Secundary Education in parallelUruguay-Spain
- Picón Martínez, Alberto 1
- González Fernández, Rufino 2
- 1 Administración Nacional de Educación Pública
-
2
Universidade de Santiago de Compostela
info
ISSN: 1989-9572
Datum der Publikation: 2014
Ausgabe: 5
Nummer: 1
Art: Artikel
Andere Publikationen in: JETT
Zusammenfassung
This is part of a research accomplished in Secondary School Institutes from Galicia in order to compare to Public Education System in Uruguay. The outcomes may anticipate similar situations in other different contexts which are following their footsteps. During the research we have got evidence that faculty meetings as decision making authority of the institute have not succeed in solving the problem of student failure in compulsory secondary school. Educational process centered on the student, and his right to appropriate the resources necessary for adult life, seem to be opposed to selective pedagogic practices inherited from pre-college high school. Time has come to develop a new approach to evaluate student performance: an inclusive assessment. Criteria and instruments call for a teacher‟s commitment which should be defined and agreed according to the necessities of the students in each and every school. But, this might collide with centralized bureaucratic decisions of public system. It occurs both, in Spain and in Uruguay. Teacher training seems to be the cornerstone for school strategic planning; and principal leadership, the component which brings cohesion to the whole effort.
Bibliographische Referenzen
- Santiago, A., y Palomares, A. (2013). Percepciones de la función tutorial en el Espacio Europeo de Educación Superior del alumnado de la Facultad de Educación de Albacete (Universidad de Castilla-La Mancha, España). Journal for Educators Teachers and Trainers 4(2), 160-168.
- Bloom, B., Engelhart, M., Haill, W., Furst E., y Krathwohl, D. (1971). Taxonomía de los objetivos de la educación. Clasificación de las Metas Educativas. Tomo 1, ámbito del conocimiento. Alcoy, Valencia: Marfil.
- Bolívar, A. (2012). Políticas actuales de mejora y liderazgo educativo. Málaga: Aljibe. Churches, A.. (2009). Bloom's Digital Taxonomy. Recuperado de: http://edorigami.wikispaces.com/
- Cubberley, E. (1916a). Public School Administration. Cambridge MA: The Riverside Press.
- Cubberley, E. (1916b). Public school administration: A statement of the fundamental principles underlying the organization and administration of public education. New York: Houghton Mifflin Company.
- Escamilla, A. (2008). Las competencias básicas: claves y propuestas para su desarrollo en los centros. Barcelona: Graó.
- Fernández Cruz, M. y Gijón, J. (2012). Formación de profesionales basada en competencias. Journal for Educators, Teachers and Trainers, 3, 109–119.
- Fernández Enguita, M. (2007). Dirigir, en España, es morir: resistencias corporativas y estilos de dirección en los centros docentes. Revista de Educación, (344), 511-532.
- Freeman, R. E. (2010). Strategic Management: A Stakeholder Approach. Cambridge MA: CUP.
- Freire, P. (2005). Pedagogía del oprimido. México: Siglo XXI.
- Goleman, D. (2010). Inteligencia emocional. Barcelona: Kairós.
- Gorz, A. (1998). Miserias del presente, riqueza de lo posible. Barcelona: Paidós.
- Gripenberg, M. y Lizarte, E. (2012). El sistema educativo en Finlandia y su éxito en la prueba PISA. Journal for Educators, Teachers and Trainers, 3, 14–24.
- Kaztman, R. (1999). Activos y Estructuras de Oportunidades. Montevideo: CEPAL.
- Lewin, K. (1946). Action research and minority problems. Journal of Social Issues, 2(4), 34-46.
- Martín, E. y Moreno, A. (2008). Competencias para aprender a aprender. Madrid: Alianza.
- Marzano, R. y Kendall, J. (2008). Designing and Assessing Educational Objectives. London: Sage.
- Marzano, R. y Kendall, J. (2007). The New Taxonomy of Educational Objectives. London: Sage.
- Merton, R. (1936). The Unanticipated Consequences of Purposive Social Action. American Sociological Review, 1(6), 894-904.
- Mintzberg, H. (2009). La estructuración de las organizaciones. Barcelona: Ariel.
- Núñez-García, A. (1965). El gusano loco. Letrópolis. Disponible en: http://www.letropolis.com.ar/2006/08/wimpi.tex.htm [Accedido en febrero de 2013].
- OCDE. (2005). Definition and Selection of Key Competencies. Executive Summary. Disponible en: http://www.oecd.org/pisa/35070367.pdf [Accedido en febrero de 2013).
- ONU. (1989) “Convención sobre los Derechos del Niño”. Disponible en: http://www.un.org/es/comun/docs/?symbol=A/RES/44/25 [Accedido en febrero de 2013]
- Perrenoud, P. (2008). La evaluación de los alumnos. Buenos Aires: Colihue.
- Perrenoud, P. (2006). El oficio de alumno y el sentido del trabajo escolar. Madrid: Editorial
- Popular. Perrenoud, P. (2001). The Key to Social Fields: Competencies of an Autonomous Actor. En: Rychen, Dominique y Salganik, Laura (Ed), Defining and Selecting Key Competencies (pp. 121-149). Göttingen: Hogrefe & Huber.
- Perrow, C. (1967). A Framework for the Comparative Analysis of Organizations. American Sociological Revie, 32(2), 194-208.
- Picón, A. (2013). Perspectivas de la implantación de modelos de evaluación de aprendizajes desde la gestión institucional (Tesis Doctoral Inédita). Universidad Santiago de Compostela, Santiago de Compostela.
- Picón, A. (2010). Adivina quién viene a estudiar (Tesis de Maestría). Montevideo: UCUDALFCH, Recuperado de: http://magix.ucu.edu.uy:8086/opac9/servlet/edu.magix.bibopac.hbivepagbus?20041115, http://magix.ucu.edu.uy:8086/opac9/doctesis/ciencias_humanas/posgrado%20educ/11534 6.pdf
- Picón, A. (2003). El contrato liceal. En Derechos, ciudadanía y participación. Montevido: Unicef. Recuperado de: http://www.unicef.org/uruguay/spanish/educacion_derechos_participacion.pdf
- Rychen, D., y Salganik, L. (2001). Defining and Selecting Key Competencies. Göttingen: Hogrefe & Huber.
- Scriven, M. (1991). Evaluation Thesaurus. London: SAGE.
- Taylor, F. W.(1911). The Principles of Scientific Management, NY,USA and London, UK: Harper & Brothers.
- Terrasêca, M., Caramelo, J., y Medina, T. (2011). Análise de Discursos Europeus sobre Educação e Formação de Adultos e Aprendizagem ao Longo da Vida. Journal for Educators Teachers and Trainers, 2, 46-57.
- Toffler, A. (1980). The Third Wave. New York: Morrow.
- Xunta de Galicia. (2012). Informe de resultados da Avaliación de Diagnóstico de Galicia 2010/2011. Santiago de Compostela: Consellería de Educación e Ordenación Universitaria. Disponibles en: http://www.edu.xunta.es/web/node/4306 [Accedido en febrero de 2013].
- Xunta de Galicia. (2010). Informe Avaliación de Diagnóstico de Galicia 2009. Santiago de Compostela: Consellería de Educación e Ordenación Universitaria. Disponible en: http://www.edu.xunta.es/web/system/files/protected/content_type/file/2011/02/28/informe _ad_2009_0.pdf [Accedido en febrero de 2013].
- World Commission on Environment and Development. Our Common Future. (1987). Ed. Gro Harlem Brundtland. Disponible en: http://www.un-documents.net/wced-ocf.htm [Accedido en febrero de 2013].