Alumnado con diversidad funcional en la universidadnecesidades y dificultades

  1. Mayo Pais, Mª Emma 1
  1. 1 Universidad de Santiago de Compostela (USC) España
Zeitschrift:
Revista complutense de educación

ISSN: 1130-2496 1988-2793

Datum der Publikation: 2022

Ausgabe: 33

Nummer: 1

Seiten: 141-151

Art: Artikel

DOI: 10.5209/RCED.73846 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen Access editor

Andere Publikationen in: Revista complutense de educación

Ziele für nachhaltige Entwicklung

Zusammenfassung

The aim of this research is to find out what are the needs and difficulties that students with functional diversity present at the university. A questionnaire was used for data collection. Seventy-three students with functional diversity who are studying at a Spanish public university participated. The results obtained indicate that this group presents difficulties in following the explanations of the professors, doing the practicals and/or exams. Likewise, a significant percentage considers that the teaching staff should receive training to know how to deal with diversity and that the educational measures implemented by the institution do not respond to their needs. In conclusion, we can affirm that it is necessary to eliminate architectural barriers and establish teacher training programs to improve attention to diversity, since not doing so will contribute to generating barriers that prevent inclusion, by not guaranteeing equal opportunities.

Bibliographische Referenzen

  • Abu-Hamour, B. (2013). Faculty Attitudes Howard Students with Disabilities in a Public University in Jordan. International Education Studies, 6(12), 74-81. http://dx.doi.org/10.5539/ies.v6n12p74
  • Bernal , P. (2018). La investigación en Ciencias Sociales: Técnicas de recolección de la información [Social Science Research: Information Collection Techniques]. Universidad Piloto de Colombia.
  • Beauchamp-Pryor, K. (2011). From absent to active voices: Securing disability equality within higher education. International Journal of Inclusive Education, 16, 282-295. https://doi.org/10.1080/13603116.2010.489120
  • Bortolini, R., Dourado, F. O., & Almeida, I. (2018). Inclusión en la enseñanza universitaria: percepción de docentes de una institución pública del interior del estado de São Paulo [Inclusion in higher education: the perception of teachers of a public institution in the interior of the state of São Paulo]. Psicología Escolar e Educacional, 22, 127-134. http://dx.doi.org/10.1590/2175-3539/2018/010
  • Castellana, M., & Sala, I. (2005). La universidad ante la diversidad en el aula [The university in the face of diversity in the classroom]. Aula Abierta, 85, 57-84.
  • Comité Español de Representantes de Personas con Discapacidad. (2013). Derechos humanos y discapacidad [Human rights and diversity]. Informe España 2013. CERMI.
  • Cotán, A. (2015). Enseñanza superior y educación inclusiva: múltiples miradas desde las historias de vida de estudiantes con discapacidad [Higher Education and Inclusive Education: Multiple Views from the Life Stories of Students with Disabilities ] (Tesis doctoral). Universidad de Sevilla.
  • Díez Viloria, E., & Sánchez Fuentes, S. (2015). Diseño universal para el aprendizaje como metodología docente para atender a la diversidad en la universidad [Universal design for learning as a teaching method in order to meet the need for diversity in universities]. Aula Abierta, 43(2), 87-93. https://doi.org/10.1016/j.aula.2014.12.002
  • Fernández, M. D., & Sanjuan, M. M. (2011). La accesibilidad en la Universidad de Santiago de Compostela: ¿un mito o una realidad? [Accessibility at the university of Santiago de Compostela: a myth or a reality?]. Educación y Diversidad, 5(1), 101-117.
  • Fox, D. J. (1981). El Proceso de investigación en educación [The education research process]. EUNSA.
  • Fundación Universia. (2014). Universidad y discapacidad. II estudio sobre el grado de inclusión del sistema universitario español respecto de la realidad de la discapacidad [University and disability. II study on the degree of inclusion of the Spanish university system with respect to the reality of disability]. Fundación Universia y CERMI.
