Alfabetización mediática en la escuela primariaEstudio de caso en Galicia

  1. Alonso-Ferreiro, Almudena 1
  2. Gewerc, Adriana 1
  1. 1 Universidade de Santiago de Compostela
    info

    Universidade de Santiago de Compostela

    Santiago de Compostela, España

    ROR https://ror.org/030eybx10

Revista:
Revista complutense de educación

ISSN: 1130-2496 1988-2793

Ano de publicación: 2018

Volume: 29

Número: 2

Páxinas: 407-422

Tipo: Artigo

DOI: 10.5209/RCED.52698 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso aberto editor

Outras publicacións en: Revista complutense de educación

Objetivos de desarrollo sostenible

Resumo

In the 21st century, new educational requirements for an active and critical integration of citizens have resulted in curriculum activities including what has been called Digital Competence (DC). In this new scene, this research aims to describe and understand the process of introducing and using school’s curriculum activities to obtain digital competence in Galicia’s primary schools, in this paper focuses on media literacy. A qualitative research was carried out with an ethnographic approach involving participant observation, interviews, focus groups and document analysis. Data was examined with Atlas.ti 7, based on the Grounded Theory. The results show that in schools spaces have been created for media learning, although it seems that they aren’t being used efficiently as essential aspects to digital competence are left out, such as critical analysis of information. The school is seen as the perfect digital learning environment that guarantees social justice in today’s contemporary society, a society in which students’ participation is fundamental to build up different dimensions of digital competence.

Información de financiamento

Investigación financiada por el Programa de Formación del Profesorado Universitario del Ministerio de Educación (Gobierno de España) [Orden EDU/3445/2011 de 30 de noviembre] (Referencia: AP2010-5384)

