Internet y redes socialesun desafío a la convivencia familiar

  1. Dans Álvarez-de-Sotomayor, Isabel 1
  2. Muñoz Carril, Pablo César 1
  1. 1 Universidade de Santiago de Compostela, España
Revista:
Educatio siglo XXI: Revista de la Facultad de Educación

ISSN: 1989-466X 1699-2105

Año de publicación: 2021

Título del ejemplar: Ecologías de aprendizaje: oportunidades para la formación en la sociedad en red

Volumen: 39

Número: 2

Páginas: 123-142

Tipo: Artículo

DOI: 10.6018/EDUCATIO.463221 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDIGITUM editor

Otras publicaciones en: Educatio siglo XXI: Revista de la Facultad de Educación

Objetivos de desarrollo sostenible

Resumen

This article explores how the Internet and social networks can become the source of conflicts in the family sphere. The influence of the Internet on family life is analyzed, examining the concerns and needs when it comes to education in the digital world. A non-experimental quantitative study was carried out using the survey method. 1144 high school students from the city of A Coruña participated, all of them Internet and social media users. 76% of those surveyed state that their parents do not forbid them anything when they surf on the Net. The main actions that parents prevent their sons and daughters from doing include making online purchases, giving personal information and sending emails to strangers. It was also identified that 49% of minors argue with their parents about using the Internet. Likewise, it was found that women, in contrast to men, affirm that their family cares more about the type of content they access, as well as the contacts included on their social networks. It is necessary for parents to become aware of the importance of educating their children in a responsible use of technology. In this sense, acquiring adequate digital education within the family is key to minimizing conflicts, as well as preventing and becoming aware of the risks derived from an inappropriate use of the Internet and social networks.

