La dimensión comunicativa de los gobiernos autonómicos de coalición en España (1987-2019)

  1. Ferrández-Mas, Alejandro 1
  2. López-López, Paulo Carlos 2
  3. Lagares Díez, Nieves 2
  1. 1 Comunicación Ayuntamiento de Crevillente
  2. 2 Universidade de Santiago de Compostela
    info

    Universidade de Santiago de Compostela

    Santiago de Compostela, España

    ROR https://ror.org/030eybx10

Journal:
Historia y comunicación social

ISSN: 1137-0734

Year of publication: 2022

Volume: 27

Issue: 1

Pages: 119-132

Type: Article

DOI: 10.5209/HICS.72914 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Historia y comunicación social

Abstract

This study describes the communicative elements present in 48 autonomous coalition governments in Spain based on the analysis of the coalitional agreements signed between the different parties. For this, has been developed an instrument of 14 categories that integrates organic-functional aspects, as well as analyzes the presence or absence of standardized patterns of distribution of competences, communication policies, coordination norms or conflict management. The results reveal governments with concentrated, vertical and non-shared communication structures between the coalition partners, without communication protocols, with an excessive presence of the majority partner and where substantial differences are only observed when the majority partner it is a state party or a regional party.

Bibliographic References

  • Adolphsen, M. (2014). Communication strategies of governments and NGOs: Engineering global discourse at high-level international summits. Springer Science & Business Media.
  • Aira, T.; Curto, V.; Rom, J. (2009). Comunicació política i d’institucions públiques, Barcelona: Editorial UOC.
  • Aira, T.; Canaleta, P. (2016). “El relato y la estrategia de comunicación global en los gobiernos de coalición”. En Ridao, J. (ed.) (2016). Comunicación política y gobiernos de coalición. Barcelona: Editorial UOC. pp. 74-90. ISBN: 978-84-9116-161-5
  • Almansa Martínez, A. (2004). Teoría, Estructura y Funcionamiento de los Gabinetes de Comunicación. El caso andaluz. Málaga: SP-UMA.
  • Amadeo, B. (2016). “El estudio de la comunicación gubernamental”. En: Austral comunicación, 5(2), pp. 155-181. ISSN: 2313-9129
  • Barrio, A.; Rodríguez Teruel, J.; Baras i Gómez, M.; Barberà i Aresté, Ò. (2010). “Partidos de ámbito no estatal y gobernabilidad multinivel: el caso de España (1977-2008)”. En: WP Institut de Ciències Polítiques i Socials de la UAB, nº 291, Barcelona. ISSN: 1113-8962.
  • Calvet Crespo, J. (2003). “Gobiernos minoritarios, pactos parlamentarios y producción legislativa en España”. En: Política y Sociedad, 40(2), pp. 89-104. Disponible en: https://revistas.ucm.es/index.php/POSO/article/view/POSO0303110089A. ISSN: 1130-8001
  • Canel, M. J.; Sanders, K. (2010). “Para estudiar la comunicación de los gobiernos: un análisis del estado de la cuestión”. En: Comunicación y sociedad, 23(1), pp. 7-48. ISSN: 0214-0039
  • Castillo Esparcía, A.; Almansa Martínez, A. (2015). “Estudio sobre la estructura y el funcionamiento de los gabinetes de comunicación en España”. En: Anagramas Rumbos Y Sentidos De La Comunicación, 2(4), pp. 47-62. ISSN: 1012-1587
  • Codina, L. (2018). “Revisiones sistematizadas para trabajos académicos 1: Conceptos, fases y bibliografía”, Lluís Codina, 11 de abril [Blog]. Disponible en https://www.lluiscodina.com/revisiones-sistematizadas-fundamentos/ (consultado el 8 de noviembre de 2021).
  • Corneliseen, J. (2008). Corporate Communication: A guide to theory and practice. London: Sage. ISBN: 978-0857022431
  • Cuberes, A.; Rius, M. (2016). “La organización interna de la comunicación política en los gobiernos de coalición. Valores y actitudes, ejes, y organigrama del aparato comunicativo y las herramientas”. En Ridao, J. (ed.) (2016). Comunicación política y gobiernos de coalición. Barcelona: Editorial UOC. pp. 91-115. ISBN: 978-84-9116-161-5
  • Evans, M., (2019). Coalition Government as a Reflection of a Nation’s Politics and Society. A Comparative Study of Parliamentary Parties and Cabinets in 12 Countries. London: Routledge.
  • Field, B. N. (2016). Por qué funcionan los gobiernos minoritarios: política territorial multinivel en España. Valencia: Tirant lo Blanch.
  • García Orosa, B.; Vázquez Sande, P. (2012) “Los gabinetes de prensa institucionales de los ayuntamientos españoles en internet”. En: Estudios sobre el mensaje periodístico, 18(E), pp. 261­290. DOI: https://doi.org/10.5209/rev_ESMP.2012.v18.40995
