Las aspiraciones educativas en Galicia bajo la influencia del territorio, el rendimiento y el perfil socioeconómico
- Blanco Varela, Bruno 1
- Sánchez Carreira, María del Carmen 1
- Reis Mourão, Paulo 2
-
1
Universidade de Santiago de Compostela
info
-
2
Universidade do Minho
info
ISSN: 1695-7253, 2340-2717
Ano de publicación: 2020
Número: 47
Páxinas: 135-159
Tipo: Artigo
Outras publicacións en: Investigaciones Regionales = Journal of Regional Research
Resumo
Education is a key element for territorial development. In turn, the territorial dimension influences opportunities. This paper analyses the relevance of the socioeconomic context in Galicia, beyond the family unit. It raises two main question: the relationship between educational aspirations and the academic and socioeconomic profile of the students, and how the territorial variable affects this relationship, through intra and inter educational community analysis. The methodology combines descriptive analysis based on the ANOVA test, with the estimation of an ordinal logistic regression model. The results suggest higher opportunities and training level in the larger areas. In addition, it is found that educational expectations depend on performance and socio-economic index.
Información de financiamento
Los autores agradecen el apoyo financiero recibido por parte de la Consellería de Cultura, Educación e Ordenación Universitaria de la Xunta de Galicia (Programa de ayudas a la etapa predoctoral, ED481A-2018/087; Consolidación y estructuración de unidades de investigación competitivas. Modalidad A: grupos de referencia competitiva GRC GI-1178, ED431C 2018/23; Ayudas para la mejora, creación, reconocimiento y estructuración de agrupaciones estratégicas del Sistema Universitario de Galicia Cross-Research in Environmental Technologies CRETUS, 2018- PG100), el Programa Iacobus 2019 de la Asociación Europea de Cooperación Transfronteriza Galicia Norte de Portugal y el Programa de Apoio à Investigação UIDB/03182/2020 de la Fundação para a Ciência e Tecnologia (Portugal).Financiadores
-
Consellería de Cultura, Educación e Ordenación Universitaria, Xunta de Galicia
Spain
- ED481A-2018/087
- GRC GI-1178
- ED431C 2018/23
- 2018- PG100
-
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
- UIDB/03182/2020
Referencias bibliográficas
- Alario, M., Molinero, F., & Morales, E. (2018). La persistencia de la dualidad rural y el valor de la nueva ruralidad en Castilla y León (España). Investigaciones Geográficas, (70), 9-30. https://doi.org/10.14198/INGEO2018.70.01
- Armas, F. X., & Macía, X. C. (2017). Reflexiones acerca de la delimitación y definición del medio rural. Diseño de un índice de ruralidad para Galicia. Finisterra, LII (106), 85-101. https://doi.org/10.18055/Finis9955
- Armas, F. X., Rodríguez, F., & Macía, X. C. (2018). La Reconfiguración del Medio Rural en Galicia (España): Algunas Reflexiones Acerca de Su Enseñanza en La Sociedad Postindustrial. Plurais, III(1), 47-66. https://doi.org/10.29378/plurais.2447-9373.2018.v3.n1.47-66
- Aydemir, A. B., & Yazici, H. (2019). Intergenerational education mobility and the level of development. European Economic Review, (116), 160-185. https://doi.org/10.1016/j.euroecorev.2019.04.003
- Blanden, J. (2009). How Much Can We Learn From International Comparisons Of Intergenerational Mobility? London School of Economics. Centre for the Economics of Education.
- Caballé, J. (2016). Intergenerational mobility: measurement and the role of borrowing constraints and inherited tastes. SERIEs. Journal of the Spanish Economic Association, (7), 393-420. https://doi.org/10.1007/s13209-016-0149-2
- Caparrós, A. (2016). The impact of education on intergenerational occupational mobility in Spain. Journal of Vocational Behavior (92), 94-104.
- Caparrós, A. (2017). Intergenerational occupational dynamics before and during the recent crisis in Spain. (A. I. Research, Ed.) Empirica, Springer, 45(2), 367-393. https://doi.org/10.1007/s10663-016- 9364-0
- Causa, O., & Chapuis, C. (2009). Equity in Student Achievement Across OECD Countries. An Investigation of the Role of Policies. OECD Economics Department Working Papers. OECD.
- Causa, O., & Johansson, Å. (2010). Intergenerational Social Mobility in OECD Countries. OECD Journal: Economic Studies. OECD.