Referencias bibliográficas

  • Aaron, L. S. y Lipton, T. (2018). Digital distraction: Shedding light on the 21st-century college classroom. Journal of Educational Technology Systems, 46(3), pp. 363-378. doi: https://doi.org/10.1177/0047239517736876
  • Álvarez, M. y Moral, M. V. (2020). Phubbing, uso problemático de teléfonos móviles y redes sociales en adolescentes y déficits en autocontrol. Health and addictions, 20(1), 113-125.
  • Agencia Española de Protección de Datos (2020). Protección del menor en Internet [Versión electrónica en https://www.aepd.es/es/prensa-y-comunicacion/notas-de-prensa/la-aepd-publica-recomendaciones-orientadas-evitar-el-acceso]. Madrid: AEPD.
  • Agencia Española de Protección de Datos y Oficina de Seguridad del Internauta (2016). Protección del menor en Internet [Versión electrónica en https://www.osi.es/es/guia-de-privacidad-y-seguridad-en-internet]. Madrid: AEPD.
  • González, M.; Muñoz, P. y Dans, I. (2017). Factors which motivate the use of social networks by students. Psicothema, 29(2), 204-210. https://doi.org/10.7334/psicothe-ma2016.127
  • Dans Álvarez de Sotomayor, I., Muñoz Carril, P. C. y González Sanmamed, M. (2019). Familia y redes sociales: un binomio controvertido. Aula Abierta, 48(2), 183-192. https://doi.org/10.17811/rifie.48.2.2019.183-192
  • Dans Álvarez de Sotomayor, I., González-Sanmamed, M. y Muñoz Carril, P. C. (2019). Redes sociales, adolescencia y familia: desafíos y oportunidades. Publicaciones, 49(2), 117-132. https://doi.org/10.30827/publicaciones.v49i2.8527
  • Auxier, B., Anderson, M., Perrin, A. y E. Turner (2020). Parenting Children in the Age of Screens. Pew Research Center. Recuperado de https://www.pewresearch.org/internet/wp-content/uploads/sites/9/2020/07/PI_2020.07.28_kids-and-screens_FINAL.pdf
  • Bartsch, M. y Dienlin, T. (2016). Control your Facebook: an analysis of online privacy literacy. Computers in Human Behavior, 56, 147-154. https://doi.org/10.1016/j.chb.2015.11.022
  • Bernal, A. y König, K. (2017). Percepciones de adolescentes sobre la educación según la identidad personal. Revista Española de Pedagogía, 75 (267), 181-198. doi: https://doi.org/10.22550/REP75-2-2017-01
  • Browne, D., May, S., Hurst- Della Pietra, P. et al. (2019). From ‘screen time’ to the digital level of analysis: protocol for a scoping review of digital media use in children and adolescents. BMJ Open 2019; 9:e032184. Doi: doi:10.1136/bmjo-pen-2019-032184
  • Cerezo, F., Arnaiz, P., Giménez, A. M. y Maquilón, J. J. (2016). Conductas de ciberadicción y experiencias de cyberbullying entre adolescentes. Anales de Psicología, 32(3), 761-769. http://dx.doi.org/10.6018/analesps.32.3.217461
  • Christofides, E., Muise, A. y Desmarais, S. (2012). Risky Disclosures on Facebook. The Effect of Having a Bad Experience on Online Behavior. Journal of Adolescent Research, 27(6), pp. 714-731.
  • Cohen, L. y Manion, L. (2002). Métodos de investigación educativa. Madrid: La Muralla.Díaz-Vicario, A., Mercader, C., y Gairín, J. (2019). Uso problemático de las TIC en adolescentes. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 21(7), 1-11. https://doi.org/10.24320/redie.2019.21.e07.1882
  • Gallardo, I. M., De Castro, A. y Saiz, H. (2020). Interacción y uso de tecnologías en los procesos de enseñanza y aprendizaje. Educatio siglo XXI: Revista de la Facultad de Educación, 38 (1), pp. 119-137
  • Garcés, M., Santoya, Y. y Jiménez, J. (2020). Influencia de la comunicación familiar y pedagógica en la violencia escolar. Comunicar, 63, 77-86. https://doi.org/10.3916/C63-2020-07
  • Garrido, M., Busquet, J. y Munté, R. A. (2016). De las TIC a las TRIC. Estudio sobre el uso de las TIC y la brecha digital entre adultos y adolescentes en España. Anàlisi. Quaderns de Comunicació i Cultura, (54), 44-57. doi: http://dx.doi.org/10.7238/a.V0i54.2953
  • Harper, B. (2018). Technology and teacher-student interactions: A review of empirical research. Journal of Research on Technology in Education, 50(3), pp. 214-225. doi: https://doi.org/10.1080/15391523.2018.1450690
  • Hobbs, R. (2010). Digital and Media Literacy: A Plan of Action. A White Paper on the Digital and Media Literacy Recommendations of the Knight Commission on the Information Needs of Communities in a Democracy. [Versión electrónica en https://eric.ed.gov/?id=ED523244]. Washington, DC.: Aspen Institute.
  • Keuhlen, K. D., Donald, K., Falbo, R., Lekuti, Y., Marroquin, L., & Ladd, L. (2019). Stop! Collaborate and Listen: A Content Analysis of Peer-Reviewed Articles Investigating Parenting Strategies for Managing Adolescent Internet Use. Contemporary Family Therapy, pp. 1-12. doi: https://doi.org/10.1007/s10591-019-09510-z
