"Otros reyes de la su casa onde él venían"metáforas, diagramas y figuras en la historiografía castellana (1282-1332)
ISSN: 1137-8905
Year of publication: 2013
Issue Title: Poéticas verbales, poéticas visuales
Issue: 27
Pages: 197-232
Type: Article
More publications in: Revista de Poética Medieval
Abstract
In the decades after the death of Alfonso X, the kings and queens of Castile seem to have been surrounded by a variegated series of images �either real objects or mental pictures� generated around several key metaphors for the Western imagery of kinship. In these works �painted or sculpted galleries of kings, historiographical texts, heraldic emblems� political and family tensions arise, revealing also the role played by images in the articulation of historical narratives and dynastic memory.
Bibliographic References
- Rosa María Rodríguez Porto, Thesaurum. La Crónica Troyana de Alfonso XI (Escorial, h.I.6) y los libros iluminados de la monarquía castellana (1284-1369), 2 vols., Universidade de Santiago de Compostela, 2012 [Tesis].
- Fuero Juzgo en latín y castellano: cotejado con los más antiguos y preciosos códices por la Real Academia Española, Madrid, Ibarra, 1815
- Estelle Maintier-Vermorel, «Fuero Juzgo: Una traducción al servicio de la génesis del Estado moderno», en Modelos latinos en la Castilla medieval, ed. M. Castillo Lluch y M. López Izquierdo, Madrid-Frankfurt, Iberoamericana-Vervuert, 2010, pp. 271-288.
- Heinrich Schadt, Die Darstellungen des Arbores consanguinitatis und der Arbor affinitatis. Bildschemata in juristischen Handschriften, Tübingen, Wasmuth, 1982.
- Arthur Watson, The Early Iconography of the Tree of Jesse, Oxford, Oxford University Press, 1934
- Ana Domínguez Rodríguez, «La Virgen, rama y raíz. De nuevo sobre el árbol de Jesé en las Cantigas de Santa María», en El Scriptorium alfonsí: de los Libros de Astrología a las «Cantigas de Santa María», ed. J. Domínguez Montoya y A. Domínguez Rodríguez, Madrid, Universidad Complutense, 1999, pp. 173-214
- María Soledad Silva y Verástegui, Iconografía del siglo x en el Reino de Pamplona-Nájera, Pamplona, Diputación Foral de Navarra, 1984
- Adalbert Heinmann, «The Hochzeit von Adam und Eva in Paradies nebst einigen andern Hochzeitbildern», en Wallraf Richartz-Jahrbuch, 37 (1975), pp. 11-40.
- Jesús Domínguez Bordona, Exposición de códices miniados españoles, Madrid, Sociedad Española de Amigos del Arte-Casa Miquel Rius, 1929
- Domínguez Rodríguez, «Fuero Juzgo», en Alfonso X el Sabio. Catálogo de la exposición, ed. I. Bango Torviso, Murcia, Región de Murcia-Ayuntamiento de Murcia-CAM, 2009, pp. 510-511.
- Gonzalo Menéndez-Pidal, «Cómo se elaboró la miniatura alfonsí», en Boletín de la Real Academia de la Historia, 150 (1962), pp. 25-51
- Manuel Sánchez Mariana, «El libro en la Baja Edad Media. Reino de Castilla», en Historia ilustrada del libro español. Los manuscritos, dir. H. Escolar, Madrid, Fundación Germán Sánchez Ruipérez– Ediciones Pirámide, 1993, pp. 165-221
- Pilar Hernández Aparicio y Lourdes Alonso Viena, Catálogo de manuscritos. Signaturas Vitr. y Res., Madrid, Biblioteca Nacional de Madrid, s.d.