- Cortázar, L. (2018). The PISA "shock" in the Basque Country: Contingent factors or structural change? Studies on the Spanish Economy (FEDEA).
- Díaz, A., Fernández, E., & Rubiera, F. (2018). Labor Density and Wages in Spain: Evidence from Geographically Disaggregated Data. Growth and Change, (49), 55-70. https://doi.org/10.1111/grow.12233
- Esping-Andersen, G., & Cimentada, J. (2018). Ability and Mobility: The relative influence of skills and social origin on social mobility. Social Science Research, (75), 13-31. https://doi.org/10.1016/j.ssresearch.2018.06.003
- Gil, M., de Pablos, P., & Martínez, M. (2010). Los determinantes socioeconómicos de la demanda de educación superior en España y la movilidad educativa intergeneracional. Hacienda Pública Española, (193), 75-108.
- González, B., & Dávila, D. (1998). Economic and Cultural Impediments to University Education in Spain. Economics of Education Review, 17(1), 93-103.
- INE. (s.f.). Clasificación Nacional de Educación. CNED-2014. Recuperado el 20 de Enero de 2020, de https://www.ine.es/dyngs/INEbase/es/operacion.htm?c=Estadistica_C&cid=1254736177034&me nu=ultiDatos&idp=1254735976614
- Lergetporer, P., Werner, K., & Woessmann, L. (2018). Does Ignorance of Economic Returns and Costs Explain the Educational Aspiration Gap? Evidence from Representative Survey Experiments. Institute of Labor Economics (IZA). Deutsche Post Foundation.
- Merino, R., & Martínez-García, J. S. (2012). La Formación Profesional y la desigualdad social. Cuadernos de Pedagogía, (425), 34-37.
- Ministerio de Educación Cultura y Deporte. (2016). PISA 2015. Programa para la Evaluación Internacional de los Alumnos. Informe español. Secretaría General Técnica.
- Morales, N. (2013). Rural schools in Spain. Past, present and future: a sociological framework. Education, local economy and job opportunities in rural areas, (pp. 1-12). Asti, Italia.
- OECD. (2007). PISA 2006 Science Competencies for Tomorrow’s World. OECD.
- OECD. (2017). PISA 2015 Technical Report. OECD.
- OECD. (2018). A Broken Social Elevator? How to Promote Social Mobility. OECD.
- OECD. PISA 2015 Database. Recuperado el 29 de Noviembre 2019, de https://www.oecd.org/pisa/data/2015database
- Paül, V. (2015). Que espazos rurais nun país urbano? Dúas aproximacións xeográficas ao rural galego. En R. C. Lois & D. Pino (Eds.), A Galicia Urbana (pp. 693-714). Edicións Xerais de Galicia, S.A.
- Pérez, F., & Serrano, L. (2012). Universidad, universitarios y productividad en España . Fundación BBVA.
- Puga, D., & Castro, T. (2015). As cidades e os seus habitantes: poboacións plurais e fogares en transformación. En R. C. Lois, & D. Pino (Eds.), A Galicia Urbana (pp. 289-318). Edicións Xerais de Galicia, S.A.
- Rubio, M. J., & Berlanga, V. (2012). Cómo aplicar las pruebas paramétricas bivariadas t de Student y ANOVA en SPSS. Caso práctico. REIRE, Revista d’Innovació i Recerca en Educació, 5(2), 83-100.
- Sánchez, F., & Moreno, A. (2018). La transición escolar en España: Un análisis de desigualdad y diferenciación. Metamorfosis. Revista del Centro Reina Sofía sobre Adolescencia y Juventud , (8), 68-83.
- Santamaría, R. (2015). El abandono escolar prematuro en zonas rurales de España y Europa. Avances en supervisión educativa, (24), 1-44.
- Trautwein, U., Lüdtke, O., Marsh, H. W., & Nagy, G. (2009). Within-School Social Comparison: How Students Perceive the Standing of Their Class Predicts Academic Self-Concept. Journal of Educational Psychology, 101(4), 853-866. https://doi.org/10.1037/a0016306
- Vandenbroecka, M., Lenaertsb, K., & Beblavýb, M. (2018). Benefits of Early Childhood Education and Care and the conditions for obtaining them. European Expert Network on Economics of Education, (32), 1-86. https://doi.org/10.2766/20810
- Zoido, F., & Arroyo, A. (2003). La población de España. En A. Arroyo (Eds.), Tendencias demográficas durante el siglo XX en España (pp. 17-75). Instituto Nacional de Estadística.