El final de "Los Pazos de Ulloa", en la novela de Emilia Pardo Bazán (1886) y en la serie de televisión de Gonzalo Suárez (1985)

  1. González Herrán, José Manuel 1
  1. 1 Universidade de Santiago de Compostela
    info

    Universidade de Santiago de Compostela

    Santiago de Compostela, España

    ROR https://ror.org/030eybx10

Revista:
Revista 2i: Estudos de identidade e intermedialidade

ISSN: 2184-7010

Ano de publicación: 2020

Título do exemplar: Literature and Television: New Narratives | Transmedial Fictions

Volume: 2

Número: 1

Páxinas: 103-113

Tipo: Artigo

DOI: 10.21814/2I.2504 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Outras publicacións en: Revista 2i: Estudos de identidade e intermedialidade

Resumo

The story that tells the novel Los Pazos de Ulloa (1886), by Emilia Pardo Bazán apparently concludes in its penultimate chapter XXIX, so that the XXX, located ten years later, functions as an epilogue, which, at the same time, would prolong its continuation, La Madre Naturaleza (1887). On the other hand, the TV series Los Pazos de Ulloa, by Gonzalo Suárez (1985), based on both novels, prefers to conclude his adaptation of the first title with chapter XXIX, causing the XXX to open, as a prologue, the next installment. All of this is studied here by comparing the three elements of that audiovisual reading: the novelistic text, and the corresponding sequences, both in the script and in the series.

Referencias bibliográficas

  • Alonso Fernández, A. (2004). Gonzalo Súarez: entre la literatura y el cine. Oviedo: Universidad - Kassel Edition Reichenberger.
  • Costa Villaverde, E. (2007). Los Pazos de Ulloa: Pardo Bazan from novel to Screen. En Film and Film Culture. Special Issue: Transformation and Transference .Vol 4. University of Ulster and Waterford Institute of Technology, Cork. UK and Ireland. pp. 68-75.
  • González Herrán, J. M. (2004). Los Pazos de Ulloa, de Emilia Pardo Bazán y Gonzalo Suárez: un comentario de textos. En C. Becerra (Ed.), El cine de Gonzalo Suárez (Lecturas : Imágenes, 3), Pontevedra: Mirabel Editorial, pp. 143-155.
  • _____ (2007). Novelas españolas del siglo XIX en series de televisión: Los Pazos de Ulloa y La Regenta. En M. García Casado (Ed.), La creatividad como instrumento de comunicación: Análisis, procedimientos y aplicaciones, Santander: Universidad de Cantabria, pp. 25-38.
  • _____ (2011). El final de Los Pazos de Ulloa (1886), de Emilia Pardo Bazán. En La fin du texte (textes réunis et présentés par F. Bravo), Bordeaux: Presses Universitaires de Bordeaux, pp. 384-400.
  • _____ (2012). Del libro a la televisión: Los Pazos de Ulloa - La Madre Naturaleza de Emilia Pardo Bazán (1886-1887) y Los Pazos de Ulloa, de Gonzalo Suárez (1985). Conferencia inaugural de las “VI Jornadas de Estudos Espanhóis e Hispano-americanos: Crear, pensar, interpretar: del texto literario al audiovisual”. Instituto de Letras e Ciencias Humanas, Universidade do Minho; Braga (Portugal), 19 de abril de 2012 [inédita].
  • _____ (2019). El episodio compostelano de Los Pazos de Ulloa, en Emilia Pardo Bazán (1886) y en Gonzalo Suárez (1985), Volvoreta: revista de Literatura, Xornalismo e Historia do Cinema, nº 3: Wenceslao Fernández Flórez y los escritores gallegos en lengua española, pp. 7-24 [edición electrónica].
  • _____ (2020). Los Pazos de Ulloa - La Madre Naturaleza, de Emilia Pardo Bazán: del libro (1886-1887) a la televisión (1985), Siglo Diecinueve (Literatura Hispánica), 26, Sección monográfica: Homenaje a Maryellen Bieder, pp. 87-104.
  • Gutiérrez Aragón, M.; G. Suárez; C. Rico-Godoy (1985). Los Pazos de Ulloa [guion de una serie de televisión, basado en las novelas de Emilia Pardo Bazán Los Pazos de Ulloa. La Madre Naturaleza, s.a.; copia mecanografiada, inédita].
  • Hernández Ruiz, J. (1991). Gonzalo Suárez: un combate ganado a la ficción. Alcalá de Henares: Festival de Cine.
  • Herrero Figueroa, A. (2004). Pardo Bazán e o cinema. Los Pazos de Ulloa, hipertexto. En Estudos sobre Emilia Pardo Bazán e recompilación de dispersos, Lugo: Servicio de Publicaciones, Diputación Provincial de Lugo; accesible en: http://www.cervantesvirtual.com/obra-visor/estudos-sobre-emilia-pardo-bazn-e-recompilacin-de-dispersos-0/html/00c6daa2-82b2-11df-acc7-002185ce6064_37.html#I_11_
  • Pardo Bazán, E. (1999). Los Pazos de Ulloa. La Madre Naturaleza. En Obras Completas, II, ed. de D. Villanueva y J. M. González Herrán, Madrid: Biblioteca Castro.
  • Villanueva, D. (2000). Los Pazos de Ulloa ante la crisis de la novela. En Emilia Pardo Bazán, Los Pazos de Ulloa, ed. de E. Penas, pp. IX-XXIV.