- Laura Fernández y Francisco J. Rodríguez, «Historia de J (La Gran Conquista de Ultramar, ms. 1187 de la Biblioteca Nacional de Madrid)», en Actas del VIII Congreso Internacional de la Asociación Hispánica de Literatura Medieval, ed. L. Freixas, S. Iriso y L. Fernández, 2 vols., Santander, Consejería de Cultura del Gobierno de Cantabria-Año Jubilar Lebaniego-Asociación Hispánica de Literatura Medieval, 2000, i, pp. 701-716
- Fernando Gutiérrez Baños, Las empresas de Sancho IV el Bravo, Valladolid, Junta de Castilla y León, 1997
- Pedro Sánchez-Prieto Borja, «El castellano escrito en torno a Sancho IV», en Actas del Congreso Internacional «La literatura en la época de Sancho IV», ed. C. Alvar y J. M. Lucía Megías, Alcalá de Henares, Universidad de Alcalá de Henares, 1996, pp. 267-286.
- Francisco J. Hernández y Peter Linehan, The Mozarabic Cardinal: The Life and Times of Gonzalo Pérez Gudiel, Firenze, SISMEL edizioni del Galluzzo, 2004
- Sebastián de Covarrubias, Tesoro de la Lengva Castellana o Española, 2 vols., Madrid, Melchor Sánchez, 1674
- Sebastián de Covarrubias, Diccionario de la lengua castellana, 6 vols., Madrid, Francisco del Hierro, 1726-1739
- Las Siete Partidas del rey don Alfonso el Sabio: cotejadas con varios códices antiguos por la Real Academia de la Historia, 3 vols., Madrid, Imprenta Real, 1807
- Cyrille Vogel, «Les rites de la célébration du mariage: leur signification dans la formation du lien durant le haut Moyen Age», en Il matrimonio nella società altomedievale [Settimane di studio del Centro Italiano di Studi sull’Alto Medioevo, 24], 2 vols., Spoleto, CISAM), i, pp. 397-471
- Heath Dillard, La mujer en la Reconquista, Madrid, Nerea, 1993
- Christopher Brooke, The Medieval Idea of Marriage, Oxford, Oxford University Press, 1991
- César González Mínguez, Fernando IV (1295-1312), Palencia, La Olmeda, 1995
- Francisco J. Hernández, «Two Weddings and a Funeral: Alfonso X’s Monuments in Burgos», en Hispanic Research Journal, 13:5 (2012), pp. 407-33
- Andrés Giménez Soler, Don Juan Manuel, Zaragoza, Tipografía La Académica, 1932
- Mercedes Gaibrois de Ballesteros, María de Molina, tres veces reina [1936], Madrid, Austral, 1967
- Manuel González Jiménez, «Las relaciones entre Portugal y Castilla durante el siglo xiii», en Revista da Faculdade de Letras, Serie Historia, 15:1 (1998), pp. 14-24
- Manuel García Fernández Portugal. Aragón. Castilla. Alianzas dinásticas y relaciones diplomáticas, 1297-1357, Sevilla, Universidad de Sevilla, 2008
- Antonio Benavides, Memorias del rey D. Fernando IV de Castilla, 2 vols., Madrid, José Rodríguez, 1860
- August Potthast, Regesta pontificum romanorum inde ab anno post Christum natum 1198 ad annum 1304, 2 vols., Berolini, Rudolf de Decker, 1874
- Georges Digard et alii, Les Registres de Boniface VIII, Paris, Bibliothèque des Écoles Françaises d’Athènes et de Rome, 1884-1939
- Elsbeth Jaffé y Heinrich Finke, «La dispensa de matrimonio falsificada para el rey Sancho IV y María de Molina», en Anuario de Historia del Derecho Español, 4 (1927), pp. 298-318
- Alejandro Marcos Pous, «Los dos matrimonios de Sancho IV de Castilla», en Itálica: Cuadernos de Trabajos de la Escuela Española de Arte y Arqueología en Roma, 8 (1956), pp. 7-108.
- Enrique Jerez, «El oficio historiográfico: los “Anales Toledanos Terceros” en su entorno», en La Corónica, 32:3 (2004), pp. 109-162
- Peter Linehan, History and the Historians of Medieval Spain, Oxford, Clarendon Press, 1993
- Antonio García y García, «Glosas de Juan Teutónico, Vicente Hispano y Dámaso Húngaro a los arbores consanguinitatis et affinitatis», en Zeitschrift der Savigny-Stiftung für Rechtsgeschichte, 68 (1982), pp. 153-185
- Ildefonsus Toletanus, Leodegarius, Elipandus Toletanus [Patrología Latina, vol. 96], ed. de Jacques Paul Migne, Parisiis, Apud editorem, 1851
- Christiane Klapisch-Zuber, «The Genesis of the Family Tree», en I Tatti Studies. Essays in the Renaissance, 4 (1991), pp. 105-129, esp. p. 121.
