MotriemociónRecocimiento de emociones en preescolares a través de la motricidad
- P. García-Martín
- M. Casabella
ISSN: 1989-6247
Year of publication: 2020
Volume: 12
Issue: 4
Pages: 433-461
Type: Article
More publications in: Trances: Transmisión del conocimiento educativo y de la salud
Abstract
The emotion recognition enables people to regulate itself, understand others and adapt conducts to the context. Given the importance of this skill, a proposal didactic was designed in order to improve the basic emotions recognition in kindergarten children. Participants (16 girls and 9 boys; 4,93±,4 years) were evaluated with Pervalex test. Basic emotions recognition improves significantly from pre- to postest. The motor activities of corporal and plastic expressions were effective teaching tool in order to developing emotional intelligence in 0-6 years stage.
Bibliographic References
- CamerataExtrema. (2007). Adagio para cuerdas -Samuel Barber. [Video].Youtube. https://www.youtube.com/watch?v=5oAPQmzUQXI.
- Cano, M. (2010). Reconocimiento de estados básicos y complejos a partir de indicios faciales y contextuales. Evaluación y optimización de procesos intelectuales implicados en la sensibilidad interpersonal[Tesis doctoral inédita, Universidad de Murcia].Murcia.
- Celdrán, J. (2017). La Importancia del Reconocimiento Emocional (RE) en la Infancia: Estudio, Propuesta y Validación de una Prueba de Evaluación de RE Dirigida a Niños [Tesis doctoral inédita, Universidad Autónoma de Barcelona]. Barcelona.
- César García-Rincón de Castro. (2017). Marina y los Emoticantos: el Baile de las Emociones [Video]. Youtube. https://www.youtube.com/watch?v=cpr7ttt1sOQ.
- Cosas de Peques. (2019). Música de relajación para niños[Video]. Youtube. https://www.youtube.com/watch?v=oEkQfrjbo7E.
- Chronaki, G., Hadwin, J. A., Garner, M., Maurage, P. y Sonuga‐Barke, E. J. (2014). The development of emotion recognition from facial expressions and non‐linguistic vocalizations during childhood. British Journal of Developmental Psychology, 33(2), 218-236. doi: 10.1111/bjdp.12075.
- Davis Conservative. (2016). Beethoven -Moonlight Sonata 1st movement (Adagio Sostenuto) -Valentina Lisitsa[Video]. Youtube. https://www.youtube.com/watch?v=Ea8oX
- Durlak, J. A., Weissberg, R. P., Dymnicki, A. B., Taylor, R. D. y Schellinger, K. B. (2011). The impact of enhancing students’ social and emotional learning: A meta‐analysis of school‐based universal interventions. Child development, 82(1), 405-432. doi: 10.1111/j.1467-8624.2010.01564.
- Ekman, P. (2007). Emotions revealed: Recognizing faces and feelings to improve communication and emotional life. New York: Times Books.
- Espejo-Garcés, T., Padial-Ruz, R., García-Martínez, I., Báez-Mirón, F. y Moreno-Arrebola, R. (2018). Control y gestión de las emociones en la educación infantil: propuestapara su tratamiento. Trances, 10,389-400.
- Fledermaus1990. (2014). Johann Strauss I -Radetzky-Marsch, Op. 228[Video].Youtube. https://www.youtube.com/watch?v=BlbQrm6zIYo&list=PLxcwVrC2TW4tV_XahsGghd5FrXzNumsuV&index=12
- Gordillo, F., Pérez, M. Á., Mestas, L., Salvador, J., Arana, J. M. y López, R. M. (2015). Diferencias en el Reconocimiento de las Emociones en Niños de 6 a 11 Años. Acta de investigación psicológica, 5(1), 1846-1859. doi: 10.1016/S2007-4719(15)30005-3.
- Grossmann, T., Oberecker, R., Koch, S. P. y Friederici, A. D. (2010). The developmental origins of voice processing in the human brain. Neuron, 65(6), 852-858. doi: 10.1016/j.neuron.2010.03.001.
- Hall, J. A., Andrzejewski, S. A. y Yopchick, J. E. (2009). Psychosocial correlates of interpersonal sensitivity: A meta-analysis. Journal of Nonverbal Behavior, 33(3), 149-180. doi: 10.1007/s10919-009-0070-5.
- Hertenstein, M. J. y Campos, J. J. (2004). The retention effects of an adult's emotional displays on infant behavior. Child development, 75(2), 595-613. doi: 10.1111/j.1467-8624.2004.00695.