Financiadores

Referencias bibliográficas

  • Aguaded, J. I., Marin-Gutierrez, I., & Díaz-Pareja, E. (2015). La alfabetización mediática entre estudiantes de primaria y secundaria en Andalucía (España). RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 18(2). doi: http://doi.org/http://dx.doi. org/10.5944/ried.18.2.13407
  • Aguaded, J. I., & Pérez-Rodríguez, M. A. P. (2012). Strategies for media literacy: Audiovisual skills and the citizenship in Andalusia. NAER: Journal of New Approaches in Educational Research, 1(1), 22–26.
  • Aparici, R., Campuzano, A., Ferres, J., & Matilla, A. (2010). La Educación Mediática en la Escuela 2.0. ITE-Ministerio de Educación. (http://goo.gl/XmsS8o) (2016-02-20)
  • Area, M., & Pessoa, M. T. (2012). De lo sólido a lo líquido : las nuevas alfabetizaciones ante los cambios culturales de la Web 2.0 [From Solid to Liquid: New Literacies to the Cultural Changes of Web 2.0]. Comunicar, 19(38), 13–20. doi: http://doi.org/10.3916/C38-2012-02-01
  • Area, M., & Sanabria, A. L. (2014). Opiniones, expectativas y valoraciones del profesorado participante en el Programa Escuela 2.0 en España. Educar, 50(1), 15–39. doi: http://dx.doi.org/10.5565/rev/educar.64
  • Buckingham, D. (2003). Media Education: Literacy, Learning and Contemporary Culture. Cambridge: Polity Press.
  • Buckingham, D. (2005). The media literacy of children and young people: A review of the research literature. London: Ofcom. (http://goo.gl/EVgZpu) (2016-02-25)
  • Buckingham, D. (2007a). Beyond Technology: Children's Learning in the Age of Digital Culture. Cambridge: Polity Press.
  • Buckingham, D. (2007b). Digital Media Literacies: rethinking media education in the age of the Internet. Research in Comparative and International Education, 2(1), 43–55.
  • Burgess, J. (2013). Media Literacy 2.0. Washington, DC: CIMA - Center for International Media Assistance. (https://goo.gl/39CHbv) (2016-02-20)
  • Celot, P., & Perez-Tornero, J. M. (2010). Study on Assessment Criteria for Media Literacy Levels. Brussels: EAVI - European Association for Viewers Interests (EU). (http://goo.gl/czFNyK) (2016-01-15)
  • Coll, C., & Rodríguez-Illera, J. (2008). Alfabetización, nuevas alfabetizaciones y alfabetización digital: Las TIC en el currículum escolar. In C. Coll & C. Monereo (Eds.), Psicología de la educación virtual (pp. 325–347). Madrid: Morata.
  • Decreto 130/2007, del 28 de junio, por el que se establece el currículo de la educación primaria en la Comunidad Autónoma de Galicia (2007).
  • Dussel, I. (2005). Educar la mirada: notas sobre los aportes de la imagen a la formación docente. Educacao Em Revista, Belo Horizonte, 41, 157–174.
  • Dussel, I. (2012). Más allá del mito de los “nativos digitales”. Jóvenes, escuela y saberes en la cultura digital. In Entre generaciones. Exploraciones sobre educación, cultura e instituciones (pp. 183–213). Argentina: Homo Sapiens Ediciones.
  • Erstad, O., Eickelmann, B., & Eichhorn, K. (2015). Preparing teachers for schooling in the digital age: A meta-perspective on existing strategies and future challenges. Education and Information Technologies, 20(4), 641–654. doi: http://doi.org/10.1007/s10639-015-9431-3
  • Ferrari, A. (2013). DIGCOMP a framework for developing and understanding digital competence in Europe. Luxembourg: Publications Office of the European Union. (http://ftp.jrc.es/EURdoc/JRC83167.pdf) (2015-11-09)
  • Ferres, J., Garcia, A., Aguaded, J. I., Fernandez, J., Figueras, M., & Blanes, M. (2011). Competencia Mediática. Investigación sobre el grado de competencia de la ciudadanía en España. Madrid: ITE-Ministerio de Educación.
  • Ferres, J., & Piscitelli, A. (2012). La competencia mediática: propuesta articulada de dimensiones e indicadores [Media Competence. Articulated Proposal of Dimensions and Indicators]. Comunicar, XIX(38), 75–82. doi: http://dx.doi.org/10.3916/C38-2012-02-08
  • Gutierrez, A. (2007). Integración curricular de las TIC y educación para los medios en la sociedad del conocimiento. Revista Iberoamericana de Educación, (45), 141–156.
  • Gutierrez, A. (2008). La educación para los medios como alfabetización digital 2.0 en la sociedad red. Quaderns Digitals: Revista de Nuevas Tecnologías Y Sociedad, (51), 17–41.
  • Gutierrez, A., & Tyner, K. (2012). Educación para los medios, alfabetización mediática y competencia digital [Media Education, Media Literacy and Digital Competence]. Comunicar, 19(38), 31–39. doi: http://doi.org/10.3916/C38-2012-02-03
  • Jenkins, H. (2007). The Wow Climax: Tracing the Emotional Impact of Popular Culture. New York: NYU Press.
  • Jenkins, H. (2009). Confronting the challenges of participatory culture: media education for the 21st century. Cambridge, MA: The MIT Press.
  • Lankshear, C., & Knobel, M. (Eds.). (2008). Digital Literacies: Concepts, Policies and Practices. New York: Peter Lang.
  • Lankshear, C., & Knobel, M. (2011). New Literacies: Everyday Practices and Social Learning (3rd ed.). New York: McGraw-Hill Education.
  • Lévy, P. (2004). Inteligencia Colectiva por una antropología del ciberespacio. Washington, DC: Organización Panamericana de la Salud.
  • Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación (2006).
  • Ley Orgánica 8/2013, de 9 de diciembre, para la mejorar de la calidad educativa (2013).
  • Livingstone, S., & Haddon, L. (2009). EU Kids Online. LSE, London: EU Kids Online. (http://goo.gl/EzS6ld) (2016-02-20)
  • Moral, C. (2016). Estrategias para resistir a la crisis de confianza en la investigación cualitativa actual. Educación XX1, 19(1), 159–177. doi: http://doi.org/10.5944/educXX1.14227
  • Oblinger, D. G., & Oblinger, J. (Eds.). (2005). Educating the Net Generation. USA: EDUCAUSE.
  • Rockwell, E. (2008). Del campo al texto: dilemas del trabajo etnográfico. In M. I. Jociles Rubio & A. Franzé Mudanó, ¿Es la escuela el problema?: perspectivas socio-antropológicas de etnografía y educación (pp. 90–111). Madrid: Trotta.
  • Strauss, A., & Corbin, J. (2002). Bases de la investigación cualitativa: técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada. Colombia: Universidad de Antioquia.
  • Tucho, F. (2008). La educación en comunicación en la LOE y sus decretos de Enseñanzas Mínimas [Media education in the Spanish legislation]. Comunicar, 16(31), 547–553. doi: http://doi.org/10.3916/c31-2008-03-049
  • UNESCO. (2011). UNESCO ICT Competency Framework for Teachers. Paris: UNESCO. (http://goo.gl/pWtIwq) (2016-01-30)
  • Yin, R. K. (1989). Case Study Research. Design and Methods. London: SAGE Publications.