La autonomía mediática del alumnado de Educación Infantil y Bachillerato:el caso español
- Mari Carmen Caldeiro-Pedreira
- Maria Mar Rodriguez-Rosell
- Ana Castro-Zubizarreta
- Paula Renés-Arellano
ISSN: 1989-872X
Datum der Publikation: 2018
Ausgabe: 9
Nummer: 2
Seiten: 275-289
Art: Artikel
Andere Publikationen in: Revista Mediterránea de Comunicación: Mediterranean Journal of Communication
Zusammenfassung
Literacy and the development of media competence are required from the lower educational levels up to upper-secondary school; with this in mind, the dimensions of technology, ideology and values in accordance with critical competence will be discussed (Caldeiro y Aguaded, 2015). The methodological instrument was a questionnaire designed on the basis of the dimensions and indicators proposed by Ferrés (2007 and 2012) to conceptualise the above-mentioned competence. The sample used in the research entailed primary pupils, 274 subjects, and 623 students of upper-secondary school from across the 10 provinces forming the national study. The results reveal a significantly greater development of the technological dimension over the dimensions of values and ideology. These data pertain for both pre-school education and upper-secondary school. The figures show a small positive impact of media education while confirming a need for its continuity.
Bibliographische Referenzen
- Aguaded, J. I. (2012). La educomunicación: una apuesta de mañana, necesaria para hoy. Aularia, 1(2), 259-261. Disponible en https://goo.gl/Ye9Jv5
- AIMC (2013). Resumen General de resultados EGM. Disponible en http://goo.gl/JYJjDu
- Bauman, Z. (2014). Vivimos en dos mundos paralelos y diferentes: el online y el offline. Clarin.com Disponible en http://goo.gl/OH8If5
- Bolívar, A. (2010). El liderazgo educativo y su papel en la mejora: una revisión actual de sus posibilidades y limitaciones. Psicoperspectivas. Individuo y Sociedad, 9(2), 9-33. https://doi.org/10.5027/psicoperspectivas-Vol9-Issue2-fulltext-112
- Bosío, S. (22/10/2014). Ensayo sociológico sobre la educación occidental [Blog]. Ssociólogos. Disponible en http://goo.gl/u2O5LR
- Cabra-Torres, F. y Marciales-Vivas, G. P. (2009). Mitos, realidades y preguntas de investigación sobre los 'nativos digitales': una revisión. Universitas Psychologica, 8(2), 323-338. Disponible en https://goo.gl/BzwGZR
- Caldeiro-Pedreira, M. C. (2014). Alfabetización comunicativa para el desarrollo de la autonomía moral. Estudio de la competencia mediática de los adolescentes de Lugo (Galicia). Universidad de Huelva: España. Disponible en https://goo.gl/ey4AnF
- Caldeiro, M. C. y Aguaded-Gómez, J. (2015). «Estoy aprendiendo, no me molestes» la competencia mediática como forma de expresión crítica de nativos e inmigrantes digitales. Redes.com, 12, 27-45. Disponible en http://goo.gl/2ORkf1
- Camps, V. (2008). Educar en un entorno audiovisual. Participación Educativa, 9, 88-94.
- Castells, M. (2001). La galaxia de Internet. Barcelona: Plaza & Janés.
- Cobo, C. y Moravec, J. (2011). Aprendizaje invisible. Hacia una ecología de la educación. Barcelona: Publicacions i Edicions de la Universitat de Barcelona.
- Contreras-Pulido, P.; Palanco-Salguero, A. y Aguaded-Gómez, J. (2013). Herramientas de evaluación del nivel de competencia mediática en la enseñanza obligatoria en España. Communication papersMedia Literacy & Gender Studies, 2(2), 67-74. Disponible en https://goo.gl/u4DzQ1
- Eurodata TV World Wide (2013). The Kids TV Report. Disponible en http://goo.gl/f7mQIq
- Feito, R. (2008). De las competencias básicas al curriculum integrado. Qurriculum: Revista de Teoría, Investigación y Práctica Educativa, 23, 55-79 Disponible en https://goo.gl/cKSKer
- Ferrés, J. (2001). Educar en una cultura del espectáculo. Barcelona: Paidos.
