Los programas de enriquecimientodesarrollo integral de las altas capacidades

  1. Pomar Tojo, Carmen Mª
  2. Calviño Santos, Guillermo
  3. Irimia Nores, Andrea
  4. Rodríguez Cao, Luis
  5. Reyes Quintela, Laura
Revista:
International Journal of Developmental and Educational Psychology: INFAD. Revista de Psicología

ISSN: 0214-9877

Año de publicación: 2014

Título del ejemplar: PSICOLOGÍA Y MUNDO MODERNO

Volumen: 6

Número: 1

Páginas: 27-32

Tipo: Artículo

DOI: 10.17060/IJODAEP.2014.N1.V6.714 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso abierto editor

Otras publicaciones en: International Journal of Developmental and Educational Psychology: INFAD. Revista de Psicología

Resumen

A satisfactory response to the unique needs of high ability students is an ongoing concern for education professionals. The educational intervention offers possible answers, including enrichment, which aims to provide more depth and richness in learning through the change in the depth of content and methodology. The project is a QVO extracurricular enrichment program, by expanding knowledge, developing strategies and skills, and promoting various attitudes, especially those related to socialization and affection. In QVO intellectual potential is stimulated, cooperative attitudes, social and communication skills, emotional intelligence and team work. Taking cinema as an educational tool, QVO provides a space for innovative learning opportunities and collaborative creation.

Referencias bibliográficas

  • Freeman, J. (1988). Los niños superdotados. Aspectos psicológicos y pedagógicos. Bilbao: Santillana.
  • Jiménez Fernández, C. (2000). Diagnóstico y educación de los más capaces. Madrid: UNED.
  • Martín Lobo, P. (2004). Niños inteligentes: guía para desarrollar sus talentos y altas capacidades. Madrid: Palabra.
  • Pérez, L., López, E., Del Valle, L., y Ricote, E. (2008). Más allá del currículum: programas de enriquecimiento extraescolar. La experiencia del Programa Estrella. Revista Faísca, 15(13), 4-29.
  • Perkins, D. (2009). Making learning whole: How seven principles of teaching can transform education. San Francisco: Jossey Bass.
  • Reis, S. M., Renzulli J. S. (2009). The schoolwide enrichment model: A focus on student strenghts and interests. Gifted Education International.
  • Renzulli, J. S. (1977). The enrichment triad model: A guide for developing defensible programs for the gifted and talented. Mansfield Center, CT: Creative Learning Press.
  • Sánchez Manzano, E. (2002). La intervención psicopedagógica en alumnos con sobredotación intelectual. Revista Bordón, 2-3(54), 297-309.