Escenarios formativos y competencias profesionales en la formación inicial del profesorado

  1. Sarceda-Gorgoso, M.ª Carmen 1
  2. Rodicio-García, María Luisa 2
  1. 1 Universidade de Santiago de Compostela
    info

    Universidade de Santiago de Compostela

    Santiago de Compostela, España

    ROR https://ror.org/030eybx10

  2. 2 Universidade de Vigo
    info

    Universidade de Vigo

    Vigo, España

    ROR https://ror.org/05rdf8595

Zeitschrift:
Revista complutense de educación

ISSN: 1130-2496 1988-2793

Datum der Publikation: 2018

Ausgabe: 29

Nummer: 1

Seiten: 147-163

Art: Artikel

DOI: 10.5209/RCED.52160 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen Access editor

Andere Publikationen in: Revista complutense de educación

Zusammenfassung

In a time of change such as the one we are experiencing, universities must take into account the new ways of teaching and learning, so that future professionals can acquire the skills needed to function in a constantly changing labor market. Technical skills fall short when it comes to training future teachers, since they require other skills, both generic and transversal, which project them more effectively onto their own work settings. By means of our research we provide information about the perceived skills that the students who completed the course “Practicum I” acquire both at the Faculty and at the training centers. This gives us the necessary information to act on training programs, advancing possible solutions or changes in those aspects that can arise as priorities: content, skills, structure, duration, learning methodologies, etc. Another aspect analyzed is the contribution of the different subjects of the curriculum to skills training of future teachers. Knowning how theoretical teaching is perceived and its contribution to actual performance in practice are regarded as fundamental pieces of information for competent professionals. This contribution is part of broader investigation that includes all students of “Practicum I”, “Practicum II” and “Practicum III” courses belonging to the Degrees in Early Childhood Education and Primary Education over three academic years. In this paper we put forward the results concerning “Practicum I” in those consecutive years. We were able able to observe that, when speaking of the skills acquired in both scenarios (the Faculty and the training centers), there are significant differences depending on the course of reference and the degree.

