Desempeños del alumnado de Educación Secundaria en la evaluación de una investigación científica en el contexto de la industria láctea

  1. Pérez Vidal, David 1
  2. Crujeiras Pérez, Beatriz 1
  1. 1 Departamento de didácticas aplicadas, Universidade de Santiago de Compostela, Santiago de Compostela, A Coruña, España
Revista:
Enseñanza de las ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas

ISSN: 0212-4521 2174-6486

Ano de publicación: 2019

Volume: 37

Número: 1

Páxinas: 5-23

Tipo: Artigo

DOI: 10.5565/REV/ENSCIENCIAS.2544 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso aberto editor

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Resumo

In this paper we analyse the performance of 8th, 9th and 10th grade students (14, 15 and 16 years old respectively), attending Physics and Chemistry lessons, when assessing the design of scientific research on a precipitation problem identified in the dairy industry. Students’ performances are examined separately for each dimension involved in the design: identifying the issue to be studied, posing the hypotheses, planning the research and selecting the ending criterion. For the analysis, we collect participants’ individual proposals, which have to include the following tasks: selecting the best option, justifying their choice and modifying the alternative option so that it will be correct. The less adequate results correspond to the last two dimensions.

Información de financiamento

Al proyecto EDU2017-82915-R del Plan Nacional de la Agencia Estatal de Investigación y al Fondo Europeo de Desarrollo Regional (AEI/FEDER, UE). A los alumnos y alumnas que participaron en el estudio.

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