  • Lozano-Blasco, R. y Cortés-Pascual, A. (2020). Problematic Internet uses and depression in adolescents: A meta-analysis. [Usos problemáticos de Internet y depresión en adolescentes: Meta-análisis]. Comunicar, 63, pp. 109-120. doi: https://doi.org/10.3916/C63-2020-10
  • Manca, S. y Ranieri, M. (2015). Implications of social network sites for teaching and learning. Where we are and where we want to go, Educ. Inf. Technol. 22 (2), pp. 605-622, doi: https://doi.org/10.1007/s10639-015-9429-x
  • Mauri, M., Cipresso, P., Balgera, A., Villamira, M. y Riva, G. (2011). Why is Facebook so successful? Psychophysiological measures describe a core flow state while using Facebook. Cyberpsychol Behavior Social Network, 14(12), pp. 723-31. doi: https://doi.org/10.1089/cyber.2010.0377
  • McMillan, J. y Schumacher, S. (2005). Investigación educativa. Madrid: Pearson Addison Wesley.
  • Michavila, Abad y García (2019). Impacto de las pantallas en la vida familiar. Madrid: Empantallados.Min, J. (2016). Personal information concerns and provision in social network sites: Interplay between secure preservation and true presentation. Journal of the Association for Information Science and Technology, 67(1), 26-42. doi: http://dx.doi.org/10.1002/asi.23376
  • Moreno-Ruiz, D., Estévez, E., Jiménez, T., Murgui, S. (2018). Parenting Style and Reactive and Proactive Adolescent Violence: Evidence from Spain. Int J Environ Res Public Health. 15(12):2634. doi: https://doi.org/10.3390/ijerph15122634
  • Mullen, C. y Hamilton, N. F. (2016). Adolescents’ response to parental Facebook friend requests: The comparative influence of privacy management, parent-child relational quality, attitude and peer influence. Computers in Human Behavior, 60, pp. 165-172. doi: http://dx.doi.org/10.1016/j.chb.2016.02.026
  • Pew Research Center (2018). How Teens and Parents Navigate Screen Time and Device Distractions. Recuperado de http://www.pewinternet.org/2018/08/22/how-teens-and-parents-navigate-screen-time-and-device-distractions/
  • Prendes-Espinosa, M., García-Tudela, P. y Sodano-Fernández, I. (2020). Igualdad de género y TIC en contextos educativos formales: Una revisión sistemática. Comunicar: Revista científica iberoamericana de comunicación y educación, (63), pp. 9-20. doi: https://doi.org/10.3916/C63-2020-01
  • Ramírez-García, A., Salcines-Talledo, I. y González-Fernández, N. (2020). Los dispositivos móviles en el hogar. Interés formativo de las familias españolas. REOP-Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 31(1), pp. 43-61. doi: https://doi.org/10.5944/reop.vol.31.num.1.2020.27286
  • Santana-Vega, L. E., Gómez-Muñoz, A. M. y Feliciano-García, L. (2019). Uso problemático del móvil, fobia a sentirse excluido y comunicación familiar de los adolescentes. Comunicar: Revista Científica de Comunicación y Educación, 27(59), 39-47. doi:https://doi.org/10.3916/C59-2019-04
  • Selwyn, N. (2016). Is technology good for education? Cambridge, UK: Polity Press.
  • Serrano-Puche, J. (2016). Internet y emociones: nuevas tendencias en un campo de investigación emergente. Comunicar, 46, pp. 19-26. doi: http://dx.doi.org/10.3916/C46-2016-02
  • Sharma, A., Frederiksen, B., Malcolm, N., Rollison, J. y Carter, M. (2018). Community education and engagement in family planning: updated systematic review. American journal of preventive medicine, 55(5), pp. 747-758. doi: https://doi.org/10.1016/j.amepre.2018.06.022
  • Shin, W. y Kang, H. (2016). Adolescents’ privacy concerns and information disclosure online: The role of parents and the Internet. Computers in Human Behavior. 54, pp. 114-123. http://doi.org/10.1016/j.chb.2015.07.062
  • Smahel, D., Machackova, H., Mascheroni, G., Dedkova, L., Staksrud, E., Ólafsson, K., Livingstone, S. y Hasebrink, U. (2020). EU Kids Online 2020: Survey results from 19 countries. EU Kids Online. doi: https://doi.org/10.21953/lse.47fdeqj01ofo
  • Terán, A. (2019). Ciberadicciones. Adicción a las nuevas tecnologías (NTIC). En: AEPap (ed.). Congreso de Actualización Pediatría 2019. Madrid: Lúa Ediciones 3.0, pp. 131-141.
  • UNESCO (2011). Alfabetización mediática e informacional: currículum para profesores [Versión electrónica en http://unesco.mil-for-teachers.unaoc.org/glosario-de-terminos/?lang=es]
  • Vanderhoven, E., Schellens, T. y Valcke, M. (2014). Educating Teens about the Risks on Social Network Sites. An intervention study in Secondary Education. Comunicar, 43,pp. 123-132.
  • Vaquero, E., Suárez, A., Fernández-Rodrigo, L., Rodrigo, M. J., y Balsells Bailón, M. Àn-gels. (2019). E-parenting: una revisión sistemática de la literatura. Edutec. Revista Electrónica De Tecnología Educativa, (68), pp. 30-41. doi: https://doi.org/10.21556/edutec.2019.68.1313