Assessment of the basic psychological needs in physical education according to age, gender and educational stage

  1. Rubén Navarro Patón 1
  2. Joaquín Lago Ballesteros 1
  3. Silvia Basanta Camiño 1
  4. Víctor Arufe-Giráldez 2
  1. 1 Universidade de Santiago de Compostela
    info

    Universidade de Santiago de Compostela

    Santiago de Compostela, España

    ROR https://ror.org/030eybx10

  2. 2 Universidade da Coruña
    info

    Universidade da Coruña

    La Coruña, España

    ROR https://ror.org/01qckj285

Revista:
Journal of Human Sport and Exercise: JHSE

ISSN: 1988-5202

Ano de publicación: 2018

Volume: 13

Número: 3

Páxinas: 710-719

Tipo: Artigo

DOI: 10.14198/JHSE.2018.133.20 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openRUA editor

Outras publicacións en: Journal of Human Sport and Exercise: JHSE

Obxectivos de Desenvolvemento Sustentable

Resumo

The aim of this study was to determine what happens to the basic psychological needs during elementary school, analysing these according to age, gender and educational stage. A total of 743 students from Primary (n = 311) and Secondary (n = 432), 333 children and 410 girls participated; Mage = 12.99, SD = 2.07. Statistically significant differences were found in the age factor in autonomy (p = .043), perceived competence (p <.001) and relation with others (p <.001). Results show a decrease in the AUT COMP and the RELAT in the passage from primary to secondary, as these variables are higher in boys than in girls. Based on these results, a reflection on the teaching practice and methodology used in these stages of PE should be made, because children have different needs and perceptions of being competent, of being autonomous and of relating to the in PE classes. Therefore, we must consider the approach of activities that do not promote excess competition, providing activities with different difficulties and different opportunities to choose the activities to be carried out, aimed at the development of these three basic psychological needs of students so that the perception of autonomy, competence and relationship, are increased.

