Estrategias de ficcionalización en las biografías de mujeres destinadas al público infantil y juvenil

  1. Montserrat Pena Presas 1
  2. Juan Senís Fernández 2
  3. Cristina del Moral Barrigüete 2
  1. 1 Universidade de Santiago de Compostela
    info

    Universidade de Santiago de Compostela

    Santiago de Compostela, España

    ROR https://ror.org/030eybx10

  2. 2 Universidad de Zaragoza
    info

    Universidad de Zaragoza

    Zaragoza, España

    ROR https://ror.org/012a91z28

Revista:
Tejuelo: Didáctica de la Lengua y la Literatura. Educación

ISSN: 1988-8430

Ano de publicación: 2023

Número: 37

Páxinas: 7-38

Tipo: Artigo

DOI: 10.17398/1988-8430.37.7 DIALNET GOOGLE SCHOLAR

Outras publicacións en: Tejuelo: Didáctica de la Lengua y la Literatura. Educación

Obxectivos de Desenvolvemento Sustentable

Resumo

Biographies of illustrious people stimulate children and young people to perceive how other people see and feel what is happening around them, while offering them the opportunity to see historical figures as models they can identify with and imitate in the future. All of this is very visible in one of the genres of non-fiction for a child that has seen the greatest boom in the last five years: illustrated biographies of distinguished women. In this work, a mixed study of a selection of works (35) is carried out in various peninsular languages with the aim of determining which the fictional resources in this kind of books are. On the one hand, a quantitative analysis is achieved, taking into account their textual typology and compositional scheme. On the other hand, a qualitative analysis of the most frequently used verbal and visual fictionalization resources is realized. Finally, it is concluded that, the use of fictionalization resources in these texts is inevitable as a way of approaching the biographical discourse to children and young people. Therefore, biographies serve as a key element in the formation of a richer and more complete reading universe.

