Música y emociones: pautas para su inclusión en la formación inicial del profesorado de infantil y primaria

  1. Carol Gillanders 1
  2. Manuel Tizón Díaz 2
  3. José Agustín Candisano Mera 1
  1. 1 Universidade de Santiago de Compostela
    info

    Universidade de Santiago de Compostela

    Santiago de Compostela, España

    ROR https://ror.org/030eybx10

  2. 2 Universidad Internacional de La Rioja
    info

    Universidad Internacional de La Rioja

    Logroño, España

    ROR https://ror.org/029gnnp81

Revista:
Hekademos: revista educativa digital

ISSN: 1989-3558

Ano de publicación: 2019

Número: 26

Páxinas: 48-57

Tipo: Artigo

Outras publicacións en: Hekademos: revista educativa digital

Resumo

Peoples' reactions to music have been subject of study since the ancient civilizations. The present article offers a brief summary of music history with the aim of highlightening some of the relevant aspects of the relationship Music-Emotions. For the Greeks, Music influenced moral and societies’ political organization whilst, instead, for the Romans it was an activity that had to be carried out by slaves. During the Middle Ages the influence of Music was seen both for good and for evil. As from the Reform, we find contrasting situations between the Catholic and Protestant worlds. During the Baroque and Classicism periods there existed a union between the musical discourse and the rhetoric. Romanticism highlighted pictorial aspects and some ways of music education became popular. During this period emotions and sentiments were the centre of expression. Lastly, during the XXth Century all types of emotional expression were included, from the most peaceful to the most extreme. In the following section, some variables of musical language are described due to their influence in perceived emotions. We also include other variables accounted for by researchers such as the brain stem reflex, evaluative conditioning, visual imagery, emotional contagion, episodic memory, age, gender and enculturation, amongst others. Finally, some activities that could be undertaken in different contexts such as active music listening and putting sound or music to stories are describe because they can contribute to the comprehension and adequate emotional management.