- Learreta, B., Sierra, M. A. y Arriagada, K. (2006). Los contenidos de la expresión corporal. Barcelona: Inde Publicaciones.
- LukasSchuch. (2010). Can Can Music[Video]. Youtube. https://www.youtube.com/watch?v=4Diu2N8TGKA&list=PLxcwVrC2TW4tV_XahsGghd5FrXzNumsuV&index=1.
- Martínez-Sánchez, F., G Fernández-Abascal, E. y Martínez-Modia, J. C. (2013). Adaptación española de la versión reducida multicanal del Perfil de Sensibilidad No Verbal (MiniPONS). Anales de psicología, 29(2), 604-613. doi: 10.6018/analesps.29.2.161851.
- Mayer, J. D., Caruso, D. R. y Salovey, P. (2016). The ability model of emotional intelligence: Principles and updates. Emotion Review, 8(4), 290-300. doi: 10.1177/1754073916
- Mestre, J. M., Guil, M. R., Brakett, M. A. y Salovey, P. (2008) Inteligencia emocional: definición, evaluación y aplicaciones desde el modelo de habilidades de Mayer y Salovey, en F. Palmero, F. Martínez y J.A. Huertas (coord.). Motivación y emoción. McGrawHill/Interamericana de España, S.A., pp. 407-38.
- Mestre, J.M., Guil, R., Martínez-Cabañas, F., Larrán, C. y González, G. (2011). Validación de una prueba para evaluar la capacidad de percibir, expresar y valorar emociones en niños de la etapa infantil. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 14(3), 37–54. Recuperado de: http://www.aufop.com/aufop/uploaded_files/articulos/1324675344.pdf.
- MusicArtstrings. (2012). Tomaso Albinoni –Adagio[Video]. Youtube. https://www.youtube.com/watch?v=_eLU5W1vc8Y.
- Nicolás-Belmonte, C. y Alonso-Roque, J.I. (2018). Análisis de dificultades docentesen el desarrollo de la Educación Física en Educación Infantil. Trances, 10, 497-510.
- Oberst, L. (2014). Facial and Body Emotion Recognition in Infancy[Tésis de maestría, Universidad de Kentucky]. Recuperado de: http://uknowledge.uky.edu/psychology_etds/48/.
- ORDEN ECI/3960/2007, de 19 de diciembre, por la que se establece el currículo y se regula la ordenación de la educación infantil. https://www.boe.es/boe/dias/2008/01/05/pdfs/A01016-01036.pdf.
- Palomera, R., Salguero, J. M. y Ruiz-Aranda, D. (2012). La percepción emocional como predictor estable del ajuste psicosocial enla adolescencia. Psicología Conductual, 20(1), 42-58.
- Rodríguez, J., Mestre, J. M., Guil, R., & Larrán, C. (2015). Patrones de reconocimiento de expresiones emocionales usando el pupilómetro. Behavior & Law Journal, 1(1), 1-9.
- Ruano, K. (2004). La influencia de la expresión corporal en las emociones: Un estudio experimental.[Tesis doctoral inédita, Universidad Politécnica de Madrid], Madrid.
- Rosenthal, R., Hall, J. A., DiMatteo, M. R., Rogers, P. L. y Archer, D. (2013).Profile of Nonverbal Sensitivity (PONS test): Manual. Recuperado de:https://repository.library.northeastern.edu/downloads/neu:rx914607j?datastream_id=content.
- Scharf, R. J., Scharf, G. J., y Stroustrup, A. (2016). Developmental Milestones. Pediatrics in review, 37(1), 25-37. https://doi.org/10.1542/pir.2014-0103.
- Slaughter, V. y Heron, M. (2004). Origins and early development of human body knowledge. Monographs of the Society for Research in Child Development, 69, 1-102. doi: 10.1111/j.0037-976X.2004.00286.
- Solimusi Vocesparalapaz. (2011). Rossini Obertura Guillermo Tell[Video]. Youtube. https://www.youtube.com/watch?v=EnnU-ptbFEA.
- Thomas, L. A., De Bellis, M. D., Graham, R. y LaBar, K. S. (2007). Development of emotional facial recognition in latechildhood and adolescence. Developmental Science, 10, 547-58. doi: 10.1111/j.1467-7687.2007.00614.Tullet, H. (2014). Colores. Madrid: Kokinos.
- Vaca, M. (1996). Tratamiento pedagógico de lo corporal en educación infantil. Propuesta de un modelo de intervención a través del estudio de un caso en el Segundo Ciclo[Tesis doctoral inédita: UNED]. Mad