Referencias bibliográficas

  • Aguilar, C., (2020). De LIJ, libros informativos y género, Cuadernos de Literatura Infantil y Juvenil, 296, 18-33.
  • Andugar Sousa, R. (2018). Breves biografías ficticias. Posibilidad de un género literario lectorial. Letras de Hoje, 53(2), 287-296. Doi: https://doi.org/10.15448/1984-7726.2018.2.28764
  • Barthes, R. (1957). Mythologies. París: Seuil.
  • Caballé, A. (2018). Los horizontes epistemológicos de la biografía. Letras de Hoje, 53(2), 203-211. Doi: https://doi.org/10.15448/1984-7726.2018.2.31525
  • Calvo Valiós, V., Del Moral Barrigüete, C., y Senís, J. (2021). Vidas en verso: los libros de no ficción biográficos como herramienta para una educación integral e intercultural, Lenguaje y textos, 54, 55-65. Doi: https://doi.org/10.4995/lyt.2021.15767
  • Carlson, R. (2001). Therapeutic use of story in therapy with children. Guidance and Counseling, 16(3), 92-99.
  • Cerrillo, P. C. (2007). Literatura Infantil y Juvenil y Educación Literaria. Hacia una nueva enseñanza de la literatura. Madrid: Octaedro.
  • Cervera, J. (1975). El teatro, cenicienta de la literatura infantil. Educadores, 81, 109-117.
  • Claybourne, A. (2020). Atlas de sirenas. Barcelona: SM.
  • Colomer, T. (1998). La formación del lector literario. Narrativa infantil y juvenil actual. Madrid: Fundación Germán Sánchez Ruipérez.
  • Cress, S., y Holm, D. (2000). Developing empathy through children´s literature. Education, 120(3), 593-597.
  • Dueñas-Lorente, J.D. (2022). Leer la ironía en el libro álbum. Ocnos. Revista de Estudios sobre Lectura, 21(2). Doi: https://doi.org/10.18239/ocnos_2022.21.2.2924
  • Duke, N. K. (2004). The case for informational text. Educational Leadership, 61(6), 40-44. Recuperado de: http://bit.ly/38B0FkW.
  • García-González, M. (2020). Chasing Remarkable Lives: a Problematization of Empowerment Stories for Girls. Journal of Literary Education, 3, 44-61. Doi: 10.7203/JLE.3.1816
  • Garralón, A. (2013). Leer y saber. Los libros informativos para niños. Madrid: Tarambana Libros.
  • Goga, N., Hoem Iversen, S., y Teigland, A. S. (2021). Verbal and visual Strategies in Nonfiction Picturebooks. Theoretical and Analytical Approaches. Oslo: Escandinavian University Press.
  • Grilli, G. (2020). Non-fiction Picturebooks. Sharing Knowledge as an Aesthetic Experience. Pisa: ETS.
  • Kadar, M. (1992). Essays on Life Writting: From Genre to Critical Practice. Toronto: University of Toronto Press.
  • Kesler, T. (2017). Celebrating poetic nonfiction picture books in classrooms. The Reading Teacher, 70(5), 619-628. Doi: 10.1002/trtr.1553
  • Lartitegui, A. G. (2019). Alfabeto del libro de conocimientos. Paradigmas de una nueva era. Bilbao: Pantalia.
  • Lluch, G., y Sanz-Tejeda, A. (2021). Analizar relato #LIJ. Cuenca: Ediciones de la Universidad de Castilla-La Mancha. Colección Arcadia.
  • Loureiro, Á. (2000). Autobiografía: el rehén singular y la oreja invisible. Anales de literatura española, 14, 135-150.
  • Martins M., y Belmiro, C.A. (2021). Stylistic strategies in children’s nonfiction books. En Goga, N., Hoem Iversen, S., y Teigland, A.S. Verbal and visual Strategies in Nonfiction Picturebooks. Theoretical and Analytical Approaches (pp. 8-21). Oslo: Escandinavian University Press.
  • Moreira, M.E., y Caballé, A. (2018). A hora da biografia. Letras de Hoje, 53 (2), 187-189. Doi: https://doi.org/10.15448/1984-7726.2018.2.31525
  • Nikolajeva, M., y Scott, C. (2001). How picturebooks work. New York: Routledge.
  • Nodelman, P. (2008). The Hidden Adult. Baltimore: JHU Press.
  • O`Brien, S. (1991). Feminist Theory and Literary Biography. En W.H. Epstein (Ed.). Contesting the Subject: Essays in the Posmodern Theory and Practice of Biography and Biographical Criticism (pp. 123-133). Indiana: Purdue University Press.
  • O’Malley, A. (2018). Children, poetry, and the eighteeth-century school anthology. En K. Wakely-Mulroney y L. Joy (Ed.), The Aesthetics of Children’s Poetry. A Study of Children’s Verse in English (pp. 211-224). London/New York: Routledge.
  • Pascual, I. (2017). Versos con faldas. Poetas españolas para la infancia y la juventud (2000-2015). Madrid: UNED.
  • Romera, J. (1997). Ante las biografías literarias. En Romera Castillo J., y Gutiérrez Carbajo, F., Biografías literarias (1975-1997) (pp. 11-25). Madrid: Visor libros.
  • Romero, M., Heredia, H., Trigo, E. y Romero, C. (2021). Validación de parrilla de contenidos y desarrollo de plataforma digital de libros ilustrados de no ficción, Tejuelo, 34, 143-160. Doi: https://doi.org/10.17398/1988-8430.34.143
  • Sampériz, M., Tabernero, R., Colón, M.J. y Manrique, N. (2021). El libro de no ficción para prelectores. Análisis de las claves de construcción del discurso. Cuaderno 124, Cuadernos del Centro de Estudios en Diseño y Comunicación, 73-90. Doi: https://doi.org/10.18682/cdc.vi124.4418
  • Senabre, R. (1997). Sobre el estatuto genérico de la biografía. En J. Romera Castillo y F. Gutiérrez Carbajo, Biografías literarias (1975-1997) (pp. 29-37. Madrid: Visor libros.
  • Senís, J. (2021). La música enterrada. Galerías líricas en la poesía infantil actual. En Ortiz Ballesteros, M.A., y Gómez Rubio, G. (coords.). Contornos de la poesía infantil y juvenil actual (pp. 25-56). Cuenca: Ediciones de la UCLM.
  • Senís, J., Pena, M. y Del Moral, C. (2022). Vidas de santas. Análisis de biografías de mujeres para la infancia en el campo literario peninsular. Bulletin of Hispanic Studies, 99(9), 883-902. Doi: https://doi.org/10.3828/bhs.2022.53
  • Sotomayor, V. (2002). Poesía infantil española de los últimos veinte años. Lazarillo, 8, 8-23.
  • Van Der Linden, S. (2015). Álbum[es]. Ekaré.
  • Wood, K., Lapp, D., Flood, J., y Taylor, B. (2008). Guiding readers through text: strategy guides for new times. Newark, DE: International Reading Association.