Desenvolvemento dos Estándares Europeos de Competencia na formación inicial dos profesionais da Orientación Educativa na Universidade de Santiago de Compostela

  1. Nogueira-Pérez, Miguel-Anxo 1
  2. Ceinos-Sanz, Cristina 1
  1. 1 Universidade de Santiago de Compostela
    info

    Universidade de Santiago de Compostela

    Santiago de Compostela, España

    ROR https://ror.org/030eybx10

Revista:
Revista de estudios e investigación en psicología y educación

ISSN: 2386-7418

Ano de publicación: 2017

Título do exemplar: XIV Congreso Psicopedagogía. Área 7: FORMACIÓN Y TRANSICIÓN PARA EL MUNDO DEL TRABAJO

Número: 7

Páxinas: 7-11

Tipo: Artigo

DOI: 10.17979/REIPE.2017.0.07.2183 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso aberto editor

Outras publicacións en: Revista de estudios e investigación en psicología y educación

Resumo

The objective of this study is to analyze the competences included in the initial training of the Educational Counsellors at the University of Santiago de Compostela, with the main goal of establishing a correspondence between the European Competence Standards, which were elaborated in the framework of the NICE I and II Projects (Network for Innovation in Career Guidance & Counselling in Europe). A qualitative methodology was used in this research, based mainly on a documentary analysis and the development of a discussion group where students and teachers were undertaken. The results obtained highlight that the teacher training Master (Guidance) reflects the main European Competence Standards developed by NICE networking. Nevertheless, the students’ acquisition level seems to be a little superficial, focusing on theoretical rather than practical topics.

Referencias bibliográficas

  • Arulmani, G., Bakshi, A. J., Leong, F.T.L. e Watts, T. (Eds.) (2014). Handbook of Career Development. International Perspectives. New York: Springer.
  • Athanasou, J. e Van Esbroeck, R. (2010). International Handbook of Career Guidance. Berlín: Springer.
  • Callejo, J. (2001). El grupo de discusión: Introducción a una práctica de investigación. Barcelona: Ariel.
  • Denzin, N. e Lincoln, Y. (2011). The Handbook of Qualitative Research. London: Sage Publications.
  • Echeverría Samanes, B. (2005). Competencia de acción de los profesionales de la orientación. Madrid: ESIC Editorial.
  • Gutiérrez Brito, J. (2008). Dinámica del grupo de discusión. Madrid: CIS.
  • NICE (2012). NICE Handbook for the Academic Training of Career Guidance and Counselling Professionals. Heidelberg: University (Institute of Educational Science).
  • NICE (2015). European Competence Standards for the Academic Training of Career Professionals. Recuperado de http://larios.psy.unipd.it/it/wp-content/uploads/2015/11/NICE-Competence-Standard.pdf
  • Suárez Ortega, M. (2005). El grupo de discusión: Una herramienta para la investigación cualitativa. Barcelona: Laertes.
  • Tojar, J. (2006). Investigación cualitativa. Comprender y actuar. Madrid: La Muralla.
  • Universidade de Santiago de Compostela (2009). Máster Universitario en Profesorado de Educación Secundaria, Obligatoria y Bachillerato, Formación Profesional y Enseñanza de Idiomas por la Universidad de Santiago de Compostela. Recuperado de http://www.usc.es/export9/sites/webinstitucional/gl/servizos/sxopra/propostas_master_09_10/P3241_PROFESORADO_ESO_BACHARELATO_FP_EI.pdf
  • Universidade de Santiago de Compostela (2012). Máster Universitario en Profesorado de Educación Secundaria, Obligatoria y Bachillerato, Formación Profesional y Enseñanza de Idiomas. Propuesta de modificación de la especialidad de Orientación Educativa (non publicado).