Rosalía de Castro entre el ayer y el hoyun análisis de su obra a través de los libros de texto

  1. Pena Presas, Montse 1
  2. Caamaño Rojo, María José 1
  1. 1 Universidade de Santiago de Compostela
    info

    Universidade de Santiago de Compostela

    Santiago de Compostela, España

    ROR https://ror.org/030eybx10

Revista:
Revista de educación de la Universidad de Granada

ISSN: 0214-0484

Ano de publicación: 2020

Número: 27

Páxinas: 59-71

Tipo: Artigo

Obxectivos de Desenvolvemento Sustentable

Resumo

Rosalía de Castro is the key poet par excellence in Galician literature and a singular figure of Romanticism in Spanish literature. However, her work has been explained in a biographical manner, which has also limited the interpretation of it, remaining marked as an intimate and nostalgic poet. In this paper, we try to analyze whether the most recent research, which has opted for a feminist and vindicative Rosalía, in any case polyhedral, has also begun to be includen in Galician language and literature textbooks. As it is known, school textbooks are absolutely key to transmit the literary canon and they mostly become the image that society has of authors.

Referencias bibliográficas

  • Álvarez, M., Arias, P., Laíño, X.R., y Riveiro, A. (2008). Lingua e Literatura Galega. 1º Bacharelato. Vigo: Galaxia.
  • Asorey, D., Callón, C., Carril, A., Cures, L., Fernández, A., García, B., Fernández, P., Toimil, A., Vilasó, M. (2015). Lingua e Literatura 3º ESO. Santiago de Compostela: Obradoiro.
  • Besada, A. (2004). Rosalía Castro. Edición de Pilar García Negro. Vigo: A Nosa Terra.
  • Carballo, R. (1981). Historia da literatura galega contemporánea. Vigo: Galaxia.
  • Davies, C. (1998). Spanish Women Writing. 1849-1996. Londres: Atholon Press.
  • Davies, C. (2012). La loca, soñando: Rosalía de Castro (1837-1885). En H. González y M. Rábade (eds.), Canon y subversión. La obra narrativa de Rosalía de Castro (pp. 27-43). Barcelona: Icaria.
  • Fernández, A., Lastra, X., Rodríguez, A., Álvarez, S., Hermida, C., Langarón, M., Bernárdez, C., e Nicolás, R. (2002). Lingua e Literatura galega 3º ESO. Vigo: Xerais.
  • García, P. (2010). O clamor da rebeldía: Rosalía de Castro, ensaio e feminismo. Santiago de Compostela: Sotelo Blanco.
  • González, I. e Insua, E. (2016). Lingua e Literatura Galega. 1º Bacharelato. A Coruña: Baía.
  • Lama, M.X. (2017). Rosalía de Castro. Cantos de independencia e liberdade (1837-1863). Vigo: Galaxia.
  • Lázaro, F. (1988). Curso de lengua 8º EGB. Madrid: Anaya.
  • Pichel, A., López, E., e Rodríguez, E. (1990). Andaina 3. Literatura galega. A Coruña: Bruño.
  • Rábade, X., Moreno, M.V e Girgado, L. (1987). Literatura 3º BUP. Vigo: Galaxia.
  • Reino, A., Navarro, E. y Torres, A. (2016). Lengua y literatura castellana 4º ESO. Barcelona: Casals.
  • Rodríguez, F. (2011). Rosalía de Castro, estranxeira na súa patria. Santiago de Compostela: AS-PG.
  • Vilavedra, D. (2012). Rosalía de Castro, escribir desde la(s) frontera(s). En H. González y M. Rábade (eds.), Canon y subversión. La obra narrativa de Rosalía de Castro (pp. 45-59). Barcelona: Icaria.