Feminidad hegemónica y limitación en la práctica deportiva

  1. Muñoz González, Beatriz
  2. Rivero Jiménez, Borja
  3. Fondón Ludeña, Anabell
Journal:
Feminismo/s
  1. Tortosa Martínez, Juan (coord.)
  2. Vega Ramírez, Lilyan (coord.)

ISSN: 1696-8166 1989-9998

Year of publication: 2013

Issue Title: Mujeres, activida física, deporte y ocio

Issue: 21

Pages: 37-50

Type: Article

DOI: 10.14198/FEM.2013.21.03 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openRUA editor

More publications in: Feminismo/s

Sustainable development goals

Abstract

In this paper we will try to provide evidence from qualitative research with women athletes. Through the development of life stories and interviews, we analyze the pressures which, particularly during adolescence, suffered by their social environment to leave a sport considered «not just right» for them. It is about women footballers who have continued today practicing this sport in a federated form. However the stories serve to define the complex world of relations of gender in sport and, above all, highlight the use of discourses such as the homophobia and sexism strategies to redirect the bodies of young athletes, who seem to get away from hegemonic models of femininity. The existence of these speeches allows a better understanding of the reality of the sports drop out by adolescent girls.

Bibliographic References

  • Bauman, Zygmunt. Vida líquida. Barcelona, Paidos (2006).
  • Bourdieu, Pierre. «El habitus y el espacio de los estilos de vida» La distinción. Criterios y bases sociales del gusto. Madrid, Taurus, (1998), pp. 169-222.
  • Blanchard, Kendall y Cheska, Alyce. «Problemas contemporáneos y Antropología del Deporte» en Antropología del Deporte, Barcelona, Bellaterra, (1986), pp. 165-180.
  • García Ferrando, Manuel y Llopis Goig, Ramón. Encuesta sobre los hábitos deportivos en España 2010. Madrid, Consejo Superior de Deportes y Centro de Investigaciones Sociológicas (2011).
  • Hargreaves, Jennifer. «Promesa y problemas en el ocio y los deportes femeninos» en Brohm et al.: Materiales de Sociología del Deporte. Madrid, La piqueta, (2006), pp. 109-132.
  • Lipovetsky, Gilles y Charles, Sébastien. Los tiempos hipermodernos. Barcelona, Anagrama (2006).
  • Muñoz González, Beatriz. «Conocimiento experto, consumo y cuerpo: relaciones «en» y «para» la hipermodernidad» en Agora para la Educación Física y el Deporte, nº 4-5 (ejemplar dedicado a «Una escuela con cuerpo»), (2007), pp. 7-19.
  • Turner, Bryan S. y Rojek, Chris. Society and culture. Principles of scarcity and solidarity. London, Sage (2001).