Implicación familiar, autoconcepto del adolescente y rendimiento académico
- Ana Álvarez 1
- Natalia Suárez 1
- Ellián Tuero 1
- José C. Núñez 1
- Antonio Valle 2
- Bibiana Regueiro 2
-
1
Universidad de Oviedo
info
-
2
Universidade da Coruña
info
ISSN: 2174-8144, 2254-9625
Year of publication: 2015
Volume: 5
Issue: 3
Pages: 293-311
Type: Article
More publications in: EJIHPE: European Journal of Investigation in Health, Psychology and Education
Bibliographic References
- Au, A.C., Lau, S., y Lee, M.T. (2009). Suicide ideation and depression: the moderation effects of family cohesion and social self-concept. Adolescence, 44, 851-868.
- De La Torre, M. J., Cruz, Casanova, P. F, Villa, M., y Cerezo, M.T. (2013). Consistencia e inconsistencia parental: relaciones con la conducta agresiva y satisfacción vital de los adolescentes. European Journal of Education and Psychology, 6(2), 135-149.
- Dix, T. (1993): Attributing dispositions to children: An interactional analysis of attribution in socialization. Personality and Social Psychology Bulletin, 19(5), 633-643.
- González-Pienda, J.A., y Núñez, J.C. (1994). Cuestionario para la evaluación de la implicación de la familia en el proceso de escolarización de los hijos (Documento no publicado). Oviedo: Departamento de Psicología de la Universidad de Oviedo.
- González-Pienda, J.A., Núñez Pérez, J.C., Álvarez, L., González-Pumariega, S., Roces, C., González, P., Muñiz, R., y Bernardo, A. (2002). Inducción parental a la autorregulación, autoconcepto y rendimiento académico. Psicothema, 14, 853-860.
- Jeynes, W.H. (2007). The Relationship Between Parental Involvement and Urban Secondary School Student Academic Achievement. A Meta-Analysis. Urban Education, 42, 82-110.
- McMillan, J.H., y Schumacher, S. (2005). Investigación educativa. Madrid: Pearson.
- Marsh, H.W. (2007). Self-concept theory, measurement and research into practice: The role of self-concept in educational psychology. Leicester, UK: British Psychological Society.
- Núñez, J.C., Amieiro, N., Álvarez, D., García, T., y Dobarro, A. (2015). Escala de evaluación de la autorregulación del aprendizaje a partir de textos (ARATEX). European Journal of Education and Psychology, 8, 9-21.
- Núñez, J.C., y González-Pienda, J.A. (1994). Determinantes del rendimiento académico (variables cognitivo-motivacionles, atribucionales, uso de estrategias y autoconcepto). Oviedo: Servicio de publicaciones Universidad de Oviedo.
- Núñez, J.C., González-Pienda, J.A., González-Pumariega, S., Alvarez, L., Roces, C., García, M., y González, P. (1999). Escala de Evaluación del Autoconcepto en Adolescente (12 a 16 años). Oviedo: Departamento de Psicología de la Universidad de Oviedo.
- Olsson, E. (2009). The Role of Relations: Do Disadvantaged Adolescents Benefit More from High-Quality Social Relations? Acta Sociológica, 52, 263-286.
- Pichardo, M.C., y Amezcua, J.A. (2001). Importancia del autoconcepto y el clima familiar en la adaptación personal. Revista Galego-Portuguesa de Psicoloxía e Educación, 7, 181-191.
- Putnick, D.L., Bornstein, M.H., Hendricks, C., Painter, K.M., Suwalsky, J.T.D., y Collins, W.A. (2008). Pareenting Stress, Perceived Parenting Behaviors, and Adolescent Self-Concept in European American Families. Journal of Family Psychology, 22, 752-762.
- Rodríguez, S., Regueiro, B., Blas, R., Valle, A., Piñeiro., I., y Cerezo, R. (2014). Teacher selfefficacy and its relationship with students’ affective and motivational variables in higher education. European Journal of Education and Psychology, 7(2), 107-120.
- Rodríguez-Fernández, A., y Ramos-Díaz, E. (2015). Autoconcepto y ajuste emocional. En A. Fernández-Zabala y L. Revuelta (Eds), Ajuste personal y social. Investigación psicoeducativa (pp. 91-102). Donostia: EREIN.
- Ros, I., y Zuazagoitia, A. (2015). Implicación escolar y autoconcepto. En A. Fernández-Zabala y L. Revuelta (Eds), Ajuste personal y social. Investigación psicoeducativa (pp. 119-130). Donostia: EREIN.
- Shavelson, R.J., Hubner, J.J., y Stanton, G.C. (1976). Validation of construct interpretations. Review of Educational Research, 46, 407-441.
- Simões, C., Gaspar de Matos, M., Tomé, G., y Ferreira, M. (2008). Impact of negative life events on positive health in a population of adolescents with special needs, and protective factors. Journal of Cognitive and Behavioral Psychotherapies, 8, 53-65.
- Song, In-Sub, y Hattie, J. (1984). Home environment, self-concept, and academic achievement: A causal modeling approach. Journal of Educational Psychology, 76(6), 1269-1281.
- Valle, A., Regueiro, B., Rodríguez, S., Piñeiro, I., Freire, C., Ferradás, M., y Suárez, N. (2015). Perfiles motivacionales como combinación de expectativas de autoeficacia y metas académicas en estudiantes universitarios. European Journal of Education and Psychology, 8(1), 1-8.
- Vallejo, G., Tuero-Herrero, E., Núñez, J.C., y Rosário, P. (2014). Performance evaluation of recent information criteria for selecting multilevel models in behavioral and social sciences. International Journal of Clinical and Health Psychology, 14, 48-57.