Referencias bibliográficas

  • Abós, A., Sevil, J., Sanz, M., & García, L. (2015). Variables motivacionales influyentes en una Unidad Didáctica de rugby: claves para la mejora de la intervención docente. Sportis Scientific Technical Journal, 1 (2), 110-128. https://doi.org/10.17979/sportis.2015.1.2.1406
  • Álvarez, M. S., Balaguer, I., Castillo, I., & Duda, J. L. (2009). Coach autonomy support and quality of sport engagement in young soccer players. The Spanish Journal of Psychology, 12(1), 138-148. https://doi.org/10.1017/S1138741600001554
  • Amado, D., Del Villar, F., Leo, F. M., Sánchez-Oliva, D., Sánchez- Miguel, P. A. & García-Calvo, T. (2014). Effect of a Multi-Dimensional Intervention Programme on the Motivation of Physical Education Students. Plos One, 9 (1), e85275. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0085275
  • Ato, M., López, J.J., & Benavente, A. (2013). Un sistema de clasificación de los dise-os de investigación en psicología. Anales de Psicología, 29 (3), 1038-1059. http://dx.doi.org/10.6018/analesps.29.3.178511
  • Barreal-López, P., Navarro-Patón, R., & Basanta-Camiño, S. (2015). ¿Disfrutan los escolares de Educación Primaria en las clases de Educación Física? Un estudio descriptivo. Trances, 7 (4), 613- 625. Retrieved from http://www.trances.es/papers/TCS%2007_4_7.pdf
  • Castaño-López, M. E., R. Navarro-Patón, & S. Basanta-Camiño. (2016). Estudio de la satisfacción de las necesidades psicológicas básicas de los escolares de primaria respecto a la educación física. EmásF. Revista digital de Educación Física, 39(7), 102-110. Retrieved from http://emasf.webcindario.com/Tienen_satisfechas_las%20necesidades_psicologicas_basicas_los_ alumnos_de_EF.pdf
  • Cuevas, R., Contreras, O., Fernández, J.G. & González-Martí, I. (2014). Influencia de la motivación y el autoconcepto físico sobre la intención de ser físicamente activo. Revista Mexicana de Psicología, 31(1), 17-24. Retrieved from http://www.redalyc.org/pdf/2430/243033030003.pdf
  • Deci, E. & Ryan, R. (2017). Self-determination theory. Basic Psychological Needs in Motivation, Development, and Wellness. New York: The Guilford Press.
  • Engh, F. (2002). Why Johnny hates sports. New Hyde Park, NY: Square One Publishers. García-Calvo, T., Sánchez, P. A., Leo, F. M., Sánchez, D., & Amado, D. (2011). Incidencia de la Teoría de Autodeterminación sobre la persistencia deportiva. Revista Internacional de Ciencias del Deporte, 25(7), 266-276. https://doi.org/10.5232/ricyde2011.02502
  • Gómez-Rijo, A., Hernández-Moreno, J., Martínez-Herráez, I., & Gámez-Medina, S. (2014). Necesidades Psicológicas Básicas en educación física según el género y el ciclo educativo del estudiante durante la escolaridad obligatoria. Revista de Investigación Educativa, 32 (1), 159-167. http://dx.doi.org/10.6018/rie.32.1.172311
  • González-Cutre, D., Sicilia, A., & Águila, C. (2011). Interplay of different contextual motivations and their implications for exercise motivation. Journal of Sport and Medicine, 10, 274- 282. Retrieved from http://www.jssm.org/vol10/n2/5/v10n2-5pdf.pdf
  • Granero-Gallegos, A. & Baena-Extremera, A. (2014). Predicción de la motivación autodeterminada según las orientaciones de meta y el clima motivacional en Educación Física. Retos. Nuevas tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 25, 23-27. Retrieved from https://recyt.fecyt.es/index.php/retos/article/view/34469/18606
  • Hagger, M. (2014). An integrated multi-theory model to explain the processes of motivational transfer across contexts (doctoral thesis). University of Jyväskylä.
  • Lonsdale, C., Hodge, K., & Rose, E. A. (2008). The behavioral regulation in sport questionnaire (BRSQ): instrument development and initial validity evidence. Journal of Sport and Exercise Psychology, 30(3), 323-355. https://doi.org/10.1123/jsep.30.3.323
  • Menéndez, J.I. & Fernández-Río, J. (2018). Versión española de la escala de necesidades psicológicas básicas en educación física. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte, 18 (69), 119-133. Retrieved from http://cdeporte.rediris.es/revista/revista69/artversion882.pdf
  • Moreno, J.A. & Martínez, A. (2006). Importancia de la teoría de la autodeterminación en la práctica físicodeportiva: fundamentos e implicaciones prácticas. Cuadernos de Psicología del Deporte, 6 (2), 40- 54. Retrieved from http://www.um.es/univefd/TAD.pdf
  • Moreno, J. A., González-Cutre, D., Chillón, M., & Parra, N. (2008). Adaptación a la educación física de la Escala de las Necesidades Psicológicas Básicas en el Ejercicio. Revista Mexicana de Psicología, 25, 295-303.Retrieved from http://www.redalyc.org/pdf/2430/243016308009.pdf
