La cocreación como técnica para aumentar el valor de los productos periodísticos

  1. Sixto-García, José 1
  2. Quintillán Poza, Ariana 1
  1. 1 Universidade de Santiago de Compostela
    info

    Universidade de Santiago de Compostela

    Santiago de Compostela, España

    ROR https://ror.org/030eybx10

Zeitschrift:
Estudios sobre el mensaje periodístico

ISSN: 1988-2696

Datum der Publikation: 2022

Titel der Ausgabe: Monográfico: Comunicar sobre la crisis climática en la era Covid-19: conexiones, innovaciones y nuevos retos

Ausgabe: 28

Seiten: 703-712

Art: Artikel

DOI: 10.5209/ESMP.78544 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen Access editor

Andere Publikationen in: Estudios sobre el mensaje periodístico

Zusammenfassung

Information and communication technologies enable the collaboration of the public in the processes of information production. One of the formulas for citizen participation that implies a greater increase in the value of journalistic products is co-creation, a technique that allows recipients to be integrated into ideation, development and promotion. This paper analyzes the opportunities that audiences find to co-create in the most consumed digital native media in the countries with the highest rate of internet penetration in the world. From a sample selection made with quantitative criteria, qualitative techniques are used to explore all the scenarios in which co-creation is possible (web, social media and offline spaces). The results point to a still very incipient development of co-creation opportunities and no significant differences can be ratify between the different regions in the world.

