Análisis de los roles de género de las protagonistas femeninas de la serie “HIT” de RTVE

  1. Isaac Maroto González
  2. Talia Rodríguez Martelo
Revista:
Ambitos: Revista internacional de comunicación

ISSN: 1988-5733 1139-1979

Ano de publicación: 2022

Número: 57

Páxinas: 83-101

Tipo: Artigo

DOI: 10.12795/AMBITOS.2022.I57.05 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openIdus editor

Outras publicacións en: Ambitos: Revista internacional de comunicación

Obxectivos de Desenvolvemento Sustentable

Resumo

Film and television fiction as a reflection or report of the existing reality takes on bigger relevance when this fiction comes from the public service media. These contents are broadcasted with the objective of entertainment in first place but also with the aim to stimulate a reflection about certain social issues. The tv fiction “Hit” takes place in this context. The first season was released in September 2020 and the second season has been broadcasted since October to December in 2021. The plot focuses on the educational environment with a cast of adults and teenagers whose epicentre is the school they share where the main character “Hit” deals with a group of teenage boys and girls with various behavioural problems. Given the narrative plot of the series, it is of interest to analyze the archetypes of the female protagonists involved in the story. The present study explores the representation of 16 characters from a qualitative approach and based on the methodology of individual and comparative character analysis. From the narrative profiles analysed, it can be seen how in some cases the main female characters are constructed basis on gender stereotypes to develop a transformation story line. But there are also other protagonists whose personalities are constructed according to typical patterns without a gender perspective, resorting to narrative archetypes without evolution

Referencias bibliográficas

  • Arana Arrieta, E. (2011). Estrategias de programación televisiva. Ed. Síntesis.
  • Arranz Lozano, F. (2020). Estereotipos, roles y relaciones de género en series de televisión de producción nacional: un análisis sociológico. Estudio realizado por CIMA-Asociación de mujeres cineastas y de medios audiovisuales y editado por el Instituto de la Mujer y para la Igualdad de Oportunidades del Ministerio de Igualdad. https://bit.ly/3PsCGJ6
  • Barrios Rodríguez, S., González de Garay, B. y Marcos Ramos, M. (2021). Representación de género en las series españolas de plataformas de streaming. Cuestiones de género: de la igualdad y la diferencia, 16, 298-322.e-ISSN: 2444-0221. https://bit.ly/3wkvRSi
  • Belmonte, J. y Guillamón, S. (2008). Co-educar la mirada contra los estereotipos de género en TV. Comunicar, Revista Científica de Educomunicación, 31(XVI), 115-120. https://doi.org/10.3916/c31-2008-01-014
  • Chicharro Merayo, M. (2021). Representaciones de la mujer en la ficción postfeminista: Ally McBeal, Sex and the City y Desperate Housewives. Papers: revista de sociologia, 98(1), 11-31. https://doi.org/10.5565/rev/papers/v98n1.469
  • Cuenca Orellana , N. y Martínez Pérez, N. (2020). Enamoramiento y maternidad: el mandato de género en televisión a través de las protagonistas de This is Us. Cuestiones de género: de la igualdad y la diferencia. No.16 2021 – e-ISSN: 2444-0221 - pp. 250-269
  • FórmulaTv (2022, 28 de enero). Audiencias HIT. www.formulatv.com. https://bit.ly/3sG4WOK
  • Galán Fajardo, E. (2007). Fundamentos básicos en la construcción del personaje para medios audiovisuales. Revista del CES Felipe II, 2007(7). https://bit.ly/3FUez1D
  • Garrido, R. y Zaptsi, A. (2021). Arquetipos, Me Too, Time’s Up y la representación de mujeres diversas en TV. Comunicar. Revista científica iberoamericana de comunicación y educación, 68, 21-33. https://doi.org/10.3916/C68-2021-02
  • Gavilán, D., Martinez-Navarro, G. y Ayestarán, R. (2019) Las mujeres en las series de ficción: el punto de vista de las mujeres. Investigaciones feministas, 10 (2), 367-384. https://doi.org/10.5209/infe.66499
  • Grossocordón Cortecero, C. (2019). Propuesta metodológica sobre análisis de personajes en el relato cinematográfico. Comunicación y Métodos | Communication & Methods, 1(1), 9- 28. https://doi.org/10.35951/v1i1.18
  • Hidalgo-Marí, T. (2017). De la maternidad al empoderamiento: una panorámica sobre representación de la mujer en la ficción española. Prisma Social, 2, 291-314. https://bit.ly/3a7x5rF
  • Lacalle, C. y Gómez, B. (2016). La representación de las mujeres trabajadoras en la ficción televisiva. Comunicar. Revista Científica de Educomunicación, 47(24), 59-67. https://doi.org/10.3916/C47-2016-06
  • Martínez Rodrigo, M. E., y Martínez-Cabeza Jiménez, J. (2020). La figura materna en el cine de Pixar. El caso de la saga de Los Increíbles. Historia y comunicación social, 25(1), 35-44. https://doi.org/10.5209/hics.64587
  • Mateos-Pérez, J. (2021). Modelos de renovación en las series de televisión juveniles de producción española. Estudio de caso de Merlí (TV3, 2015) y Skam España (Movistar, 2018). Doxa Comunicación, 32, 143-157. https://doi.org/10.31921/doxacom.n32a7
  • Navarro-Abal, Y. y Climent-Rodríguez, J. (2014). El efecto socializador del medio televisivo en jóvenes. Influencia de las conductas de gestión del conflicto mostradas por personajes de series de ficción. Área Abierta, 14(1), 26-42. https://doi.org/10.5209/rev_ARAB.2014.v35.n1.44684
  • Perelló Rosselló, M. (2015). Arquetipos femeninos en Amar en Tiempos Revueltos (TVE, 2005-2012). Acotaciones (34). https://bit.ly/3LlXvCS
  • Raya Bravo, I. (2019). El viaje de la heroína. 10 iconos femeninos épicos del cine y la televisión. ReaDuck Ediciones.
  • Saneleuterio, E., Muñoz, M. J. R., y Leoz, D. (2021). Transformaciones en las narrativas audiovisuales desde una perspectiva de género. Cuestiones de género: de la igualdad y la diferencia, 16, 1-11. e-ISSN: 2444-0221. https://bit.ly/3MmNJ4B
  • Vicens Poveda, A. (2020). Análisis individual y comparativo de personajes cinematográficos. Una propuesta metodológica multidisciplinar aplicada al cine de animación. Comunicación y Métodos, 2(1), 23-38. https://doi.org/10.35951/v2i1.58