La actuación de los ayuntamientos frente a la elaboración de materiales didácticos
- Denébola Álvarez-Seoane
- Jesús Rodríguez Rodríguez
- José Luis Muñoz Moreno
ISSN: 1139-1723
Datum der Publikation: 2021
Nummer: 39
Seiten: 21-35
Art: Artikel
Andere Publikationen in: Pedagogía social: revista interuniversitaria
Zusammenfassung
The elaboration of didactic materials by the City Councils represents a relevant concretion in the perspective of the implication and participation of the municipalities in ed-ucation. The study carried out here has had the objective of analyzing the characteristics of the learning materials and their elaboration processes by the City Councils of the province of A Coruña (Galicia - Spain) and, particularly, it investigates the good practices of the munici-palities of A Coruña, Cabana de Bergantiños and Santiago de Compostela. The methodology followed has considered the documentary review, the evaluation and cataloguing of learning materials and the vision of the municipal officials. The main results obtained delve into the dimensions of the characterization of teaching materials, as well as their planning, design, publication and dissemination. Among the conclusions reached, it is highlighted that the de-sign and development of didactic materials by the City Councils has multiple possibilities and responds to very different needs in a diverse municipal reality.
Bibliographische Referenzen
- Álvarez-Seoane, C. D. (2019). Materiais didácticos en soporte impreso e dixital elaborados con apoio da Administración local (Tesis Doctoral). Santiago de Compostela: Universidad de Santiago de Compostela.
- Area, M., Parcerisa, A., & Rodríguez, J. (Coords.) (2010). Materiales y recursos didácticos en contextos comunitarios. Barcelona: Graó.
- Area, M., & Rodríguez, J. (Coords.) (2017). Monográfico. De los libros de texto a los materiales didácticos digitales. Relatec,16(2).
- Bosch, C., & Batlle, R. (2006). Proyectos para mejorar la ciudadanía. Cuadernos de Pedagogía, 357, 64-68.
- Caballo, M. B. (1999). Los municipios ante la educación: perspectivas para una propuesta educativa enraizada en su entorno. Innovación Educativa, 9, 243-253.
- Calaf, R., & Fontal, O. (Coord). (2006). Miradas al patrimonio. Gijón: Trea.
- Candedo, M. D. (Coord.). (2002). A Acción Municipal en Cultura, Deportes e Xuventude na Provincia de A Coruña. A Coruña: Deputación da Coruña.
- Carneiro, R. (1999). Educación para el siglo XXI. Hacia un nuevo contrato social de ciudad. Educació i canvi social: Cicle de conferències del Projecte Educatiu de Ciutat. Sabadell: Ajuntament de Sabadell.
- Carnicero, P. (2001). Gobierno, participación y control de los centros educativos. Evaluación de los Consejos Escolares de Centro. Barcelona: Universitat de Barcelona.
- Castro, M. M. (1996). ¿Cómo analizar los recursos educativos de una comunidad?. Comunidad Educativa, 231, 4-8.
- Castro, M. M., Gonçalves, D., & Rodríguez, J. (2017). Estrategias y recursos para el desarrollo de la cultura cooperativa entre profesorado y profesionales de la educación social en primaria. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 89(31.2), 29-41.
- Castro, M. M., Rodríguez, X., & Zapico, M. H. (Coords.). (2013). Materiais didácticos e experiencias educativas innovadoras. Noia: ToxoSoutos.
- Cebrián, M., & Noguera, J. (2010). Conocimiento indígena sobre el medio ambiente y diseño de materiales educativos. Comunicar, 34, 114-15. DOI: https://doi.org/10.3916/C34-2010-03-11
- Cepeda, O., Gallardo, I.M., & Rodríguez, J. (2017). La evaluación de los materiales didácticos digitales. Relatec. Revista Lationamericana de Tecnología Educativa, 16(2), 79-95.
- Comas, M., Abellán, C., & Plandiura, R. (2014). Consells escolars i participació de les famílies a l’escola. Una lectura marcada per la LOMCE. Barcelona: Fundació Jaume Bofill.
