Perception of Technology as an Assessment Tool. A Comparative Analysis from the Learners Perspective
- Sarceda-Gorgoso, MCarmen 1
- Caldeiro-Pedreira, Mari-Carmen 1
- Guevara-Betancourt, Sandra 2
-
1
Universidade de Santiago de Compostela
info
- 2 Técnica del Norte University, Ibarra - Ecuador.
ISSN: 2013-9144
Ano de publicación: 2019
Título do exemplar: Technology to Improve the Assessment of Learning
Número: 35
Páxinas: 216-228
Tipo: Artigo
Outras publicacións en: Digital Education Review
Resumo
The current technological reality is unquestionably changing our lives and consequently, having some effects in the educational field; specifically on higher education. Therefore, the objective of this work is to know the perception of Ibero-American students from Higher Education regarding to technology as a tool to evaluate their learning. The sample group is made up by 122 people studying at the Education School in Técnica del Norte University (Ecuador) and at the Teacher Training School in the University of Santiago de Compostela (Spain) who, throughout their educational trajectory, have been assessed at some point through technology. It is a quantitative study that applies the questionnaire as an instrument for data collection. The data analysis shows different perceptions, both in terms of contexts and experience itself, which allows us to identify those elements and factors that are influencing on the added value to technology as a resource for evaluation.
Referencias bibliográficas
- Aguaded, I. (2018). Medios emergentes en una nueva sociedad digital: la revolución educomunicativa. En García-Ruiz, R.; Pérez-Rodriguez, A. & Torres, A. Educar para los nuevos medios. Claves para el desarrollo de la competencia mediática en el entorno digital (pp. 7-12). Ecuador: Abya-Yala.
- Ausín, V., Abella, V & Delgado, V. (2017). Implicación del alumnado en la evaluación a través de portfolio electrónico. Infancia, Educación y Aprendizaje (IEYA), 3(2), 77-81. Retrieved from: https://revistas.uv.cl/index.php/IEYA/article/view/703/678
- Barberà, E. (2016). Aportaciones de la tecnología a la e-Evaluación. RED. Revista de Educación a Distancia, 50, 1-10. Retrieved from: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=54746291005
- Caldeiro, MC. & Aguaded-Gómez, J. (2015). «Estoy aprendiendo, no me molestes» la competencia mediática como forma de expresión crítica de nativos e inmigrantes digitales. Redes.com, 12. Retrieved from: http://goo.gl/2ORkf1
- Camacho, M. (2017). Tablets en educación. Hacia un aprendizaje basado en las competencias. Recuperado de https://goo.gl/5tjQxh
- Cano, E. & Cabrera, N. (2013). La evaluación formativa de competencias a través de blogs. La experiencia de seis universidades catalanas. Digital Education Review, 23, 46-58. Retrieved from: http://revistes.ub.edu/index.php/der/article/view/11286
- Doménech, F. & Fortea, M.A. (2015). Validez factorial de un cuestionario para evaluar la percepción inicial de los estudiantes universitarios sobre la evaluación de los aprendizajes. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 13(3), 569-586. doi: 10.14204/ejrep.37.14113
- Escobedo, C. & Arteaga, E. (2015). Evaluación de los estudiantes y docentes sobre las Tecnologías de Información y Comunicación en los procesos de enseñanza – aprendizaje: una mirada desde la carrera de Sociología de la UC Temuco. Un estudio de caso. Digital Education Review, 28, 102-122 Retrieved from: http://revistes.ub.edu/index.php/der/article/view/11928
- Gijbels, D. (2011). Assessment of vocational competence in higher education: reflections and prospects. Assessment and Evaluation in Higher Education, 36(4), 381-383
- Gutiérrez-Martín, A., Palacios, A., & Torrego, L. (2010). Formar al profesorado inicialmente en habilidades y competencias en TIC: perfiles de una experiencia colaborativa. Revista de Educación, 352, 149-178
- Hernández, N., Muñoz, P. & González, M. (2018). La e-evaluación en el trabajo colaborativo en entornos virtuales: Análisis de la percepción de los estudiantes. Edutec. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 65, 16-28. Retrieved from: doi:https://doi.org/10.21556/edutec.2018.65.997
- INE (2018). La Encuesta TIC-H 2017. Disponible en https://goo.gl/Hxs1BT
- Ion, G., Silva, P. & García, E. (2013) El feedback y el feedforward en la evaluación de las competencias de estudiantes universitarios. Revista Profesorado, 17(2), 287-301. Retrieved from:: http://www.ugr.es/~recfpro/rev172COL4.pdf
- Jiménez, V., Llopis, C., Calaforra, P.J., Almagro, P.J., Alvarado, J.M. & Puente, A. (2016). Utilización de códigos QR para la evaluación continua en educación superior. CEF, 5, 65-85
- Li, H., Xiong, Y., Zang, X., Kornhaber, M.L., Lyu, Y., Chung, K.S., & Suen, H.K. (2016). Peer Assessment in the Digital Age: a Meta-Analysis Comparing Peer and Teacher Ratings. Assessment & Evaluation in Higher Education, 41(2), 245-264. doi: 10.1080/02602938.2014.999746
- Lluna, S. & Pedreira, J. (2017). Los nativos digitales no existen. Cómo educar a tus hijos para un mundo digital. Ediciones Deusto: Barcelona.
