Protección de datos personales en la universidadHábitos, actitudes y conocimiento del profesorado

  1. Casal Otero, Lorena 1
  2. Fernández Rodríguez, José Julio 1
  3. Fernández de la Iglesia, Josefa del Carmen 1
  4. Fernández Morante, Carmen 1
  5. Cebreiro, Beatriz 1
  1. 1 Universidade de Santiago de Compostela
    info

    Universidade de Santiago de Compostela

    Santiago de Compostela, España

    ROR https://ror.org/030eybx10

Journal:
Profesorado: Revista de curriculum y formación del profesorado

ISSN: 1989-6395 1138-414X

Year of publication: 2022

Issue Title: Transiciones de la escuela al trabajo en condiciones de vulnerabilidad social en Europa y América Latina / School-to-work transitions amid social vulnerability in Europe and Latin America

Volume: 26

Issue: 3

Pages: 16

Type: Article

DOI: 10.30827/PROFESORADO.V26I3.21193 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Profesorado: Revista de curriculum y formación del profesorado

Abstract

The protection of personal data is a fundamental right for which we all have a responsibility. It is the obligation of all institutions, including universities, to comply with and conform to the requirements of data protection regulations. At present, due to a lack of research, there is a great lack of knowledge about the impact of data protection regulations in higher education. This study initiates a line of work that aims to find out how data protection is integrated in the field of university teaching. This research investigates the habits, attitudes and degree of knowledge of university teaching staff in relation to data protection. An ad hoc questionnaire was designed and implemented and answered by 391 teachers at the University of [university-anonymised]. The results show that there is a need to improve the habits of university teaching staff in specific actions that can lead to vulnerabilities in relation to data protection. There is a good attitude among teaching staff, but statistically significant differences are revealed in terms of the degree of knowledge on this subject depending on the area to which the lecturer belongs. The need to guide the actions linked to the training of university teaching staff in data protection matters and to design informative campaigns to increase awareness and foster attitudes more oriented towards data protection is evident. Only in this way will we make progress in achieving a democratically strengthened teaching staff.

Bibliographic References

  • Carta de Derechos Fundamentales de la Unión Europea. Diario Oficial de la Unión Europea, de 7 de junio de 2016, 290-405. https://eur-lex.europa.eu/legalcontent/ES/TXT/PDF/?uri=CELEX:12016P/TXT&from=EN
  • Cattell, R. B. (1966). The scree test for the number of factors. Multivariate behavioral research, 1(2), 245-276. https://doi.org/10.1207/s15327906mbr0102_10
  • Cerrillo, A. (2019). La protección de los datos personales en la Universidad a ojos de un defensor universitario. Rued@. Revista Universidad, Ética y Derechos, 3-4, 58-74. Recuperado de https://revistas.uca.es/index.php/Rueda/article/view/5425
  • Conde, P. y Cazurro, V. (2017). El cumplimiento de la normativa de protección de datos personales y su impacto en la Universidad. En J. C. Gómez, M.C. Pérez y L. Nieto (2017). Investigaciones de Economía de la Educación (pp. 103-112). Asociación Economía de la Educación.
  • Constitución Española. Boletín Oficial del Estado, 311, de 29 de diciembre de 1978, 1-112. https://www.boe.es/eli/es/c/1978/12/27/(1)/con
  • Fernández Rodríguez, J. J. (2015). Protección de datos y docencia universitaria: Apuntes desde una visión práctica. Revista Internacional de Investigación e Innovación en Didáctica de las Humanidades y las Ciencias, 2, 9-34. Recuperado de http://www.didacticahumanidadesyciencias.com/ojs/index.php/RIDHyC/article/view/Art.1/pdf
  • Fernández Rodríguez, J. J. (2018). Decálogo sobre la nueva normativa de protección de datos. Administración y Cidadanía (A&C), 13(2), 193-209.
  • Fernández Rodríguez, J. J. (2019). Aproximación general a la reforma normativa: el reglamento europeo y la ley orgánica española. Principios generales. En C. Campos Acuña (2019) Aplicación práctica y adaptación de la protección de datos en el ámbito local (pp. 35 68). Wolters Kluwer.
  • Jato, E. Muñoz, M. A. y García, B. (2014). Las necesidades formativas del profesorado universitario: un análisis desde el programa de formación docente de la Universidad de Santiago de Compostela. Revista de Docencia Universitaria, 12(4), 203-229.
  • Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de educación. Boletín Oficial del Estado, 106, de 4 de mayo de 2006, 17158-17207. https://www.boe.es/boe/dias/2006/05/04/pdfs/A17158-17207.pdf
  • Ley Orgánica 3/2018, de 5 de diciembre, de Protección de Datos Personales y garantía de los derechos digitales. Boletín Oficial del Estado, 294, de 6 de diciembre de 2018, 119788-119857. https://www.boe.es/eli/es/lo/2018/12/05/3/dof/spa/pdf
  • Ley Orgánica 6/2001, de 21 de diciembre, de Universidades. Boletín Oficial del Estado, 307, de 21 de diciembre de 2001, 49400-49425. https://www.boe.es/boe/dias/2001/12/24/pdfs/A49400-49425.pdf
  • Ley Orgánica 8/1985, de 3 de julio, reguladora del derecho a la educación. Boletín Oficial del Estado, 159, de 4 de julio de 1985, 1-21. https://www.boe.es/buscar/pdf/1985/BOE-A-1985-12978-consolidado.pdf
  • McKelvey, N. (2014). Data Protection Issues in Higher Education with Technological Advancements. International Journal of Evaluation and Research in Education (IJERE), 3(3), 133-141.
  • Reglamento (UE) 2016/679 del Parlamento Europeo y del Consejo, de 27 de abril de 2016, relativo a la protección de las personas físicas en lo que respecta al tratamiento de datos personales y a la libre circulación de estos datos. Diario Oficial de la Unión Europea, de 4 de mayo de 2016, 1-191. https://eurlex.europa.eu/legal-content/ES/TXT/PDF/?uri=CELEX:32016R0679&from=ES
  • Singh, D. y Ramutsheli, M. P. (2016). Student data protection in a South African ODL university context: risks, challenges and lessons from comparative jurisdictions. Distance Education, 37(2), 164-179. https://doi.org/10.1080/01587919.2016.1184397
  • Troncoso Reigada, A. (2006). La publicación de datos de profesores y alumnos y la privacidad personal: acerca de la protección de datos personales en las universidades. Revista de Derecho Político, 67, 79-163. https://doi.org/10.5944/rdp.67.2006.8999