- De Leeuw, E. D., & Hox, J. J. (2008). Self-Administered Questionnaires: Mail Surveys and Other Applications. En De Leeuw, E. D.; Hox, J. J. y Dillman, D. (ed). International Handbook of Survey Methodology (239-263). New York: Lawrence Erbaum Associates.
- DIBA. (2005). Los proyectos educativos de Ciudad: análisis de la experiencia acumulada. Barcelona: Diputación de Barcelona.
- Ergazakis, K., Metaxiotis, K., Psarras, J., & Askounis, D. (2006). A unified methodological approach for the development of knowledge cities. Journal of Knowledge Management, 10(5), 65-78. DOI:10.1108/13673270610691189
- FEMP. (2018). Aportaciones de la FEMP al Documento para un Pacto Social y Político por la Educación. Madrid: Federación Española de Municipios y Provincias.
- Gairín, J. (2005). La descentralización educativa. ¿Una solución o un problema?. Madrid: Praxis.
- Gairín, J. (2003). La gestió dels serveis educatius locals (documento policopiado). Fòrum Local d’Educació. Sant Cugat del Vallès.
- Gimeno, J. (1991). Los materiales y la enseñanza. Cuadernos de Pedagogía, 194, 10-15.
- Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, P. (2007). Fundamentos de metodología de la investigación. Madrid: McGraw-Hill.
- Mareque, F. (2011). Políticas educativas e departamentos municipais de educación en Galicia (Tesis Doctoral). Santiago de Compostela: Universidade de Santiago de Compostela.
- Martín, U. (1999). Diseño de materiales curriculares para la enseñanza del Patrimonio Histórico (Tesis Doctoral). La Laguna: Universidad de La Laguna.
- Martínez, J. (2010). La ciudad en el currículum y el currículum en la ciudad. En Gimeno, J. (Comp.). Saberes e incertidumbres sobre el currículum (527-548). Madrid: Morata.
- Martínez, J. (2008). Los libros de texto como práctica discursiva. Revista de Sociología de la Educación, 1(1), 62-73.
- Martínez, J. (2003). Ciudadanía, poder y educación. Barcelona: Graó.
- Martínez, J. (1998). Trabajar en la escuela. Profesorado y reformas en el umbral del siglo XXI. Buenos Aires: Miño y Dávila Editores.
- Martínez, J. (1995). Interrogando al Material Curricular. Guión para el análisis y la elaboración de materiales para el desarrollo del currículo. En García, J. y Beas, M. (Comp.). Libro de Texto y Construcción de Materiales Curriculares (221-245). Granada: Proyecto Sur.
- Martínez-Odría, A. (2007). Service-learning o aprendizaje-servicio: la apertura de la escuela a la comunidad local como propuesta de educación para la ciudadanía. Bordón, 59(4), 627-640.
- Molina, S. (2007). La ciudad como agente educador: condiciones para su desarrollo. Estudios sobre Educación, 13, 39-56. DOI: https://doi.org/10.15581/004.13.%25p
- Muñoz, J. L. (2012). Ayuntamientos y desarrollo educativo. Madrid: Editorial Popular.
- Muñoz, J. L. (2009). La participación de los municipios en la educación. Madrid: Editorial Popular.
- Muñoz, J. L., & Gairín, J. (2014). La implicación de los Ayuntamientos en una educación descentralizada. Revista de Educación, 366, 165-188. DOI: 10.4438/1988-592X-RE-2014-366-280
- Murillo, F. J. (2011a). Cuestionarios y escalas de actitudes. Recuperado de: https://www.uam.es/personal_pdi/stmaria/jmurillo/Met_Inves_Avan/Materiales/Apuntes%20Instrumentos.pdf
- Murillo, F. J. (2011b). Hacer de la Educación un ámbito basado en evidencias científicas. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 9(3), 1-11.
- Parcerisa, A. (2010). Los materiales didácticos como recurso en la acción comunitaria. En Area, M.; Parcerisa, A. y Rodríguez, J. (Coords.). Materiales y recursos didácticos en contextos comunitarios (15-29). Barcelona: Graó.