  • Graber, D. (1992). Public Sector Communication: How Organizations Manage Information. Washington, D.C.: Congressional Quarterly Press.
  • Hallin, D. C.; Mancini, P. (2008). Sistemas mediáticos comparados: tres modelos de relación entre los medios de comunicación y la política. Barcelona: Editorial Hacer. ISBN: 9788496913127
  • Lagares, N.; Oñate, P. (2019). “Los resultados electorales y los sistemas de partidos: cambio y continuidad en las Españas electorales”. En Lagares, N; Ortega, C.; Oñate, P. (eds.) (2019). Las elecciones autonómicas de 2015 y 2016. Centro de Investigaciones Sociológicas (CIS). pp. 165-187.
  • López-López, P. C. (2016). A construción da axenda política, mediática e pública nas eleccións galegas do ano 2009: estratexia partidaria, produción da información e cidadanía. Tesis doctoral, Universidade de Santiago de Compostela.
  • López-López, P. C.; Puentes-Rivera, I. (2016). “Estratexias de comunicación para un goberno de coalición en Galicia: da lexislatura 2005-2009 ao posible cambio político 2016-2020”. En Rúas-Araújo, J (et al.) (eds.) (2016), De los medios y la comunicación de las organizaciones a las redes de valor, Quito: Xescom/Universidad técnica Particular de Loja.
  • Loughlin, J.; Hendriks, F.; Lindström, A. (eds.) (2010), The Oxford Handbook of Local and Regional Democracy in Europe, Oxford: Oxford University Press.
  • Matas, J. (2015). La formación de un gobierno de coalición. València: Tirant lo Blanch.
  • Matas, J. (2016). “La comunicación política en el marco de los protocolos o pautas coalicionales ex ante”. En Ridao, J. (ed.) (2016). Comunicación política y gobiernos de coalición. Barcelona: Editorial UOC. pp. 53-73. ISBN: 978-84-9116-161-5
  • Martin, L. W.; Vanberg, G. (2008) “Coalition Government and Political Communication”, En: Political Research Quarterly, 61(3), p. 502–516 doi: https://doi.org/10.1177/1065912907308348
  • Noguera, F. (2002). “Campaña de comunicación permanente”. En Izurieta, R.; Perina, R.; Arterton, C. (eds.) Estrategias de comunicación para gobiernos. Buenos Aires: Ediciones La Crujía.
  • OGC-UB (2018). Disponible en: http://www.ub.edu/OGC/index_es_archivos/index_es.htm [Consultado 6-9-2020]
  • Reniu, J. M. (2001). “¿Merece la pena coligarse?: La formación de gobiernos minoritarios en España, 1977-1996”.En: Revista Española de Ciencia Política, nº 5, pp. 111-142. ISSN: 1575-6548
  • Reniu, J.M. (2010). Els governs de coalició. Barcelona: Universitat Oberta de Catalunya.
  • Reniu, J. M. (ed.) (2013). Pactar para gobernar: dinámicas coalicionales en la España multinivel. Valencia: Tirant lo Blanch.
  • Reniu, J. M. (2014). Los gobiernos de coalición de las Comunidades Autónomas españolas. Barcelona: Atelier.
  • Reniu, J. M. (2016). “La comunicación política como ámbito estratégico en los gobiernos de coalición”. En Ridao, J. (ed.) (2016). Comunicación política y gobiernos de coalición. Barcelona: Editorial UOC. pp. 35-52. ISBN: 978-84-9116-161-5
  • Ridao, J. (2016). Comunicación política y gobiernos de coalición. Barcelona: Editorial UOC. ISBN: 978-84-9116-161-5.
  • Ridao, J. (2020). “Las pautas de funcionamiento del gobierno de coalición PSOE-Unidas Podemos”. En: La Revista de ACOP, nº 47, pp. 11-15. ISSN: 2445-3951
  • Riorda, M. (2006). “Hacia un modelo de comunicación gubernamental para el consenso”. En: Elizalde, L.; Fernández Pedemonte, D.; Riorda, M (eds) (2006). La construcción del consenso: gestión de la comunicación gubernamental. Buenos Aires: La Crujía Ediciones. pp. 17-142. ISBN: 978-9876010139
  • Rodrich Portugal, R. (2012). “Fundamentos de la Comunicación Institucional: una aproximación histórica y conceptual de la profesión”. En: Revista de comunicación, nº 11, pp. 212-234. ISSN: 1684-0933
  • Sagarzazu, I.; Klüver, H. (2017). “Coalition Governments and Party Competition: Political Communication Strategies of Coalition Parties,”, En: Political Science Research and Methods, Cambridge: Cambridge University Press, 5(2), pp. 333–349. DOI: https://doi.org/10.1017/psrm.2015.56
  • Salom, E. G. (2003). “Apoyo (s) parlamentario (s) antes que gobierno (s) de coalición: el caso español: 1993-1996 y 1996-2000”. En: Política y sociedad, 40(2), pp. 77-88. ISSN: 1130-8001
  • Sotillos, I. D. (2020). “La formación de gobiernos en sistemas multipartidistas: la paradoja del caso español”. En: Teoría y realidad constitucional, nº45, pp. 261-290. ISSN: 1139-5583. DOI: https://doi.org/10.5944/trc.45.2020.27119
  • Wolton, D. (1997). Penser la communication. Paris: Flammarion.