Adaptaciones 'stopmotion' de 'James and the Giant Peach' y 'Fantastic Mr. Fox' de Roald Dahl

  1. G-Pedreira, Rocío 1
  2. Cortizas Varela, Olalla 2
  1. 1 CIEC, Instituto de Educação- Universidade do Minho/ Instituto de Ciencias da Educación- Universidade de Santiago de Compostela
  2. 2 Instituto de Ciencias da Educación- Universidade de Santiago de Compostela
Revista:
Elos: revista de literatura infantil e xuvenil

ISSN: 2386-7620

Ano de publicación: 2018

Número: 5

Páxinas: 5-13

Tipo: Artigo

DOI: 10.15304/ELOS.5.4099 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso aberto editor

Outras publicacións en: Elos: revista de literatura infantil e xuvenil

Obxectivos de Desenvolvemento Sustentable

Resumo

The aim of this short article is to analyse the use of stopmotion filmmaking technique in two animation films based on Roald Dahl’s (United Kingdom, 1916-1990) James and the Giant Peach (1961) and Fantastic Mr. Fox (1979), deepening in the process of adaptation to the audiovisual format having into account the rhetoric of fantasy books. The first of them is a Walt Disney Pictures film which was produced by Tim Burton and Denise di Novi, directed by Henry Selick and released in 1996; the second one was produced by Indian Paintbrush and Regency Enterprises, directed by Wes Anderson and released in 2009. Therefore, during the communication will be briefly explained short theoretical input about Children and Young Adults Fantasy Literature, animation cinema and the influence of semiotic of both languages in the film adaptation resulting of combining both of them.

Referencias bibliográficas

  • LEVY, M. y F. MENDLESOHN (2016). Children’s Fantasy Literature. An Introduction. United Kingdom: Cambridge University Press.
  • MENDLESOHN, F. (2008). Rhetorics of fantasy. United States of America: Wesleyan University Press.
  • MÍNGUEZ-LÓPEZ, X. (2015). “El papel de la animación en el desarrollo de la competencia literaria”. Elos. Revista de Literatura Infantil e Xuvenil, 2, “Notas”, 155-172, http://dx.doi.org/10.15304/elos.2.2670 Consultado el 4 de abril de 2017, http://www.usc.es/revistas/index.php/elos/article/view/2670
  • PRIEBE, K. A. (2009). The Art of stop-motion animation, Boston: Course Technology.
  • TOLKIEN, J. R. R. (1983). “On fairy stories”. En Tolkien, C. (ed.), The Monsters and the Critics and Other Essays (pp. 109-161). London: George Allen and Unwin.
  • VIÑOLO-LOCUVICHE, S. y J. DURAN-CASTELLS (2013). “Entre lo siniestro y lo subversivo. Categorías estéticas del cine de animación híbrido”. Archivos de la Filmoteca, 72, 37-49. Consultado el 12 de marzo de 2017, http://www.archivosdelafilmoteca.com/index.php/archivos/article/download/488/481 
  • LEVY, M. y F. MENDLESOHN (2016). Children’s Fantasy Literature. An Introduction. United Kingdom: Cambridge University Press.
  • MENDLESOHN, F. (2008). Rhetorics of fantasy. United States of America: Wesleyan University Press.
  • MÍNGUEZ-LÓPEZ, X. (2015). “El papel de la animación en el desarrollo de la competencia literaria”. Elos. Revista de Literatura Infantil e Xuvenil, 2, “Notas”, 155-172, http://dx.doi.org/10.15304/elos.2.2670 Consultado el 4 de abril de 2017, http://www.usc.es/revistas/index.php/elos/article/view/2670
  • PRIEBE, K. A. (2009). The Art of stop-motion animation, Boston: Course Technology.
  • TOLKIEN, J. R. R. (1983). “On fairy stories”. En Tolkien, C. (ed.), The Monsters and the Critics and Other Essays (pp. 109-161). London: George Allen and Unwin.
  • VIÑOLO-LOCUVICHE, S. y J. DURAN-CASTELLS (2013). “Entre lo siniestro y lo subversivo. Categorías estéticas del cine de animación híbrido”. Archivos de la Filmoteca, 72, 37-49. Consultado el 12 de marzo de 2017, http://www.archivosdelafilmoteca.com/index.php/archivos/article/download/488/481