- Ferrés J. (2006). La competència en comunicació audiovisual: proposta articulada de dimensions i indicadors. Quaderns del CAC, 25, 9-17. Disponible en https://goo.gl/PXjMUH
- Ferrés, J. (2007). La competencia en comunicación audiovisual: dimensiones e indicadores. Comunicar, 15(29), 100-107. Disponible en https://goo.gl/qML47f
- Ferrés, J. (2010). Educomunicación y cultura participativa. En R. Aparici (Coord.), Educomunicación más allá del 2.0. Barcelona: Gedisa.
- Ferrés, J. (2011). La educación mediática en la encrucijada. Conexiones: revista iberoamericana de educación a distancia, 3(1), 37-52.
- Ferrés, J. y Piscitelli, A. (2012). La competencia mediática: propuesta articulada de dimensiones e indicadores. Comunicar, 19(38), 75-82. https://doi.org/10.3916/C38-2012-02-08
- García-Ruiz, R.; Duarte, A. y Guerra, S. (2014). Propuesta de un instrumento de evaluación para medir el grado de competencia mediática en la etapa de educación infantil. Píxel-Bit. Revista de Medios y Educación, 44, 81-96. https://doi.org/10.12795/pixelbit.2014.i44.06
- García-Ruiz, P. y Guerra, S. (2011). La formación permanente del profesorado y la competencia mediática. En I Congreso Internacional sobre Educación mediática y Competencia Digital, Segovia, España.
- García-Ruiz, R.; Ramírez-García, A. y Rodríguez, M. M. (2014) Educación en alfabetización mediática para una nueva ciudadanía prosumidora. Comunicar, 22(43), 15-23. https://doi.org/10.3916/C43-2014-01
- Gil Quintana, J. (2016). Narrativa digital e infancia: Es la hora de la Generación. Revista Mediterránea de Comunicación, 7(1), 79-90. https://doi.org/10.14198/MEDCOM2016.7.1.5
- Gozálvez, V. (2011). Educación para la ciudadanía democrática en la cultura digital. Comunicar, 18(36), 131-138. https://doi.org/10.3916/C36-2011-03-04
- Gozálvez, V. y Aguaded, J. I. (2012). Educación para la autonomía en sociedades mediáticas. Análisi, 45, 1-14. Disponible en https://goo.gl/rLUjDA
- Gozálvez, V. (2013) Ciudadanía mediática: una mirada educativa. Madrid: Dykinson.
- González-Fernández, N.; Ramírez-García, A. y Salcines-Talledo, I. (2017). Competencia mediática y necesidades de alfabetización audiovisual de docentes y familias españolas. Educación XXI, 1-22 [en prensa]. Disponible en https://goo.gl/K9fAj7
- Helsper, E. & Eynon, R. (2010). Digital natives: where is the evidence? British educational research journal, 36(3), 503-520. https://doi.org/10.1080/01411920902989227
- Martens, H. (2010). Evaluating Media Literacy Education: Concepts, Theories and Future Directions. The Journal of Media Literacy, 2(1).
- Martín-Barbero, J. (1999). La educación en el ecosistema comunicativo. Comunicar, 7(13), 13-21. Disponible en http://goo.gl/ojvpGo
- Martínez-Pérez, J. M. (2016). El empoderamiento del alumnado desde el modelo sMOOC. Revista Mediterránea de Comunicación, 7(2), 69-79. https://doi.org/10.14198/MEDCOM2016.7.2.6
- McLuhan, M. (1964). La Galaxia de Gutenberg. Madrid: Aguilar.
- McLuhan, M. (1974). El aula sin muros. Barcelona: Cultura Popular.
- Morduchowicz, R.; Marcon, A. y Camarada, P. (2006). Los medios de comunicación en la escuela: un abordaje reflexivo, una actitud crítica. Madrid: Ministerio de Educación Ciencia y Tecnología. Disponible en https://goo.gl/r6P7ve
- Naciones Unidas (1989). Convención sobre los Derechos del Niño. Disponible en https://goo.gl/Kwjny1
- Pérez-Alonso, G. (2005). La socialización de la infancia en la sociedad de la información. Revista Galega do Ensino, 47(13), 1345-1365.