  • Moreno, J. A., Marzo, J. C., Martínez-Galindo, C., & Conte, L. (2011). Validación de la Escala de "Satisfacción de las Necesidades Psicológicas Básicas" y del Cuestionario de la "Regulación Conductual en el Deporte" al contexto español. Revista Internacional de Ciencias del Deporte, 7(26), 355-369. https://doi.org/10.5232/ricyde2011.02602
  • Moreno-Murcia, J.A., Zomeño, T., Marín, L.M., Ruiz, L.M., & Cervelló, E. (2013). Percepción de la utilidad e importancia de la educación física según la motivación generada por el docente. Revista de Educación, 362, 380-401.
  • Moscoso, D., Martín, M., Pedrajas, N. & Sánchez, R. (2013). Sedentarismo activo. Ocio, actividad física y estilos de vida de la juventud española. Archivos de Medicina del Deporte, 158(1), 341-347. Retrieved from http://archivosdemedicinadeldeporte.com/articulos/upload/or01_158.pdf
  • Navarro, R., Arufe, V., & Basanta, S. (2015). Estudio descriptivo sobre la enseñanza de los primeros auxilios por el profesorado de Educación Física en centros de Educación Primaria. Sportis Scientific Technical Journal, 1 (1), 35-52. Retrieved from http://revistas.udc.es/index.php/SPORTIS/article/view/1400/809
  • Navarro, R., Rodríguez, J.E. & Eirin, R. (2016). Análisis de la satisfacción de las necesidades psicológicas básicas, motivación y disfrute en Educación Física en Primaria. Sportis Scientific Technical Journal, 3 (2), 439-455.: http://dx.doi.org/10.17979/sportis.2016.2.3.1758
  • O'Neill, J. R., Pate, R. R. & Liese, A. D. (2011). Descriptive epidemiology of dance participation in adolescents. Research Quarterly for Exercise and Sport, 82(3), 373-380. https://doi.org/10.1080/02701367.2011.10599769
  • Pires, A., Cid, L., Borrego, C., Alves, J., & Silva, C. (2010). Validação preliminar de um questionário para avaliar as necessidades psicológicas básicas em Educação Física. Motricidade, 6 (1), 33-51. https://doi.org/10.6063/motricidade.6(1).157
  • Pulido, J.J., Sanchez-Oliva, D., Gonzalez-Ponce, I., Amado, D. & Chamoro, l. (2016). Adaptación al fútbol de la escala de necesidades psicológicas básicas en el ejercicio. Revista Iberoamericana de Psicología del Ejercicio y el Deporte. Vol. 11(2), 177-184. Retrieved from http://www.webs.ulpgc.es/riped/docs/20160201.pdf
  • Sánchez, J. M., & Núñez, J. L. (2007). Análisis preliminar de las propiedades psicométricas de la versión española de la Escala de Necesidades Psicológicas Básicas en el Ejercicio Físico. Revista Iberoamericana de Psicología del Ejercicio y el Deporte, 2(2), 83-92. Retrieved from https://acceda.ulpgc.es/bitstream/10553/7790/1/0537108_20072_0005.pdf
  • Sánchez-Oliva, D., Leo, F.M., Amado, D., Cuevas, R. & García-Calvo, T. (2013). Desarrollo y validación del cuestionario de apoyo a las necesidades psicológicas básicas en Educación Física. Motricidad: European Journal of Human Movement, 30, pp. 53-71. Retrieved from http://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4775539
  • Soini, M., Liukkonen, J., Jaakkola, T., Leskinen, E., & Rantanen, P. (2007). Motivaatioilmasto ja viihtyminen koululiikunnassa. Liikunta ja Tiede, 44, 45-51. Retrieved from http://groups.jyu.fi/sporticus/lahteet/LAHDE_14.pdf
  • Standage, M., Duda J., & Ntoumanis, N. (2005). A test of self-determination theory in school physical education. British Journal of Educational Psychology, 75, 411-433. https://doi.org/10.1348/000709904X22359
  • Taylor, I., Ntoumanis, N., Standage, M., & Spray, C. (2010). Motivational predictors of physical education students' effort, exercise intentions, and leisure-time physical activity: A multilevel linear growth. Human Kinetics, 32 (1), 99-120. https://doi.org/10.1123/jsep.32.1.99
  • Vallerand, R. & Lalande, D. (2011). The MPIC Model: The perspective of the hierarchical model of intrinsic and extrinsic motivation. Psychological Inquiry, 22, 45-51. http://dx.doi.org/10.1080/1047840X.2011.545366
  • Vlachopoulos, S. P., & Michailidou, S. (2006). Development and initial validation of a measure of autonomy, competence, and relatedness in exercise: The Basic Psychological Needs in Exercise Scale. Measurement in Physical Education and Exercise Science, 10, 179-201. https://doi.org/10.1207/s15327841mpee1003_4
  • Vlachopoulos, S. P., Katartzi, E. S., & Kontou, M. G. (2011). The Basic Psychological Needs in Physical Education Scale. Journal of Teaching in Physical Education, 30, 263-280. http://dx.doi.org/10.1080/1091367X.2013.872106
  • Vlachopoulos, S. P., Ntoumanis, N., & Smith, A. L. (2010). The basic psychological needs in exercise scale: Translation and evidence for cross‐cultural validity. International Journal of Sport and Exercise Psychology, 8(4), 394-412. https://doi.org/10.1080/1612197X.2010.9671960
  • Wilson, P. M., Rogers, W. T., Rodgers, W. M., y Wild, T. C. (2006). The psychological need satisfaction in exercise scale. Journal of Sport and Exercise Psychology, 28(3), 231-251. https://doi.org/10.1123/jsep.28.3.231