Alfabetización mediática crítica para mejorar la competencia del alumnado
- Walter Antonio Mesquita Romero
- M.Carmen Fernández Morante
- Beatriz Cebreiro López
ISSN: 1134-3478
Year of publication: 2022
Issue Title: Nuevos retos del profesorado ante la enseñanza digital
Issue: 70
Pages: 47-57
Type: Article
More publications in: Comunicar: Revista Científica de Comunicación y Educación
Abstract
Media literacy training is an urgent need of our time. Educational institutions must stand as fundamental domains to collectively address reflection on digital and media environments and prepare school-age citizens to constructively deal with the impact of the media. To do so, a paradigm shift to approach the issue is required: a critical awareness of the new scenarios created by the media and a broad reflection on their characteristics. A new framework where the spotlight is on the media, the surrounding environment is an essential reference point and training proposals are based on results and evidence. This study is part of a Design-Based Research, aimed at the creation, implementation and evaluation of a Critical Media Literacy program for high school students at the Escuela Normal Superior del Putumayo (Colombia). In this paper we present the results obtained by applying the Alfamed media competence ”pre” and ”post” questionnaire to the students participating in the program. The results obtained show a significant improvement both in the overall level of students’ media competence and in four of the six dimensions that make up the theoretical reference model (”Technology”, ”Language”, ”Ideology and Values” and ”Production and Dissemination”).
Funding information
Bibliographic References
- Adell-Segura, J., Castañeda-Quintero, L., & Esteve-Mon, F. (2018). ¿Hacia la Ubersidad? Conflictos y contradicciones de la universidad digital. RIED, 21, 51-68. https://doi.org/10.5944/ried.21.2.20669
- Aguaded, I., Marín-Gutiérrez, I., & Caldeiro-Pedreira, M.C. (2018). Desarrollo de la competencia mediática en el contexto iberoamericano. Revista Letral, 20, 156-182. https://doi.org/10.11144/Javeriana.m10-20.cmei
- Alcolea-Díaz, G., Reig, R., & Mancinas-Chávez, R. (2020). UNESCO’s Media and Information Literacy curriculum for teachers from the perspective of Structural Considerations of Information. [Currículo de Alfabetización Mediática e Informacional de la UNESCO para profesores desde la perspectiva de la Estructura de la Información]. Comunicar, 62, 103-114. https://doi.org/10.3916/C62-2020-09
- Buckingham, D. (2016). Aproximaciones a la educación digitalDavid Buckingham. [Video]. Youtube. https://bit.ly/3xQT111
- Cabrera-Hernández, J.I. (2017). Nativos digitales que no lo son tanto. Revista de Estudios de Juventud, 117, 199-207. https://bit.ly/3xN2bf0
- Castañeda, L., & Williamson, B. (2021). Assembling New toolboxes of methods and theories for innovative critical research on educational technology. Journal of New Approaches in Educational Research, 10(1), 1-14. https://doi.org/10.7821/naer.2021.1.703
- DANE (Ed.) (2019). Indicadores básicos de tenencia y uso de las tecnologías de la información y la comunicación en hogares y personas de 5 y más años de edad. Departamento Administrativo Nacional de Estadística. https://bit.ly/32KNqLP
- De-Benito, B., & Salinas, J.M. (2016). La investigación basada en diseño en tecnología educativa. Revista Interuniversitaria de investigación en Tecnología Educativa, 0, 44-59. https://doi.org/10.6018/riite/2016/260631
- Dussel, I. (2010). Los nuevos alfabetismos en el siglo XXI: Desafíos para la escuela. https://bit.ly/3xlkvfq
- Dussel, I., & Trujillo-Reyes, B.F. (2018). ¿Nuevas formas de enseñar y aprender? Las posibilidades en conflicto de las tecnologías digitales en la escuela. Perfiles Educativos, 40, 142-178. https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2018.Especial.59182
- Ferrés, J., & Piscitelli, A. (2012). Media competence. Articulated proposal of dimensions and indicators. [La competencia mediática: propuesta articulada de dimensiones e indicadores]. Comunicar, 38, 75-82. https://doi.org/10.3916/C38-2012-02-08
- Flores-Ruiz, E., Miranda-Novales, M.G., & Villasís-Keever, M.A. (2017). El protocolo de investigación VI: Cómo elegir la prueba estadística adecuada. Estadística inferencial. Revista Alergia México, 64(3), 364-370. https://doi.org/10.29262/ram.v64i3.304
- Floridi, L. (2016). Las noticias falsas y un problema de 400 años: Necesitamos resolver la crisis de la postverdad. Red Ética Segura. https://bit.ly/3ayu5lm
- Gómez-Gómez, M., Danglot, C., & Vega-Franco, L. (2003). Sinopsis de pruebas estadísticas no paramétricas. Cuándo usarlas. Revista Mexicana de Pediatría, 70, 91-99. https://bit.ly/3zf5yvI
- Gutiérrez-Martín, A., & Torrego-González, A. (2018). Educación mediática y su didáctica. Una propuesta para la formación del profesorado en TIC y medios. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 91, 15-27. https://bit.ly/2VQIhBE
- Jiménez, J. (2019). Crítica del mundo imagen. Tecnos.
- Mckenney, S., & Reeves, T. (2019). Conducting educational design research. Routledge. https://doi.org/10.1007/978-1-4614-3185-5_11 Morozov, E. (2015). El solucionismo tecnológico. Katz editores. https://bit.ly/2UoaDTy
- Serres, M. (2016). Pulgarcita. Fondo de Cultura Económica de Argentina.
- Simons, M., & Masschelein, J. (2014). Defensa de la escuela. Una cuestión pública. Miño y Dávila editores. https://bit.ly/3kzS1ul
- Tejedor, F.J., & Etxeberria-Murgiondo, J. (2006). Análisis inferencial de datos en educación. La Muralla.
- Valdivia-Barrios, A. (2010). Ni tan lejos, ni tan cerca. Adolescentes mediáticos y diversidad cultural en la escuela de hoy. [Doctoral Dissertation, Universidad católica de Chile]. https://bit.ly/3wPaxl1
- Wang, F., & Hannafin, M.J. (2005). Design-based research and technology-enhanced learning systems. Educational Technology Research & Development, 53, 5-23. https://doi.org/10.1007/BF02504682
- Wilson, C., Grizzle, A., Tuazon, R., Akyempong, K., & Cheung, C.K. (2011). Alfabetización mediática e informacional. Curriculum para profesores. Unesco. https://bit.ly/2TiGu7x
- Winocur, R. (2013). ¿Estar todo el tiempo conectados vuelve a los ciudadanos más críticos frente al poder y tolerantes con los diversos? In Convergencia y escenarios para una televisión interactiva (pp. 71-84). Productora de contenidos culturales.