- Pérez-Escoda, A. (2018). Uso de smartphones y redes sociales en alumnos/as de educación primaria. Prisma Social, 20, 76-91. Disponible en https://goo.gl/w6KWAz
- Pérez-Escoda, A.; Castro-Zubizarreta, A. & Fandos, M. (2016). Digital Skills in the Z Generation: Key Questions for a Curricular Introduction in Primary School. Comunicar, 24(49), 71-79. https://doi.org/10.3916/C49-2016-07
- Perrenoud, P. (2012). Cuando la escuela pretende prepara para la vida ¿Desarrollar competencias o enseñar otros saberes? Barcelona: Graó
- Prensky, M. (2001). Digital Natives, Digital Immigrants. On the Horizon, 9(5). https://doi.org/10.1108/10748120110424816
- Postman, N. (1983). Das Verschwinden der Kindheit. Frankfurt am Main: FischerVerlag.
- Quendler, E. & Lamb, M. (2016). Learning as a lifelong process meeting the challenges of the changing employability landscape: competences, skills and knowledge for sustainable development. International Journal of Continuing Engineering Education and Life Long Learning, 26(3), 273–293. https://doi.org/10.1504/IJCEELL.2016.078447
- Ramírez Montoya, M. S. y García-Peñalvo, F. J. (2017). La integración efectiva del dispositivo móvil en la educación y el aprendizaje. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 20(2), 29-47. https://doi.org/10.5944/ried.20.2.18884
- Ramírez, A.; Renés, P. y Aguaded, I. (2016). La competencia mediática en los criterios de evaluación del currículo de Educación Primaria. Aula Abierta, 44(2), 55-62. https://doi.org/10.1016/j.aula.2015.08.002
- Rodríguez-Rosell, M. M.; Caldeiro-Pedreira, M. C. y Castro-Zubizarreta, A. (2017). Visibilización de agentes implicados en el binomio Smartphones y educación infantil. En Actas Educación Mediática y Competencia Digital. Aportaciones. III Congreso Internacional de Educación Mediática y Competencia Digital (pp. 532547). Segovia. Disponible en https://goo.gl/iU3s8g
- Rodríguez-Rosell, M. M. y Melgarejo-Moreno, I. (2012). El Educomunicador: un profesional necesario en la Sociedad Multipantalla. Sphera Pública, 12, 143-160.
- Rodríguez-Rosell, M. M.; Berlanga-Fernández, I. y Sedeño Valdellós, A. (2014). Análisis Crítico de dimensiones de la competencia audiovisual en la etapa de Bachillerato. Historia y Comunicación Social, 18, 703-712. https://doi.org/10.5209/rev_HICS.2013.v18.44273
- Sánchez-Carrero, J. y Aguaded Gómez, J. I. (2009). Educación mediática y espectadores activos: estrategias para la formación. Anàlisi: Quaderns de Comunicació i Cultura, 39, 131-148. Disponible en https://goo.gl/rCZeMg
- Scheuer, M. (2009). Prólogo. Comunicar, 16(32), 15–16. https://doi.org/10.3916/c32-2009-01-002
- Scolari, C. (2008). Hacia la hipertelevisión. Los primeros síntomas de una nueva configuración del dispositivo televisivo. Diálogos de la Comunicación, 77, 1-9. Disponible en https://goo.gl/kMPZJ8
- Scolari, C. (2013). Narrativas transmedia, Cuando todos los medios cuentan. Barcelona: Deusto.
- Sunkel, G. (2002). Una mirada otra. La cultura desde el consumo. En D. Mato (Comp.), Estudios y otras prácticas intelectuales latinoamericanas en cultura y poder (pp. 287-294). Venezuela: CLACSO.
- UNESCO (2014). UNESCO Education Strategy 2014-2021. París: UNESCO. Disponible en https://goo.gl/Cbr2lg
- UNESCO (2012). Informe de 2012. Los jóvenes y las competencias: trabajar con la educación. París: UNESCO. Disponible en https://goo.gl/5aEKvv
- White, D. & Le Cornu, A. (2011). Visitors and residents: a new typology for new engagement. First Monday, 16(9-5). https://doi.org/10.5210/fm.v16i9.3171