Indicadores para la comunicación de la RSC de las radiotelevisiones públicas europeas

  1. Fernández Lombao, Tania 1
  1. 1 Universidade de Santiago de Compostela
    info

    Universidade de Santiago de Compostela

    Santiago de Compostela, España

    ROR https://ror.org/030eybx10

Revista:
Prisma Social: revista de investigación social

ISSN: 1989-3469

Año de publicación: 2018

Título del ejemplar: La Investigación en la Comunicación Organizacional a Debate

Número: 22

Páginas: 159-183

Tipo: Artículo

Otras publicaciones en: Prisma Social: revista de investigación social

Resumen

The purpose of this issue is to study the corporate social responsibility reports of the European Union public broadcasts to detect if they use a standardized model of performance indicators or if they develop their own strategy. In the context of the new governance, seven state corporations periodically publish social responsibility reports to account for their self-regulatory actions. The methodology used is observation and analysis of corporate reports, sustainability reports, social responsibility action plans and public value compliance assessments, focusing not only on aspects of institutional performance but also on the areas that represent the task of the public service. The analysis is carried out in two phases: the first one presents the models proposed by the Global Reporting Initiative (GRI) and the Global Compact with the identification of its indicators, as well as the recommendations of Organization for Standardization (ISO), and in the second, each radiotelevision is monitored to focus the strategy used in each case. The research reveals three scenarios: two corporations that make use of the Global Reporting Initiative guide, one the model of the Global Compact and four a strategy of their own. In conclusion, the study contributes to the scientific community with a model of specific indicators for public service media.

Información de financiación

Los resultados de este artículo forman parte de las actividades de investigación promovidas a través de las tareas exploratorias del proyecto del Programa estatal de Fomento de la Investigación Científica y Técnica de Excelencia, subprograma estatal de Generación de Conocimiento del Ministerio de Economía y Competitividad de España sobre «Indicadores de gobernanza, financiación, rendición de cuentas, innovación, calidad y servicio público de las RTV europeas aplicables a España en el contexto digital» (Referencia CSO2015-66543-P) cofinanciado con fondos FEDER de la Unión Europea.

Financiadores

Referencias bibliográficas

  • Addis, M. E. (2011). Invisible Men. Men’s inner lives and the consequences of silence. New York: Times Books
  • Consejo Europeo (2012). Recomendación CM/Rec (2012)1, del 15 de febrero, sobre gobernanza en los medios de servicio público.
  • Donders, K. (2011). Public service media and policy in Europe. New York: Palgrave Macmillan.
  • Fernández-Lombao, T. (2018). La responsabilidad social corporativa en las radiotelevisiones públicas. En López, M., Campos, F., López, P. y Rivas, F. (eds.) La comunicación en la nueva sociedad digital, pp.197-214. Venezuela: Centro de Publicaciones.
  • Fernández-Lombao, T. (2015). A responsabilidade social corporativa nas radiotelevisións públicas da Unión Europea. Tesis doctoral. Santiago de Compostela: Universidad de Santiago de Compostela.
  • Ferré, C. y Orozco, J. (2011). El diálogo entre empresas de comunicación y sus stakeholders en América y Europa. Valores de la cultura corporativa en 40 informes de RSC al Pacto Mundial. Cuadernos de Información, 29, (pp. 91¬104).
  • Global Reporting Initiative (2012). Guía para la elaboración de memorias de sostenibilidad y suplemento sectorial para medios. Disponible en https://www.globalreporting.org/resourcelibrary/Spanish-MSS.pdf
  • Gulyàs, A. (2009). Corporate social responsibility in the British media industries preliminary findings. Media, Culture & Society, 31(4), pp. 657¬668.
  • Martín Calahorro, F. (2008). Responsabilidad social corporativa y comunicación. Madrid: Editorial Fragua.
  • McQuail, D. (1997). Accountability of medio to society principles and means. European Journal of Communication, 4(12), pp. 511-529.
  • Naciones Unidas (1999). Pacto Mundial.
  • Organization for Standardization (2010). ISO 26000:2010, Guía sobre responsabilidad social.
  • Timoteo, J. (2008). Gestión de la comunicación. Conceptos, oportunidades y nuevas herramientas. V Coloquio Brasil – Espanha de Ciencias da Comunicaçao. Universidade de Brasilia, agosto.
  • Túñez, M. (2011). Comunicación, identidad y cultura en las organizaciones. En Salgado, F. y Martínez, V. (coords.). Economía de la cultura y la comunicación en la era digital. Lisboa: Media XXI.
  • Unesco (2005). Radiotelevisión de servicio público: Un manual de mejores prácticas.
  • Unesco (2000). Public broadcasting: Why? How?.
  • Unión Europea de Radiodifusión (2014). PSM values review. The tool.
  • Velasco, J.M. (2009). Una Comunicación Responsable es sinónimo de gestión responsable. La Comunicación Responsable: clave para el fomento de la RSE. Barcelona: Media Responsable.
  • Vives, A. (2010). La responsabilidad social de las empresas. Enfoque ante la crisis. Madrid: Fundación Carolina.