Bibliographische Referenzen

  • Álvarez Benítez, M.M.; Asensio Muñoz, I.I y García Ramos, J.M. (2013). Deporte y competencias genéricas en la universidad: diseño y validación del “competest”. Revista Complutense de Educación, 24(1), 141-163. Recuperado de http://revistas.ucm.es/index.php/RCED/article/view/41195/39396, el 10 de febrero de 2016.
  • Álvarez-Rojo, V.; Romero, S.; Gil-Flores, J.; Rodríguez-Santero, J.; Clares, J.; Asensio, I.; Del Frago, R.; García-Lupión, B.; García-García M.; González-González, D.; Guardia, S.; Ibarra, M.; López-Fuentes, R.; Rodríguez-Gómez, G. y Salmerón-Vílchez, R. (2011). Necesidades de formación del profesorado universitario para la adaptación de su docencia al Espacio Europeo de Educación Superior (EEES). Relieve, 17(1), 1-22. Recuperado de http://www.uv.es/RELIEVE/v17n1/RELIEVEv17n1_1.htm, el 20 de diciembre de 2013.
  • Arribas Estebaranz, J.M; Manrique Arribas, J.C. y Tabernero Sánchez, B. (2016). Instrumentos de evaluación utilizados en la formación inicial del profesorado y su coherencia para el desarrollo de competencias profesionales en los estudiantes: visión del alumnado, egresados y profesorado. Revista Complutense de Educación, 27(1), 237-255. DOI: 10.5209/rev_RCED.2016.v27.n1.45724.
  • Badia, A. y Gómez, F. (2014). Educational context conditions affecting the teaching design of University teacher. Educacion XX1, 17(2), 169-192. DOI: 10.5944/educxx1.17.2.11484.
  • Bretones, A. (2013). El Prácticum de Magisterio en Educación Primaria: una mirada retrospectiva. Revista Complutense de Educación, 24(2), 443-471. DOI: 10.5209/rev_RCED.2013.v24.n2.42088.
  • Buendía Eísman, L.; Berrocal De Luna, E.; Olmedo Moreno, E. M.; Pegalajar Moral, M.; Ruiz Rosillo, M.A. y Tomé Fernández, M. (2011). Valoración por parte del alumnado de las competencias que se pretenden conseguir con el máster universitario de profesorado de Educación Secundaria Obligatoria, Bachillerato, Formación profesional y Enseñanza de idiomas. Bordón, 63(3), 57-74.
  • Clemente-Ricolfe, J.S. y Escribá-Pérez, C. (2013). Análisis de la percepción de las competencias genéricas adquiridas en la universidad. Revista de Educación, 362, 535- 561. DOI: 10.4438/1988-592X-RE-2013-362-241.
  • Coiduras, J.; París, G.; Torrelles, C. y Carrera, X. (2014). La evaluación de competencias en una experiencia de formación dual de maestros: diferencias y semejanzas entre tutores de escuela y de universidad. Estudios Pedagógicos, 40 (Especial), 29-48. Recuperado de http://www.scielo.cl/pdf/estped/v40nEspecial/art03.pdf, el 10 de enero de 2016.
  • Comisión EUFP-FCE (2009a). Memoria para la verificación del título de grado en maestro/a de Educación Primaria. Universidad de Santiago de Compostela. Aprobado por la Junta de Facultad de CC de la Educación el 14 de julio de 2009 y por la Junta de la Escuela Universitaria de Formación de Profesorado el 9 de julio de 2009. Aprobado por el Consejo de Gobierno el 19 de noviembre de 2009. Recuperado de https://www.usc.es/export/sites/default/gl/servizos/sxopra/descargas/G3141_G3151_Mestre_Primaria_2010_11.pdf, el 8 de octubre de 2011.
  • Comisión EUFP-FCE (2009b). Memoria para la verificación del título de grado en maestro/a de Educación Infantil. Universidad de Santiago de Compostela. Aprobado por la Junta de Facultad de CC de la Educación el 14 de julio de 2009 y por la Junta de la Escuela Universitaria de Formación de Profesorado el 9 de julio de 2009. Aprobado por el Consejo de Gobierno el 19 de noviembre de 2009. Recuperado de http://www.usc.es/export/sites/default/gl/centros/ffp/descargas/Grao_Mestre_Educacixn_Infantil.pdf, el 8 de octubre de 2011.
  • De-Juanas Oliva, A.; Martín Del Pozo, R. y González Ballesteros, M. (2016). Competencias docentes para desarrollar la competencia científica en educación primaria. Bordón, 68(2), 103-120.
  • Díaz, C.H.; Solar, M.I.; Soto, V.; Conejeros, M. y Vergara, J. (2015). Temas clave en la formación de profesores en Chile desde la perspectiva de docentes y directivos. Revista Complutense de Educación, 26(3), 543-569. DOI: 10.5209/rev_RCED.2015.v26.n3.44300.
  • Espiñeira, E.M., Arias, A. y Rebollo, N. (2016). El Practicum en Psicopedagogía: análisis comparativo entre áreas de conocimiento. Revista Complutense de Educación, 27(1), 309-327. DOI: 10.5209/rev_RCED.2016.v27.n1.46174.
  • Freire Seoane, M.J.; Teijeiro Álvarez, M.M. y Pais Montes, C. (2013). La adecuación entre las competencias adquiridas por los graduados y las requeridas por los empresarios. Revista de Educación, 362, 13-41. DOI: 10.4438/1988-592X-RE-2011-362-151.
  • Gairín Sallán, J. (2011). Formación de profesores basada en competencias. Bordón, 63(1), 93-108.
  • García-Valcarcel Muñoz-Repiso, A. y Martín Del Pozo, M. (2016). ¿Se sienten preparados los graduados en maestro de primaria para afrontar la profesión docente?”. Bordón, 68(2), 69-84.