- Mejía-Madrid, G., Toala-Sánchez, G. & Valverde-Alulema, F. (2017). Modelo para evaluar el uso de la tecnología para el aprendizaje y la adquisición del conocimiento dentro del proceso de enseñanza aprendizaje. Revista Publicando, 4 (11), 228-247
- Moreno, L.L & Rochera, M. J. (2016). Usos de las TIC y su temporalidad en prácticas evaluativas del profesorado de educación secundaria. Digital Education Review, 30, 147-164. Retrieved from: http://revistes.ub.edu/index.php/der/article/view/15235/pdf
- Oñate, N., Ramos, L. & Díaz, A. (1990). Utilización del Método Delphi en la pronosticación: una experiencia inicial. La Habana: Instituto de Investigaciones Económicas de la Junta Central de Planificación.
- Pegalajar, M.C (2017). El futuro docente ante el uso de las TIC para la educación inclusiva. Digital Education Review, 31, 131-148. Retrieved from: http://revistes.ub.edu/index.php/der/article/viewFile/16016/pdf
- Quendler, E. & Lamb, M. (2016). Learning as a lifelong process - meeting the challenges of the changing employability landscape: competences, skills and knowledge for sustainable development. International Journal of Continuing Engineering Education and Life Long Learning, 26(3), 273–293. Retrieved from: https://doi.org/10.1504/IJCEELL.2016.078447
- Raposo-Rivas, M. & Gallego-Arrufat, M.J. (2016). University Students’ Perceptions of Electronic Rubric-Based Assessment. Digital Education Review, 30, 220-233. Retrieved from: http://revistes.ub.edu/index.php/der/article/view/15442
- Romero-Martín, M.R., Castejón-Oliva, F.J., López-Pastor, V.M. & Fraile-Aranda, A. (2017). Evaluación formativa, competencias comunicativas y TIC en la formación del profesorado. Comunicar, 52, 73-82. doi: https://doi.org/10.3916/C52-2017-07
- Rodríguez, G., Ibarra, M. S. & Cubero, J. (2018). Competencias básicas relacionadas con la evaluación. Un estudio sobre la percepción de los estudiantes universitarios. Educación XX1, 21 (1), 181-208. doi: 10.5944/educXX1.14457
- Sarceda-Gorgoso, M.C. & Rodicio-García, M.L (2018). Escenarios formativos y competencias profesionales en la formación inicial del profesorado. Revista Complutense de Educación, 29 (1), 147-164
- UNESCO (2015). Declaración de Qingdao (2015). Aprovechar las oportunidades digitales, liderar la transformación de la educación. Retrieved from: https://goo.gl/Upg6Dm
- Ure, M. (2017). De la alteridad a la hiperalteridad: la relación con el otro en la Sociedad Red. Sophia, colección de Filosofía de la Educación, 22(1), 193-212. Retrieved from: https://doi.org/10.17163/soph.n22.2017.08
- Vázquez-Cupeiro, S. & López-Pendedo, S. (2014). Escuela, TIC e innovación educativa. Digital Education Review, 30, 248-261. Retrieved from: revistes.ub.edu/index.php/der/article/download/15367/pdf