  • Fundación Universia (2016). Universidad y Discapacidad. III Estudio sobre el grado de inclusión del sistema universitario español respecto de la realidad de la discapacidad [University and Disability. III Study on the degree of inclusion of the Spanish university system with respect to the reality of disability]. Fundación Universia y CERMI.
  • Fundación Universia (2019). Universidad y discapacidad. IV estudio sobre el grado de inclusión del sistema universitario español respecto de la realidad de la discapacidad [University and Disability. IV Study on the degree of inclusion of the Spanish university system with respect to the reality of disability]. Fundación Universia y CERMI.
  • Garabal-Barbeira, J., Pousada, T., Espinosa, P. C, & Saleta, J. L. (2018). Las actitudes como factor clave en la inclusión universitaria [Attitudes as a key factor in university inclusion]. Revista Española de Discapacidad, 6, 181-198. http://dx.doi.org/10.5569/2340-5104.06.01.09
  • García-Cano, M., Castillejo, A., Jiménez, N., Martínez-Gallego, I., Chiara, M., & Alós, F. (2017). Universidad y discapacidad. Diagnóstico sobre la inclusión de estudiantes con discapacidad en la Universidad de Córdoba [University and disability. Diagnosis on the inclusion of students with disabilities at the university of Cordoba]. Docencia y derecho. Revista para la Docencia Jurídica Universitaria, 11, 1-17.
  • Hernández-Garre, C. M., Fernández-Martínez, M. M., Carrión-Martínez, J. J., & Avilés-Soler, B. (2019). La inclusión socioeducativa en la Universidad de Minho. Percepciones y actitudes sobre el alumnado con discapacidad [Socio-educational inclusion in the University of Minho. Perceptions and attitudes about students with disabilities]. Revista Complutense de Educación, 30(4), 1097-1112. http://dx.doi.org/10.5209/rced.60106
  • Hersh, M. (2016). Inclusive settings, pedagogies and approaches in ICT based learning for disabled and non-disabled people: introduction to the special thematic session. En Miesenberger, K., Bühler, C. & Penaz, P. (Eds.). (2016). Computers Helping People with Special Needs: 15th International Conference. Proceedings, Part I. Series: Lecture notes in computer science. (pp. 470-474). Springer International Publishing.
  • Ley Orgánica 3/2018, de 5 de diciembre, de Protección de Datos Personales y garantía de los derechos digitales. Boletín Oficial del Estado, nº 294, 6 de diciembre, 2018.
  • Liasidou, A. (2014). Critical disability studies and socially just change in higher education. British Journal of Special Education, 41, 120.135. https://doi.org/10.1111/1467-8578.12063
  • Lourens, H., & Swartz, L. (2019). ‘Every now and then you slip up and then you are in trouble’: The responsibility on students with visual impairments to access reasonable accommodations in South Africa. International Journal of Disability, Development and Education, 6783), 1-16. https://doi.org/10.1080/1034912X.2019.1587152
  • Mainardi-Remis, A. I. (2018). Incidencia de factores institucionales y de la autoestima en las trayectorias académicas de estudiantes con discapacidad [Incidence of institutional factors and self-esteem on the academic trajectories of students with disabilities]. Revista Iberoamericana de Educación Superior, 9(26), 171-190. https://dx.doi.org/10.22201/iisue.20072872e.2018.26.302
  • Martins, M. H., Borges, M. L., & Gonçalves, T. (2018). Attitudes towards inclusion in higher education in a Portuguese university. International Journal of Inclusive Education, 22(5), 527-542. http://dx.doi.org/10.1080/13603116.2017.1377299
  • Mayo, M. E. (2012). La atención a la diversidad en las aulas universitarias: necesidades y dificultades del personal docente e investigador (PDI) [Attention to diversity in university classrooms: needs and difficulties of teaching and research staff (PDI)]. En Navarro, J., Fernández, M.T., Soto, F.J. & Tortosa F. (Ed.). (2012). Respuestas flexibles en contextos educativos diversos. Consejería de Educación, Formación y Empleo de Murcia.
  • Milic Babic, M.., & Dowling, M. (2015). Social support, the presence of barriers and ideas for the future from students with disabilities in the higher education system in Croatia. Disability & Society, 30(4), 614-629. https://doi.org/10.1080/09687599.2015.1037949
