466. Sage, London (2005)
- Stake, R.E.: Qualitative Research: Studying How Things Work. The Guilford Press, London (2010)
- Jorrín-Abellan, I., Fontana, M., Rubia, B.: Investigar en Educación. Síntesis, Madrid (2021)
- Yin, R.K.: Case Study Research and Applications. Design and Methods, 6th edn. Sage Publications, London (2018)
- Patton, M.: Qualitative Research and Evaluation Methods, 3rd edn. Sage Publications, London (2002)
- Sabariego-Puig, M., Vilà-Baños, R., Sandín-Esteban, M.P.: El análisis cualitativo de datos con ATLAS.ti. Revista d’Innovació i Recerca en Educació, 7(2), 119–133 (2014). http://www.ub.edu/ice/reire.htm
- Miles, M.B., Huberman, A.M., Saldaña, J.: Qualitative Data Analysis A Methods Sourcebook. Sage Publications, London (2014)
- Ronzani, C.M., Rezende da Costa, P., Ferreira da Silva, L., Pigola, A., Martins de Paiva, E.: Qualitative methods of analysis: an example of Atlas.ti™ software usage. Revista Gestão & Tecnologia, 20(4), 284–311 (2020). https://doi.org/10.20397/2177-6652/2020.v20i4.1994
- Creswell, J.W., Poth, C.N.: Qualitative Inquiry and Research Design: Choosing Among Five Traditions. Sage Publications, London (2018)
- Kvale, S.: Las entrevistas en Investigación Cualitativa. Ediciones Morata, Madrid (2011)
- Skjott Linneberg, M., Korsgaard, S.: Coding qualitative data: a synthesis guiding the novice. Qual. Res. J. 19(3), 259–270 (2019). https://doi.org/10.1108/QRJ-12-2018-0012
- Guba, E.: Criteria for assessing the trustworthiness of naturalistic inquiries. Educ. Commun. Technol. J. 29(2), 75–91 (1981). https://doi.org/10.1007/BF02766777
- Litchman, M.: Qualitative Research in Education: A User’s Guide. Sage, London (2011)
- García-Galindo, J.A.: Innovación educativa en la universidad: investigaciones y experiencias para mejorar la calidad de la enseñanza. ICE de la Universidad de Málaga, Málaga (1995)
- Tomás-Folch, M., Duran-Bellonch, M.: Comprendiendo los factores que afectan la transferencia de la formación permanente del profesorado. Propuestas de mejora. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 20(1), 145–157 (2017). https://doi.org/10.6018/reifop.20.1.24059
- Estévez, I., Souto-Seijo, A., Romero, P.: Ecologías de Aprendizaje y Desarrollo Profesional Docente: oportunidades y retos en un contexto formativo cambiante. Publicaciones, 51(3), 71–89 (2021). https://doi.org/10.30827/publicaciones.v51i3.19541