- Demetrio Mansilla, La documentación pontificia hasta Inocencio III, 965-1216, Roma, Instituto Español de Estudios Eclesiásticos, 1953
- Linehan, Spain, 1157-1300. A Partible Inheritance, Oxford, Blackwell, 2008
- Crónicas de los reyes de Castilla: desde don Alfonso el Sabio hasta los Católicos don Fernando y doña Isabel. I. Alfonso X, Sancho IV, Fernando IV y Alfonso XI, ed. de Cayetano Rosell, Madrid, Ribadeneyra, 1875
- Linehan, «Patronage and Indebtedness: Portugal, Castile and the Papal Court around the Year 1300», en Historia, Instituciones, Documentos, 34 (2007), pp. 147-158.
- Fernando Gómez Redondo, Historia de la prosa medieval castellana, 4 vols., Madrid, Cátedra, 1997-2001
- Domínguez Bordona, Manuscritos con pinturas: notas para un inventario de los conservados en colecciones públicas y particulares de España, 2 vols., Madrid, Centro de Estudios Históricos-Blass, 1933
- Rocío Sánchez Ameijeiras, «Crisis, ¿qué crisis? Sobre la escultura castellana de la primera mitad del siglo XIV», en El Trecento en obres. Art de Catalunya i art d’Europa al segle XIV, ed. R. Alcoy i Pedrós, Barcelona, Universidad de Barcelona, 2009, pp. 243-272.
- [Fernán Sánchez de Valladolid], Crónica de Alfonso x, ed. de Manuel González Jiménez, Murcia, Real Academia de Alfonso X el Sabio, 1999
- Javier Martínez de Aguirre, «En torno a la iconografía de la familia en Occidente», en La familia en la Edad Media. XI Semana de Estudios Medievales (Nájera, 2000), Logroño, Instituto de Estudios Riojanos, 2011, pp. 413-453
- Cayo Plinio Segundo, Naturalis Historia. Libri XXXIII-XXXV, ed. y trad. inglesa por H. Rackham, Cambrige MA, Harvard University Press, 1984
- Georges Didi-Huberman, Ante el tiempo, Buenos Aires, Adriana Hidalgo, 2005
- Harriet I. Flower, Ancestor Masks and Aristocratic Culture in Roman Culture [1996], Oxford, Oxford University Press, 1999
- Klapisch-Zuber, L’ombre des ancêtres: essai sur l’imaginaire médiéval de la parenté, Paris, Fayard, 2000
- Diego Catalán, De Alfonso x al Conde de Barcelos. Cuatro estudios sobre el nacimiento de la historiografía romance peninsular, Madrid, Gredos, 1962
- De la silva textual al taller historiográfico alfonsí. Códices, crónicas, versiones y cuadernos de trabajo, Madrid, Fundación Ramón Menéndez Pidal, 1997
- Inés Fernández-Ordóñez et alii, eds., Alfonso X el Sabio y las crónicas de España, Valladolid, Centro para el Estudio de los Clásicos Españoles, 2000
- Francisco Bautista, «Hacia una nueva “versión” de la Estoria de España: texto y forma de la Versión de Sancho IV», en Incipit, 23 (2003), pp. 1-59
- Francisco Bautista, La «Estoria de España» en época de Sancho IV: sobre los reyes de Asturias, London, Department of Hispanic Studies, Queen Mary, University of London, 2006.
- Primera Crónica General de España: que mandó componer Alfonso el Sabio y se continuaba bajo Sancho IV en 1289 [1906], ed. por Ramón Menéndez Pidal, Madrid, Gredos, 1955
- Herbert L. Kessler, Spiritual Seeing. Picturing God’s Invisibility in Medieval Art, Philadelphia, University of Pennsylvania Press, 2000, pp. 1-6
- Meyer Schapiro, «Style», en Anthropology Today: An Encyclopedia Inventory, ed. A. L. Krober, Chicago, The University of Chicago Press, 1953, pp. 287-312.