  • Moriña, A., López, R., Melero, N., Cortés, M. D., & Molina, V. (2013). El profesorado en la universidad ante el alumnado con discapacidad: ¿Tendiendo puentes o levantando muros? [Faculty at the University for Students with Disabilities: Building Bridges or Walls?]. Revista de Docencia Universitaria. 11(3), 423-442. http://dx.doi.org/10.4995/redu.2013.5537
  • Moriña, A. (2017). Inclusive education in higher education: challenges and opportunities. European Journal of Special Needs Education, 32(1), 3-17. http://dx.doi.org/10.1080/08856257.2016.1254964
  • Moriña, A., Sandoval, M., & Carnerero, F. (2020). Higher education inclusivity: When the disability enriches the university. Higher Education, Research & Development, 39(6), 1202-1216. https://doi.org/10.1080/07294360.2020.1712676
  • Muñoz-Cantero, J. M., Novo-Corti, I., & Espiñeira-Bellón, E. M. (2013). La inclusión de los estudiantes universitarios con discapacidad en las universidades presenciales: actitudes e intención de apoyo por parte de sus compañeros [The Inclusion of College Students with Disabilities in Face-to-Face Universities: Attitudes and Peer Support]. Estudios sobre Educación, 24, 103-124.
  • Norris, W., Hammond, J., Williams, A., Walker, S. (2020). Students with specific learning disabilities experiences of pre-registration physiotherapy education: A qualitative study. BMC Medical Education, 20, 1-11. https://doi.org/10.1186/s12909-019-1913-3
  • Otondo Briceño, M. (2018). Inclusión de estudiantes con discapacidad en Educación Superior [Inclusion of students with disabilities in Higher Education].Revista Espacios 39(49), 1-13. http://www.revistaespacios.com/a18v39n49/18394906.html
  • Real Decreto 1791/2010, de 30 de diciembre, por el que se aprueba el Estatuto del Estudiante Universitario.
  • Redruello, R. A., Quesada, A. R., Aguilera, J. L., & de Andrés, C. (2014). La formación del profesorado universitario: mejora de los procesos de enseñanza-aprendizaje del alumnado con discapacidad [The training of university teachers: improving the teaching-learning processes of students with disabilities]. Tendencias Pedagógicas, 23, 271-300.
  • Rodríguez-Martín, A., Álvarez-Arregui, A., & García- Ruiz, R. (2014). La atención a la diversidad en la universidad: El valor de las actitudes [Attention to Diversity in College: The Value of Attitudes]. Revista Española de Orientación y Pedagogía, 25(1), 44-61. http://dx.doi.org/10.5944/reop.vol.25.num.1.2014.12012
  • Rodríguez-Martín, A., & Álvarez-Arregui, A. (2015). Universidad y discapacidad. Actitudes del profesorado y de estudiantes [University and disability. Attitudes of teachers and students]. Perfiles Educativos 37, (147), 86-102. http://dx.doi.org/10.1016/j.pe.2014.09.001
  • Sánchez, A., & Carrión, J. J. (2010). Los estudiantes con discapacidad en la Universidad de Almería: Ideas y Actitudes sobre su integración Educativa y Social [Students with Disabilities at the University of Almeria: Ideas and Attitudes about their Educational and Social Integration]. European Journal of Education and Psychology, 3, 329-341. http://dx.doi.org/10.30552/ejep.v3i2.59
  • Sánchez-Palomino, A. (Coord.) (2009). Integración educativa y social de los estudiantes con discapacidad en la Universidad de Almería [Educational and social integration of students with disabilities at the University of Almeria]. Universidad de Almería.
  • Seale, J., Georgeson, J., Mamas, C. & Swain, J. (2014). Not the right kind of "digital capital"? An examination of the complex relationship between disables students, their technologies and higher education institutions. Computers y Education, 82, 118-128. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2014.11.007
  • Vlachou, A. & Papananou, I. (2018). Experiences and perspectives of Greek higher education students with disabilities. Educational Research, 60(2), 1-16. https://doi.org/10.1080/00131881.2018.1453752
  • Waitoller, F. R. & Thorius, K. A. K. (2016). Cross-pollinating culturally sustaining pedagogy and universal design for learning: Toward an inclusive pedagogy that accounts for disability. Harvard Educational Review, 86(3), 366-389. https://doi.org/10.17763/1943-5045-86.3.366