La comunicación y periodismo ejercidos por Leonidas Proaño para el cambo social

  1. Bravo Mancero, Julio A.
  2. Galindo Arranz, Fermín
  3. Ruales Parreño, Ramiro
Journal:
Killkana sociales: Revista de Investigación Científica

ISSN: 2588-087X 2528-8008

Year of publication: 2018

Issue Title: Número especial por: III Congreso internacional Investigación en Ciencias Sociales Económicas y Administrativas para el Desarrollo Sostenible

Volume: 2

Issue: 3

Pages: 209-218

Type: Article

DOI: 10.26871/KILLKANA_SOCIAL.V2I3.331 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Killkana sociales: Revista de Investigación Científica

Abstract

The present study, of communication type it has as aim: To determine the discursive elements used by Leonidas Proaño for the attainment of the social transformation. The applied methodology was of qualitative type; there used as technologies the qualitative interview and the analysis of content; the results visibilizaron the communicative and journalistic work, the interrelationship and interaction with his hearings, the effects of the messages, the categories and discursive used subcategories.  Proaño, Ecuadoran bishop that, between 1954 and 1988 he led the processes of social change for the aborigens of the provinces of the central region; the communication and the journalism used as tools, from formal and informal spaces that strengthened the application of his method To see, To judge and To act, that was searching: The knowledge of his reality, the capture of conscience, the change of attitude and the resolution of the problems that were afflicting this group of persons, in the main illiterate and workers of the big household tasks. He was a speaker thanks to the permanent dialog, in different scenes that it had with the Ecuadoran aborigens.

Bibliographic References

  • Ávalos, B. (2017). Comunicación contrahegemónica, ventriloquía y lenguaje de contienda en Escuelas Radiofónicas Populares del Ecuador y Movimiento Indígena de Chimborazo 1960- 1990. (Tesis Recuperado de http://repositorio.flacsoandes.edu.ec/xmlui/bitstream/handle/10469/12441/TFLACSO-2017MBAT.pdf?sequence=2&isAllowed=y).
  • Bardin, L. (1986): El análisis de contenido. Madrid, Akal
  • Berelson, B. (1952): Content Analysis in Communication Researches. Glencoe III, Free Press.
  • Baudrillard, J. (1984). Cultura y simulacro. Kairós. Barcelona
  • Canaval, G. (2000). El cambio social: análisis del concepto y aplicación en la investigación, educación y práctica de los profesionales de la salud. Colombia Médica, 31 (1), 37-42.
  • Dubravcic, M. (2002). Comunicación Popular. Ediciones Abya Yala. Quito – Ecuador
  • Freire, Paulo. 1976. Pedagogía del Oprimido. México: Siglo XXI Editores
  • García, D. (2008). Por los caminos de la Educación Radiofónica. Universidad de Brasil
  • Gavilanes, J. (1992). Monseñor Leonidas Proaño y su misión profético-liberadora en la iglesia de América Latina. FEPP. Quito – Ecuador.
  • Herrera M. Environmentalism and political participation: toward a new system of social beliefs and values. J Appl Social Psychol 1992; 22: 657-76.
  • Igartúa, J. & Humanes, M. (2010). Teoría e Investigación en Comunicación Social. Editorial Síntesis. Madrid – España.
  • Kaplún, M. (1983). Comunicación popular ¿alternativa válida? Revista Chasqui Vol. 7. Quito – Ecuador.
  • Kirk, J. & Miller, M. (1986), Reliabilitv !lIld ialidily in Qualitative Research, New Park: California: Sage, Qualitative Research Methods Series.
  • Kvale, S. (1961). Imerviews. AII trodllc to qllalitalive research tervieving, Londres: Sage.
  • López, F. (2002): El análisis de contenido como método de investigación. Revista de Educación, 4 (2002): 167-179. Universidad de Huelva.
  • Marcuse, H. Über konkrete Philosophie. Frankfurt am Main, Europäische Verlagsanstalt, 1973. Y en: “Schriften”. Vers. cit. 1987. Un análisis bastante interesante en: Spiro, L.: “The Freudo-Marxism of Herbert Marcuse”. Columbia University Press, 1973.
  • Mills, C. W. (1959), The sociological imagination, Nueva York: The Oxford University Press.
  • Muñoz, M. (2011). A propósito de La Dialéctica Concreta de Herbert Marcuse. Universidad Carlos III de Madrid, Madrid, Espña.
  • Ossandon, F (1988). Comunicación popular, alternativa y participatoria. Ediciones Ciespal. Quito – Ecuador.
  • Proaño, L. (1956). De conversación con mis hijos – la parcelación. Revista Mensaje (Diócesis de Riobamba). p. 8.
  • Proaño, L. (1959). De conversación con mis hijos – Horizontes. Revista Mensaje (Diócesis de Riobamba). pp.176-178.
  • Proaño, L. (1960). De conversación con mis hijos – El CEAS. Revista Mensaje (Diócesis de Riobamba). pp. 81-82.
  • Proaño, L. (1974). Concientización, evangelización y política. Ediciones Sígueme. Salamanca – España.
  • Rizo, M. (2012). Imaginarios sobre la comunicación. Algunas certezas y muchas incertidumbres en torno a los estudios de comunicación, hoy. Bellaterra: Institut de la Comunicació, Universitat Autònoma de Barcelona. ISBN 978-84-939674-6-8
  • Rizo García, Marta, Comunicación e interacción social. Aportes de la comunicología al estudio de la ciudad, la identidad y la inmigración. Global Media Journal [en linea] 2004, 1 (otoño): [Fecha de consulta: 23 de julio de 2018] Disponible en: ISSN 2007-2031
  • Serrano, M. (1982). Teoría de la Comunicación. Gráficas Valencia. Madrid – España