  • González Sanmamed, M. (2015). El Prácticum en la formación del profesorado de Secundaria. Revista Española de Pedagogía, 261, 301-319.
  • Gutiérrez, C.; Pérez, Á.; Pérez, M. y Palacios, A. (2011). Percepciones de profesores y alumnos sobre la enseñanza, evaluación y desarrollo de competencias en estudios universitarios de formación de profesorado. Cultura y Educación, 23(4), 499-514.
  • Iglesia Villasol, M.C. (2011). Adecuación del grado de desarrollo de la formación en competencias a la necesidad en el entorno laboral, según la opinión de los estudiantes. Revista Complutense de Educación, 22(1), 71-92. DOI: 10.5209/rev_ RCED.2011.v22.n1.4.
  • Iglesia Villasol, M.C. (2012). La identificación de factores en el desarrollo de competencias de los estudiantes universitarios. Un estudio exploratorio. Revista Complutense de Educación, 23(1), 207-240. DOI: 10.5209/rev_RCED.2012.v23.n1.39110.
  • Jornet Meliá, J.M.; González Such, J.; Suárez Rodríguez, J.M. y Peraless Montolío, M.J. (2011). Diseño de procesos de evaluación de competencias: consideraciones acerca de los estándares en el dominio de las competencias. Bordón, 63(1), 125-145.
  • Leví-Orta, G.C. y Ramos-Méndez, E. (2013). Componentes de las competencias en los nuevos grados de algunas universidades españolas. Revista de Educación, 362, 623-658. DOI: 10.4438/1988-592X-RE-2013-362-244.
  • Más-Torelló, O. (2011). El profesor universitario: sus competencias y formación. Profesorado, 15(3), 195-211. Recuperado de http://www.ugr.es/local/recfpro/rev153COL1.pdf, el 13 de junio de 2015.
  • Mas-Torelló, O. (2016). La influencia de la experiencia en las competencias investigadoras del profesor universitario. Revista Complutense de Educación, 27(1), 13-34. DOI: 10.5209/rev_RCED.2016.v27.n1.44706.
  • Paredes-Labra, J.; Esteban-Moreno, R.M. y Fernández-Prieto, M.S. (2016). El Practicum de Maestro en las voces de sus tutores. Balance del plan 2010 en la UAM. Revista Complutense de Educación, 27(1), 161-178. DOI: 10.5209/rev_RCED.2016.v27.n1.45673.
  • Popkewitz, T.S. (2015). La práctica como teoría del cambio. Investigación sobre profesores y su formación. Profesorado, 19(3), 428-453. Recuperado de http://www.ugr.es/local/recfpro/rev193FIRINV1.pdf, el 17 de enero de 2016.
  • Portillo, M.C., Cano, E., y Giné, N. (2012). La escritura de blogs para la evaluación de competencias del Practicum de formación del profesorado. En Bordón, 64 (4), 63-81.
  • Prats, E. (2016). La formación inicial docente entre profesionalismo y vías alternativas: mirada internacional. Bordón, 68(2), 19-33.
  • Rodicio-García, M.L y Sarceda-Gorgoso, M.C (2015). Validación de un instrumento para evaluar la experiencia de los estudiantes en el Practicum de las titulaciones de maestro. En Raposo, M.; Muñoz, P.C; Zabalza, M.A.; Martínez, M.E. y Pérez, A. Documentar y evaluar la experiencia de los estudiantes en las prácticas (pp. 1737-1748). Santiago: Andavira.
  • Rodicio-García, M.L. e Iglesias-Cortizas, M. (2011). La formación en competencias a través del Practicum: un estudio piloto. En Revista de Educación, 354, 99-124.
  • Rodríguez Izquierdo, R.M. (2015). Competencias genéricas en la enseñanza superior a través de los programas de internacionalización. Revista Complutense de Educación, 26(1), 81-100. DOI: 10.5209/rev_RCED.2015.v26.n1.42598.
  • Russell, T. (2014). La práctica en la formación de profesores: tensiones y posibilidades en la experiencia de aprender a enseñar. Estudios Pedagógicos, 40 (Especial), 223-238. Recuperado de http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-07052014000200013&lng=es&tlng=es. 10.4067/S0718-07052014000200013, el 15 de julio de 2015.
  • Tejada Fernández, J. (2009). Competencias docentes. Profesorado, 13(2), 0-15. Recuperado de http://hdl.handle.net/10481/7373, el 11 de julio de 2014.
  • Tejada Fernández, J. y Ruiz Bueno, C. (2013). Significación del practicum en la adquisición de competencias profesionales que permiten la transferencia de conocimiento a ámbitos propios de la acción docente. Profesorado, 17(3), 91-110. Recuperado de http://hdl.handle.net/10481/30060, el 5 de agosto de 2014
  • Valdemoros-San-Emeterio, M.A. y Lucas-Molina, B. (2014). Competencias que configuran el perfil del docente de primaria. Análisis de la opinión del alumnado de Grado en Educación Primaria. Aula abierta, 42, 53-60.
  • Vila, R. y Aneas, A. (2013). Los seminarios de práctica reflexiva en el Practicum de pedagogía de la Universidad de Barcelona. Bordón, 6(3), 165-181.
  • Zabalza, M.A. (2013). El Practicum en la formación universitaria. Giornale Italiano della Ricerca Educativa, 6(10), 127-141.
  • Zeichner, K. (2010). Rethinking the Connections between Campus Courses and Field Experiencies in College and University-Based Teacher Education. Journal of Teacher Education, 61 (1-2), 88-99.