Bibliographische Referenzen

  • Ahn, D., Duan, J. A. & Mela, C. F. (2016). Managing user-generated content: A dynamic rational expectations equilibrium approach. Marketing Science, 35(2), 284-303. https://doi.org/10.1287/mksc.2015.0937
  • Agrawal A.K., Kaushk A.K., & Rahman, Z. (2015). Co-creation of social value through integration of stakeholders. Procedia, Social and Behavioral Sciences, 189, 442-448. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.03.198
  • Bithas, G., Kutsikos, K., Sakas, D. & Konstantopoulos, K. (2015). Business Transformation through Service Science: The Road Ahead. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 175, 439-446. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.01.1221
  • Brown, A., Novak, J. & Gilbride, S. (2011). Getting In On the Act: How Arts Groups Are Creating Opportunities for Active Participation. The James Irvine Foundation/ Wolfbrown. https://bit.ly/3BlC7bN
  • Carlson, M. (2018). The information politics of journalism in a post-truth age. Journalism Studies,19(13), 1879–1888. https://doi.org/10.1080/1461670X.2018.1494513
  • Chillón, J. M. (2018). Oportunidades y amenazas del periodismo ciudadano en la sociedad globalizada. Comunicación: estudios venezolanos de comunicación, 182, 57-65. https://bit.ly/3vRBTIl
  • Cruz, J. & Suárez, J. (2012). Ética de la participación ciudadana en los discursos periodísticos digitales. El profesional de la información, 21(4), 375-380. https://doi.org/10.3145/epi.2012.jul.07
  • Cuenca-Amigo, M. & Zabala-Inchaurraga, Z. (2018). Reflexiones sobre la participación como cocreación en el museo. Her&Mus: heritage & museography, 19, 122-135. https://bit.ly/3EkcLgr
  • Frow, P., Nenonen, S., Payne, A. & Storbacka, K. (2015). Managing Co-creation Design: A Strategic Approach to Innovation. British Journal of Management, 26, 463-483. https://doi.org/10.1111/1467-8551.12087
  • Fuster, M. (2019). Una economía más participativa y diversa. Alternativas económicas, 65, 52-53. https://bit.ly/3jIcsEc
  • Grönroos, C., Strandvik, T. & Heinonen, K. (2015). Value Co-Creation: Critical Reflections. En J. Gummerus & C. Von Koskull (eds.), Service Marketing and Management for the Future (pp. 69-81). Hanken School of Economics of Helsinki. https://bit.ly/3BkQIEo
  • López, J., González, C. & Santos, L. (2013). Innovación de servicio y cocreación con los clientes de la empresa: efectos sobre los resultados. Revista Española de Investigación de Marketing ESIC, 17(2), 79-102. https://doi.org/10.1016/S1138-1442(14)60025-5
  • López-Roldán, P. & Fachelli, S. (2015). El diseño de la muestra. En P. López-Roldán & S. Fachelli, Metodología de la investigación social cuantitativa. Universitat Autònoma de Barcelona. https://bit.ly/2Zxeznm
  • Maciá, C. (2007). No todos somos ya periodistas. Un análisis de la utopía del periodismo ciudadano desde la perspectiva del reportaje interpretativo. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 13, 123-144. https://bit.ly/2Zt0GqE
  • Martín, M. F. (2017). Economía colaborativa y protección del consumidor. Revista de Estudios Europeos, 70, 179-196. https://bit.ly/3mjBuLw
  • Newman, N.; Fletcher, R., Schulz, A. Andi, S. & Nielsen R. K. (2020). Reuters Institute Digital News Report 2020. Reuteurs Institute, University of Oxford. https://bit.ly/3jJeEv9
  • Normann, R. & Ramírez, R. (1993). From value chain to value constellation: Designing interactive strategy. Harvard Business Review, 71(4), 65-77. https://bit.ly/3bduCJz
  • Otzen, T. & Manterola, C. (2017). Técnicas de muestreo sobre una población a estudio. International Journal of Morphology, 35(1), 227-232. https://dx.doi.org/10.4067/S0717-95022017000100037
  • Payne, A., Storbacka, K. & Frow, P. (2008). Managing the co-creation of value. Journal of the Academy of Marketing Science, 1(36), 83-96. https://doi.org/10.1007/s11747-007-0070-0
  • Prahalad C. K. & Ramaswamy, V. (2004) Co-creation experiences: the next practice in value creation. Journal of Interactive Marketing, 18(3), 5-14. https://doi.org/10.1002/dir.20015
  • Ramaswamy, V. (2008). Co-creating value through customers' experiences: The Nike case. Strategy and Leadership, 36(15), 9-14. https://doi.org/10.1108/10878570810902068
  • Sanz-Martos, S. (2018). Co-creación y conocimiento colaborativo al servicio del ciudadano. Anuario ThinkEPI, 12, 200-202. https://doi.org/10.3145/thinkepi.2018.29
  • Sixto-García, J., López-García, X. & Toural-Bran, C. (2020). Oportunidades de cocreación de contenidos en los periódicos nativos digitales. Profesional de la información, 29(4), e290426. https://doi.org/10.3145/epi.2020.jul.26
  • Sixto-García, J., Rodríguez-Vázquez, A. I. & Soengas-Pérez, X. (2020). Co-creation in North American and European digital native media: Web, social networks and offline spaces. Journalism, online first. https://doi.org/10.1177/1464884920984698
  • Suárez, J. (2017). El periodismo ciudadano. Análisis de opiniones de periodistas profesionales de España, Italia y Bélgica. Convergencia, 24(74), 91-111. https://bit.ly/3mivhzt
  • Valles, M. (1999). Técnicas cualitativas de investigación social. Editorial Síntesis. https://bit.ly/2ZqsawG
  • Varela, J. (2005). Periodismo 3.0, la socialización de la información. Telos: Cuadernos de comunicación e innovación, 65, 68-76. https://bit.ly/2ZtJ8Kh
  • Walker, D. (2021). “There’s a Camera Everywhere”: How Citizen Journalists, Cellphones, and Technology Shape Coverage of Police Shootings. Journalism Practice, online first. https://doi.org/10.1080/17512786.2021.1884990
  • Wolfgang, J., Vos, T. & Kelling, K. (2019). Journalism’s Relationship to Democracy: Roles, Attitudes, and Practices. Journalism Studies, 20(14), 1977-1994. https://doi.org/10.1080/1461670X.2018.1547123
  • Xie, K. & Lee, Y. J. (2015). Social Media and Brand Purchase: Quantifying the Effects of Exposures to Earned and Owned Social Media Activities in a Two-Stage Decision Making Model. Journal of Management Information System, 32(2), 204- 238. https://doi.org/10.1080/07421222.2015.1063297