- Parcerisa, A. (1999). Didáctica en la educación social. Enseñar y aprender fuera de la escuela. Barcelona: Graó.
- Parcerisa, A. (1996). Materiales curriculares. Cómo elaborarlos, seleccionarlos y usarlos. Barcelona: Graó.
- Pérez, G. (1994). Investigación cualitativa. Retos e interrogantes. I. Métodos. Madrid: Editorial La Muralla.
- Plana, J. (2020). Educació i municipi: cap a un ecosistema educatiu local. En VV. AA. Observatori de l’educació local. Anuari 2019 (17-32). Barcelona: Diputació de Barcelona.
- Pose, A. (2010). Materiales didácticos en los museos, un recurso para la dinamización comunitaria. Una visión del estado de la cuestión. En Area, M; Parcerisa, A. y Rodríguez, J. (Coords.). Materiales y recursos didácticos en cotnextos comunitarios (95-102). Barcelona: Graó.
- Pose, H. M. (2006). La cultura en las ciudades. Un quehacer cívico-social. Barcelona: Graó.
- Prats, E. (2015). Ajuntaments i educació: cap als models de proximitat. El Diari de l’Educació, 18/05/2015.
- Rodríguez, J. (2010). La educación en los escenarios comunitarios. Implicaciones para los materiales didácticos. En Area, M.; Parcerisa, A. y Rodríguez, J. (Coords.). Materiales y recursos didácticos en contextos comunitarios (31-48). Barcelona: Graó.
- Rodríguez, J. (2009). Os materiais curriculares en Galicia. Vigo: Xerais.
- Rodríguez, J., & Castro, Mª. M. (2007). Materiales didácticos para una intervención interdisciplinar desde los ámbitos formal y “no formal”: un análisis tras su implementación. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, 29, 7-24.
- Rodríguez, J., & García, I. (2011). La elaboración de materiales didácticos en los contextos educativos municipales. El proyecto educativo “Ulla Elemental”. Bordón, 63(3), 133-149.
- Rodríguez, J., & Mariño, R. (2010). Guía de Materiais e Recursos Educativos sobre O Camiño de Santiago. Palas de Rei: Concello de Palas de Rei.
- Rodríguez-Abella, X. M. (2003). Educación e cambio social: achegas dos concellos nos proceos de producción de materiales curriculares. En Rodríguez, X. (Coord.). Materiais curriculares e diversidade sociocultural en Galicia (43-57). Santiago de Compostela: Tórculo.
- Rodríguez-Abella, X. M. y Papín, S. (2006). Recursos e materiais didácticos do Departamento de Educación e de Mocidade do concello de Santiago de Compostela. En Rodríguez, X. (Coord.). A elaboración e adaptación dos materiais curriculares. Santiago: Concello de Santiago de Compostela.
- Romero, D., Gradaílle, R., & Montero, P. (2008). Caderno Temático 6. Acción cultural e actuáis tecnoloxías. A Coruña: Deputación da Coruña.
- Rosales, X. M. (Coord.). (2009). Xente, espazos e lugares (Monográfico). Revista Galega de Educación, 44. Disponible en: https://cutt.ly/Dz4qOLh
- Santos, M. Á. (2009). ¿La educación es un instrumento de cambio social para vivir en las nuevas ciudades?. En IX Encuentro de la Red Estatal de Ciudades Educadoras. Granollers.
- Sátiro, A. (2009). La educación en el centro de la actividad política. En IX Encuentro de la Red Estatal de Ciudades Educadoras. Granollers.
- Vaillo, M. (2016). La investigación sobre libros de texto desde la perspectiva de género ¿hacia la renovación de los materiales didácticos? Tendencias pedagógicas, 27, 97-124.
- Trillo, F. (1995). La evaluación mediante heurísticos de un aprendizaje significativo y autónomo: sentido y estrategias. Innovación Educativa, 5, 191-205.