- Rodríguez Porto, «Inscribed/Effaced. The Estoria de Espanna after 1275», en Hispanic Research Journal, 13:5 (2012), pp. 387-406
- Rosa María Rodríguez Porto, «María de Molina y la educación de Alfonso XI: Las Semblanzas de Reyes del MS. 7415 de la Biblioteca Nacional de Madrid», en Quintana, 5 (2006), pp. 219-231.
- David Nogales Rincón, «Las series iconográficas de la realeza castellanoleonesa (siglos xii-xv)», en Estudios de genealogía, heráldica y nobiliaria, coord. por M. Á. Ladero Quesada [En la España Medieval número extra], Madrid, Universidad Complutense, 2006, pp. 81-112
- David Nogales Rincón, «Cultura visual y genealogía en la corte regia de Castilla durante la segunda mitad del siglo xv», en e-Spania, 11
- Francisco Bautista, «Original, versiones e influencia del Liber regum: estudio textual y propuesta de stemma», en e-Spania, 9
- Jean Pierre Jardin, «La descendencia del Liber Regum en la Castilla de los siglos xiv y xv», en e-Spania, 9
- Jean Pierre Jardin «Suma de Virtuoso Deseo (III)», en e-Spania, 6
- Elías Tormo, Las viejas series icónicas de los Reyes de España, Madrid, Junta de Iconografía Nacional, 1916
- Robert Brian Tate, Ensayos sobre la historiografía peninsular del siglo XV, Madrid, Gredos, 1970
- Elisa Ruiz García, «Avatares codicológicos de la Genealogía de los Reyes de España», en Historia, Instituciones, Documentos, 27 (2000), pp. 295-332
- Robert Folger, «Generaciones y semblanzas»: Memory and Genealogy in Medieval Iberian Historiography, Tübingen, Gunter Narr, 2003.
- Amadeo Serra Desfilis, «La historia de la dinastía en imágenes: Martín el Humano y el rollo genealógico de la Corona de Aragón», en Locus Amoenus, 6 (2002-2003), pp. 57-74.
- Scott Mckendrick, John Lowden y Kathleen Doyle, eds., Royal Manuscripts. The Genius of Illumination. Catálogo de la exposición, London, British Library, 2011
- Lucía Lahoz Gutiérrez, «Sobre la recepción de la galería de reyes en el gótico hispano: El caso de la catedral de Ciudad Rodrigo», en El intercambio artístico entre los reinos hispanos y las cortes europeas en la Baja Edad Media, coord. por M. C. Cosmen Alonso et alii, León, Universidad de León, 2009, pp. 47-66.
- Uwe Bennert, «Art et propagande politique sous Philippe IV le Bel: le cycle des rois de France dans la grand’salle du Palais de la Cité», en Revue de l’art, 97 (1992), pp. 46-59
- Elizabeth R. A. Brown y Nancy Freeman Regalado, «La grant feste: Philip the Fair’s Celebration of the Knighting of His Sons in Paris at Pentecost of 1313», en City and spectacle in medieval Europe, eds. B. A. Hanawalt y K. Reyerson, Minneapolis, University of Minnesota Press, 1994, pp. 56-86
- Stephen Perkinson, The Likeness of the King. A Prehistory of Portraiture in Late Medieval France, Chicago, Chicago University Press, 2009
- Anne D. Hedeman, The Royal Image. Illustrations of the Grandes Chroniques de France, 1274-1422, Berkeley, University of California Press, 1991.
- Gabrielle M. Spiegel, «Genealogy: Form and Function in Medieval Historical Narrative», en History and Theory, 22:1 (1983), pp. 43-53
- Suzanne Lewis, The Art of Matthew Paris in the «Chronica Majora», Berkeley, University of California Press, 1987.
- John Williams, The Illustrated Beatus. A corpus of the illustrations of the commentary of the Apocalypse, 5 vols., London, Harvey Miller, 1994-2003
- Helena de Carlos, «El Códice de Roda (Madrid, BRAH 78) como compilación de voluntad historiográfica», en Edad Media. Revista de Historia, 12 (2011), pp. 119-142.
