Narrativas nacionales históricas de estudiantes y profesorado en formación

  1. Jorge Sáiz Serrano 1
  2. Ramón López Facal 2
  1. 1 Universitat de València
    info

    Universitat de València

    Valencia, España

    ROR https://ror.org/043nxc105

  2. 2 Universidade de Santiago de Compostela
    info

    Universidade de Santiago de Compostela

    Santiago de Compostela, España

    ROR https://ror.org/030eybx10

Zeitschrift:
Revista de educación

ISSN: 0034-8082

Datum der Publikation: 2016

Nummer: 374

Seiten: 118-141

Art: Artikel

DOI: 10.4438/1988-592X-RE-2016-374-328 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen Access editor

Andere Publikationen in: Revista de educación

Ziele für nachhaltige Entwicklung

Zusammenfassung

This article deals with the views on national identity and the models of national narrative which are assumed by secondary school pupils and trainee history teachers. We examine the degree to which the participants’ opinions correspond either to a social representation/master narrative or to a narrative which understands national identities and nations as social constructs. We analyse the influence of history teaching and extra-curricular dimensions of socialization (the media) on the construction of these opinions. This is a qualitative study of a phenomenological nature, based on open questionnaires and the writing of texts on the subject of history, carried out on samples of university students and trainee teachers. The study was carried out in two separate phases. The initial phase consisted of exploring the subjective representation of national identity by analysing differences according to age, whereas the second stage looked closely at the discourse of students undergoing initial teacher training regarding the history of Spain in order to investigate what elements were predominant in their narrative. The qualitative methodology is set in the context of grounded theory and employs discourse analysis. The results show the predominance of essentialist representations of national identity and the influence of a master narrative. No significant differences were found as far as age or the level of training in history is concerned. The predominant model reflects similarities with those shown in historically-based television series.

Informationen zur Finanzierung

Los autores agradecen la financiación recibida del Plan Nacional de I+D (Gobierno de España): EDU2012-37909-C03-01 y EDU2015-65621-C3-1-R.

Geldgeber

  • I+D Spain
    • EDU2012-37909-C03-01
    • EDU2015-65621-C3-1-R

Bibliographische Referenzen

  • Álvarez Junco, J. (2016). Dioses útiles. Naciones y nacionalismo, Madrid: Galaxia Gutteberg.
  • Archilés, F. (2015). L’estudi de la nació i el nacionalisme. En Archilés, F. (ed.). La persistencia de la nació. Estudis sobre nacionalisme. (pp. 941) Valencia: PUV i Afers.
  • Atienza, E. & Van Dijk, T. (2010). Identidad social e ideología en libros de texto españoles de Ciencias Sociales, Revista de Educación, 353, pp. 67-106.
  • Barret, M. (2013). El desarrollo psicológico de la identidad nacional, Estudios de Psicología, 34/1, pp. 9-18
  • Barton, K. C. & Levstik, L. (2004). Teaching History for the Common Good. Nueva YorkLondres: Routledge
  • Billig, M. (1995). Banal Nationalism. London: Sage Publications.
  • Carretero, M. & Bermúdez, A. (2012). Constructing Histories. En J. Valsiner (Ed.), Oxford Handbook of Culture and Psychology (pp. 625646). Oxford: Oxford University Press.
  • Clark, P. (2011) (ed.). New possibilities for the past. Shaping history education in Canada. Vancouver-Toronto: UBC Press.
  • Corbin, J. & Strauss, A. (2008) Basics of qualitative research. Techniques and procedures for Developing Grounded Theory. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Domínguez, J. (2015). Pensamiento histórico y evaluación de competencias, Barcelona: Graó.
  • Flick, U. (2007), Introducción a la investigación cualitativa, Morata: Madrid.
  • Gómez, C. J. & Miralles, P. (2015). ¿Pensar históricamente o memorizar el pasado? La evaluación de los contenidos históricos en la educación obligatoria en España. Revista de Estudios Sociales, 52, 52-48.
  • Lévesque, S. (2008). Thinking Historically. Educating Students for the 21th Century, Toronto: University of Toronto Press.
  • López Facal, R. (2000). La nación ocultada. En Pérez Garzón, J.S., Manzano Moreno, E., López Facal, R., Rivière Gómez, A. La gestión de la memoria. La historia de España al servicio del poder (pp. 111-160), Barcelona: Crítica.
  • López Facal, R. (2009). Sobre la enseñanza de la historia en los siglos XIX y XX. En: Jannué, M. (ed.). Pensar històricament. (pp. 57-87), Valencia: Universitat València.
  • López Facal, R. (2014). La LOMCE y la competencia histórica, Ayer, 94, pp. 273-285
  • López Facal, R. & Sáiz, J. (2016). Spain: History Education and Nationalism Conflicts, En Guyver. R. (ed.), Teaching History and the Changing Nation State. Transnational and Intranational Perspectives (pp. 201-215), Londres: Bloomsbury.
  • Muñoz, J. (2012). La construcción política de la identidad española: ¿del nacionalcatolicismo al patriotismo democrático? Madrid: CIS.
  • Ruiz, P. (2015). Los usos de la historia en las distintas maneras de concebir España. En Romero & J., Furió, A. (eds.). Historia de las Españas. Una aproximación crítica. (pp. 27-75), Valencia: Tirant Humanidades.
  • Rüsen, J. (2005), History: Narration, Interpretation, Orientation, Nueva York: Berghahn.
  • Sáiz, J. (2013a). Empatía histórica, historia social e identidades: pensar históricamente la conquista cristiana de la Valencia musulmana con estudiantes de 2º ESO. Clío. History and History Teaching, 39.
  • Sáiz, J. (2013b). Alfabetización histórica y competencias básicas en libros de texto de historia y en aprendizaje de los estudiantes. Didáctica de las Ciencias Experimentales y Sociales 27, 43-66.
  • Sáiz, J. (2015). Educación histórica y narrativa nacional, tesis doctoral, Valencia: Universidad de Valencia.
  • Sáiz, J. & López Facal R. (2012). Aprender y argumentar España. La visión de la identidad española entre el alumnado al finalizar bachillerato. Didáctica de las Ciencias Experimentales y Sociales, 26, 95-120.
  • Sáiz, J. & López Facal, R. (2015). Competencias y narrativas históricas. El pensamiento histórico de estudiantes y futuros profesores. Revista de Estudios Sociales, 52, 87-101.
  • Saz, I, & Archilés, F. (ed.), (2012). La nación de los españoles. Discursos y prácticos del nacionalismo español en la España contemporánea. Valencia: PUV.
  • Seixas, P. (2011). Assesment of Historical Thinking. En P. Clark (ed.). New possibilities for the past. Shaping history education in Canada. Vancouver-Toronto: UBC Press, 139-153.
  • Taibo, C. (dir.) (2007). Nacionalismo español. Esencias, memorias e instituciones. Madrid: Libros de la Catarata.
  • Wertsch, J. V. (2004). Specific narratives and schematic narrative templates. En Seixas, P. (Ed.), Theorizing historical consciousness (pp. 49-62), Toronto: University of Toronto Press.