Referencias bibliográficas

  • • Alaminos, A.F. (2014). La música como lenguaje de las emociones. Un análisis empírico de su capacidad performativa. OBETS. Revista de Ciencias Sociales, 9(1), pp. 15-42.
  • • Bartel, D. (1997) Música Poetica. Musical-Rhetorical Figures in German Baroque Music. Lincoln: University of Nebraska Press.
  • • Bisquerra, R. (2017). Música y educación emocional. Eufonía. Didáctica de la Música, 71, pp. 43-48.
  • • Bisquerra, R. (2010). Características generales de la educación emocional. En Bisquerra Alsina, R. (Coord.). La educación emocional en la práctica. (11-37). Barcelona: ICEHorsori.
  • • Bisquerra, R. (2002). Educación emocional y bienestar. Barcelona: Cisspraxis. • Burkholder, J.P., Grout, D.J. y Palisca, C.V. (2016). Historia de la música occidental. Madrid: Alianza Música.
  • • Campbell, D. (1998). El efecto Mozart (Primera edición 1997). Barcelona: Ediciones Urano.
  • • Campayo Muñoz, E.A. y Cabedo Mas, A. (2016). Música y competencias emocionales: posibles implicaciones para la mejora de la educación musical. Revista Electrónica Complutense de Investigación en Educación Musical, 13, pp.124-139.
  • • Crandall, J. (2003). Musicoterapia. La autotransformación por medio de la música. Madrid: Neo Person Ediciones.
  • • Drösser, C. (2012). La seducción de la Música. Los secretos de nuestro instinto musical. Barcelona: Ariel.
  • • Fubini, E. (2007). Música y estética en la época medieval. Navarra: Eunsa.
  • • Gabrielsson, A. (2009). The relationship between musical structure and perceived expression. En Hallam, S.; Cross, I. y Thaut, M. (Eds.). The Oxford Handbook of Music Psychology. (141-150). Oxford: Oxford University Press.
  • • Gallego, D.J., Alonso, C.M., Cruz, A.M., y Lizama, L. (1999). Implicaciones educativas de la inteligencia emocional. Madrid: UNED.
  • • Gallego Gil, D.J. y Gallego Alarcón, M.J. (2004). Educar la inteligencia emocional en el aula. Madrid: PPC, Editorial y Distribuidora, SA.
  • • Gaynor, M.L. (2001). Sonidos que curan. Barcelona: Ed. Urano.
  • • George, A. (2006). Dimitri Shostakovich. The String Quartets. Emerson String Quartet. Shostakovich. The String Quartets (CD). Londres: Decca Music Group Limited.
  • • Goleman, D. (2005). Inteligencia emocional (Primera edición 1995). Barcelona: Ed. Kairós.
  • • Harnoncourt, N. (2006). La música como discurso sonoro. Hacia una nueva comprensión de la música (Primera edición 1982). Barcelona: Acantilado.
  • • Huron, D. (2011). Why is sad music pleasurable? A possible role for prolactin. Musicae Scientiae, 15(2), pp. 146-158.
  • • Jauset Berrocal, J.A. (2008). Música y neurociencia. La musicoterapia. Fundamentos, efectos y aplicaciones terapéuticas. Barcelona: Editorial UOC.
  • • Juan Berciano, A., Ramos González, P., Jiménez Acevedo, Á., y Jiménez Juan, M. (2015). Las emociones a través de la historia de la música. En Clares López, J. y Ángel Venavides, W.I. (Eds.). I Congreso Internacional de Expresión y Comunicación Emocional. Prevención de dificultades socio-educativas (pp.409-419). Sevilla: AIECE.
  • • Juslin, P.N. (2009). Emotional responses to music. En Hallam, S.; Cross, I. y Thaut, M. (Eds.). The Oxford Handbook of Music Psychology. (131-140). Oxford: Oxford University Press.
  • • Juslin, P.N. y Västfjäll, D. (2008). Emotional responses to music: The need to consider underlying mechanisms. Behavioral and Brain Sciences, 31, pp. 559-621.
  • • Kopiez, R. (2006). Making Music and Making Sense Through Music. En Colwell, R. (Ed.). MENC Handbook of Musical Cognition and Development. (189-224).Nueva York: Oxford University Press.
  • • Lamont, A. (2009). Music in the school years. En Hallam, S.; Cross, I. y Thaut, M. (Eds.). The Oxford Handbook of Music Psychology. (235-243). Oxford: Oxford University Press.
  • • Lecourt, E. (2010). Descubrir la musicoterapia. Buenos Aires: Ed. Lumen.
  • • Mayer, J.D. y Salovey, P. (2014). ¿Qué es inteligencia emocional? En Mestre Navas, J.M. y Fernández Berrocal, P. (Coords.). Manual de inteligencia emocional. Madrid: Ediciones Pirámide.
  • • Meyer, L.B. (1956). Emotion and meaning in music. Chicago: The University of Chicago.
  • • McCarthy Draper, M. (2002). La naturaleza de la música. Barcelona: Ed. Paidós.
  • • Pardo, B. (2005). Juegos y cuentos tradicionales para hacer teatro con niños. México: Ed. Pax México.
  • • Rainbow, B. (1989). Music in Educational Thought & Practice. Wales: Boethius Press.
  • • Reimer, B. (2003). A philosophy of Music Education. Advancing the Vision (Primera edición 1970). New Jersey: Prentice Hall.
  • • Rosen, C. (2010). Music and sentiment. New Haven: Yale University Press.
  • • Rowell, L. (1999). Introducción a la filosofía de la música. Barcelona: Ed. Gedisa.
  • • Schubert, E. y McPherson, G.E. (2008). The perception of emotion in Music. En McPherson, G.E. (Coord.). The child as musician. A Handbook of Musical Development. (193-212). Nueva York: Oxford University Press.
  • • Sloboda, J. (2005). Exploring the musical mind. Oxford: Oxford University Press.
  • • Walker, A. (1997). Franz Liszt. The final years 1861-1886. Nueva York: Cornell University Press.
  • • West, M. L. (1994). Ancient Greek Music. Oxford: Clarendon Press.
  • • Flores, P. (2011). El poder de la imagen en la sociedad de control. Faro, 13. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4159215, Consultado el 30-05- 2018.
  • • Real Academica Española (2018). Sonorizar. Disponible en: http://dle.rae.es/?id=YMoT2UO. Consultado el 30-05-2018.
  • • Tizón, M. (2017). Enculturación, música y emociones. Revista Electrónica Complutense de Investigación en Educación Musical, 14, pp. 213-237. Disponible en: http://revistas.ucm.es/index.php/RECI/article/view/52430, Consultado el 30-05-2018.