La dimensión olvidada. El papel de los factores organizativos en la formación de los maestros de primaria según las percepciones de su profesorado
-
1
Universidade de Santiago de Compostela
info
ISSN: 1989-6395, 1138-414X
Datum der Publikation: 2017
Titel der Ausgabe: Desarrollo del conocimiento profesional en la formación inicial de maestros
Ausgabe: 21
Nummer: 1
Seiten: 164-181
Art: Artikel
Andere Publikationen in: Profesorado: Revista de curriculum y formación del profesorado
Zusammenfassung
In this paper, we study how the existing conditions in the administration and organization of the two faculties of the University of Santiago de Compostela in which the Teacher’s Degree in Primary Education is taught, affect the education of primary school teachers, according to the perception of the university professors who teach in these two centers. The research was conducted methodology, through an interview in depth to a selected sample. The concrete factors analyzed in this study refer to the type and quality of the university spaces, the organization and design of timetables and schedules, the distinction between expository and interactive classes, the organizational problems related to the practicum, the excessive size of student groups, etc In doing so, we will see how organizational factors become constraints that condition the quality of training, hinder innovation and research, generate inconsistencies between discourses and practices, and promote a poor and little renewing of the didactic model.
Bibliographische Referenzen
- Domenech, J. y Viñas, J. (1997). La organización del espacio y del tiempo en el centro educativo. Graó, Barcelona.
- Estévez, R. (2013). Los espacios en la facultad de Ciencias de la Educación del Campus Vida de la Universidad de Santiago de Compostela. TFG. Facultad de Ciencias de la Educación, USC.
- Feixas, M. (2004). La influencia de factores personales, institucionales y contextuales en la trayectoria y el desarrollo docente de los profesores universitarios. Educar, 33, 31-59
- Forteza, D. (2011). Algunas claves para repensar la formación del profesorado desde la base de la inclusión. REIFOP, 70 (25,1), pp. 127-144.
- Fullan, M. (2002). Las fuerzas del cambio. Explorando las profundidades de la reforma educativa. Madrid: Akal.
- Gimeno, J. (2008). El valor del tiempo en educación. Morata: Madrid
- Gutiérrez Pérez, R. (1998). La estética del espacio escolar. Barcelona: Oikos–Tau.
- Heras, J. (1997). Comprender el espacio educativo. Investigación etnográfica sobre un centro escolar. Aljibe: Archidona
- Iglesias, L. y Rubia, B. (2001). El prácticum en los títulos de Maestro. Grupo de discusión 1. En L. Iglesias et al. (Coords.), Desarrollo de competencias personales y profesionales en el prácticum. VI Symposium Internacional sobre el Prácticum [CD-Rom]. Lugo: Unicopia.
- Romero, C. (2000). El conocimiento del tiempo educativo. Laertes, Madrid.
- Salmerón, H. (1992). Evaluación de los espacios arquitectónicos escolares. Universidad de Granada.
- Santos Guerra, M.A. (1988). Espacios Escolares. Cuadernos de pedagogía, 217, 55-58.
- Santos Guerra, M.A. (1990). Investigar en Organización. Málaga. Servicio de Publicaciones de la Universidad de Málaga
- Santos Guerra, M.A. (2007). Enseñar o el oficio de aprender. Organización e escolar y desarrollo profesional. Alcalá de Guadaira (Sevilla): Homo Sapiens/MAD.
- Vezub, L.F. (2007). La formación y el desarrollo profesional docente frente a los nuevos desafíos de la escolaridad. Profesorado, 11 (1), 1-23.