- Rocío Sánchez Ameijeiras, «Sobre las modalidades y funciones de las imágenes en el Tumbo A», en Tumbo A. Índice de los privilegios reales que contiene este libro intitulado de la letra A. Original conservado en la Catedral de Santiago, ed. de M. C. Díaz y Díaz, Santiago de Compostela-Madrid, Archivo Biblioteca de la Catedral de Santiago-Testimonio Compañía Editorial, 2008, vol. II (Estudios), pp. 143-216
- Rocío Sánchez Ameijeiras, «Dando forma al tiempo: estrategias visuales y cartularios ilustrados», en Studium Medievale, 2 (2009), pp. 61-84.
- Sánchez Ameijeiras, «The eventful life of the royal tombs at San Isidoro, León» en Church, State, Vellum and Stone, Studies on Medieval Spain in Honour of John Williams, eds. Julie Harris y Therese Martin, Boston-Leiden, Brill, 2005, pp. 479-520.
- Castigos del rey don Sancho el IV, ed. de Hugo O. Bizzarri, Madrid-Frankfurt, IberoamericanaVervuert, 2001
- Libro del Tesoro: Versión castellana de «Li livres dou trésor», ed. y estudio de Spurgeon Baldwin, Madison, The Hispanic Seminary of Medieval Studies, 1989
- Laura María Palermi, «Histoire ancienne jusqu’à César: forme e percorsi del testo», en Critica del testo, 7:1 (2004), pp. 213-56.
- Doris Oltrogge, Die Illustrationzyklen zur «Histoire ancienne jusqu’à César», 1250-1400, Frankfurt am Main, Peter Lang, 1988.
- Juan Casas Rigall, La Materia de Troya en las letras romances del siglo XIII hispano, Santiago, Universidade de Santiago, 1999
- Charles F. Fraker, «Alfonso X, the Empire, and the Primera crónica», en Bulletin of Hispanic Studies, 55 (1978), pp. 95-102.
- Mary J. Carruthers, The Book of Memory: A Study of Memory in Medieval Culture, Cambridge, Cambridge Universi ty Press, 1990
- Mary J. Carruthers, The Craft of Thought: Meditation, Rethoric, and the Making of Images, Cambridge, Cambrige University Press, 1998
- Lina Bolzoni, La rete delle immagini. Predicazione in volgare dalle origine a Bernardino de Siena, Torino, Einaudi, 2002
- Brigitte Buettner, «Profane Illuminations, Secular Illusions: Manuscripts in Late Medieval Courtly Society», en The Art Bulletin, 74:1 (1992), pp. 75-90
- Michelle Karnes, Imagination, Meditation and Cognition in the Middle Ages, Chicago, The University of Chicago Press, 2011.
- Anthony Grafton y Megan Williams, Christianity and the Transformation of the Book: Origen, Eusebius, and the Library of Caesarea, Cambridge, MA, Harvard University Press, 2006
- Radulphi de Diceto Decani Lundoniensis Opera, ed. de William Stubbs, 2 vols. [Roll Series], London, Longman & Co.-Trübner & Co.-Parker & Co.-Mcmillan & Co.-Black & Co.-Thom & Co., 1876
- Grover A. Zinn Jr., «The Influence of Hugh of St. Victor’s Chronicon on the Abbreviationis Chronicorum by Ralph of Diceto», en Speculum, 52:1 (1977), pp. 38-71.
- Frances A. Yates, El arte de la memoria [1966], Madrid, Siruela, 2005
- César Domínguez, El concepto de «materia» en la teoría literaria del Medievo, Madrid, CSIC, 2004
- Sánchez Ameijeiras, «Rimando imágenes para Santa María: sobre el género de la poesía visual en la Edad Media», en Las Cantigas de Santa María. Códice Rico, Ms. T-I-1. Real Biblioteca de San Lorenzo de El Escorial, 2 vols., Madrid, Patrimonio NacionalTestimonio Compañía Editorial, 2011, II (Estudios), pp. 445-471.