Patrimonios en conflicto, competencias cívicas y formación profesional en educación primaria
-
1
Universidade de Santiago de Compostela
info
ISSN: 0034-8082
Year of publication: 2017
Issue Title: Educación patrimonial : epistemología, modelos e investigaciones referentes
Issue: 375
Pages: 86-109
Type: Article
More publications in: Revista de educación
Abstract
This paper presents the results of a study on the development of the professional competence of students training to become primary education teachers. This study is based on incorporating research on immaterial, invisible or hidden heritage into education. The results are contrasted with those obtained when applying the model in the primary classroom during teaching practice. The objective of the study was to test whether heritage education can become an effective tool in the initial stages of teacher training and in the development of civic behaviour among primary school pupils. Our basis is a concept of heritage which transcends the traditional historical-artistic dimension. We have incorporated research on uncomfortable or conflictive aspects of heritage, such as places relating to the memory of the Spanish Civil War. Our interpretative research followed a qualitative methodology, thereby making the ethnographic method compatible with the case study. Attention was paid both to the process followed in teacher training classes at university and its subsequent application and development in the primary education classroom. Two types of samples were selected for the study, both of which were incidental. The first consisted of a group of 74 teacher training students. In the second, a case study was carried out analysing the results of two of those students who, during their period of teaching practice, worked in collaboration with two groups of pupils from the 4th and 5th years of primary education in a small rural village. The trainee teachers employed and developed a teaching and learning model incorporating both the rational and emotional dimensions of heritage in order to construct identities, which they then applied with success in the primary classroom.
Funding information
Investigación financiada por el Plan Nacional de I+D (EDU2015-65621-C3-1-R).Funders
-
I+D
Spain
- EDU2015-65621-C3-1-R
Bibliographic References
- Adorno, T.W. (1998). Educación para la emancipación. Madrid:Morata.
- Benayas, J.,y López, C. (2010). Propuesta didáctica para vivir el paisaje. Iber. Didáctica de las ciencias sociales, geografía e historia, 65, 56-65.
- Busquet, J. (2010). La educación en paisaje: una oportunidad para la escuela. Iber. Didáctica de las Ciencias Sociales, Geografía e Historia, 65, 7-16.
- Consejo de Europa (2000) Convenio Europea del Paisaje: http://www.magrama.gob.es/es/desarrollo-rural/temas/desarrolloterritorial/090471228005d489_tcm7-24940.pdf
- Creswell, J. (1998). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five traditions. London: Thousand Oaks..
- Cuesta, R. (2007). La enseñanza de la historia como contramemoria crítica. En S. Leoné y F. Mendiola (Coords.). Voces e imágenes en la historia. Fuentes orales y visuales: investigación histórica y renovación pedagógica (151-184). Pamplona: Universidad Pública de Navarra..
- Cuesta, R. (2014). Genealogía y cambio conceptual: Educación, historia y memoria, Archivos analíticos de políticas educativas, Vol. 22.
- Cuesta, R. (2015). La venganza de la memoria y las paradojas de la historia. Salamanca: Llulo.com.
- Denzin, N., & Lincoln, Y. (2005). Introduction: The discipline and practice of qualitative research. En N. K. Denzin & Y. S. Lincoln (Eds.). The Sage handbook of qualitative research (Third ed.). (1-32). London: Thousand Oaks, Sage.
- Domínguez Almansa, A. (2008). De los relatos de terror al protagonismo de la memoria: el golpe de Estado de 1936 y la larga sombra de la represión. Historia, Antropología y Fuentes Orales, 40, 37-74.
- Domínguez Almansa, A. y López Facal, R. (2014). Patrimonio, paisaje y educación: formación inicial del profesorado y educación cívica del alumnado de primaria. Clio. History and History Teaching, 40.
- Domínguez Almansa, A. y López Facal R. (2015 a). Patrimonio, entorno y procesos de identificación en la educación primaria. Clio. History and History Teaching, 41.
- Domínguez Almansa, A. y López Facal R. (2015 b). Paisajes invisibles, patrimonios en conflicto: experiencias en la formacioìn del profesorado y la educacioìn primaria. En A. M. Hernaìndez, C. R. Garciìa, J. L. de la MontanÞa (Eds.) Una ensenÞanza de las ciencias sociales para el futuro: Recursos para trabajar la invisibilidad de personas, lugares y temaìticas (713-720). Cáceres: Universidad de Extremadura-AUPDCS.
- Domínguez Almansa, A. y Santiago Arnoso, B. (2014). La respuesta está en el viento: reflexión para una nueva docencia de la Guerra Civil. En L. Fernández Prieto & A. Artiaga (Eds.). Otras miradas sobre golpe, guerra y dictadura. Historia para un pasado incómodo (300-322). Madrid: La Catarata.
- Erickson, F. (1989) Métodos cualitativos de investigación sobre la enseñanza. En: M. C. Wittrock (Comp.). La investigación en la enseñanza, II. (195-301). Barcelona: Paidós..
- Estepa, J., Domínguez, C. y Cuenca, J. Mª (1998). La enseñanza de valores a través del patrimonio. En: VV.AA. Los valores y la didáctica de las ciencias sociales (327-336). Lleida: Univ. Lleida-AUPDCS.
- Flick, U. (2004). Introducción a la investigación cualitativa. Madrid: Paideia Galiza-Morata.
- Fontal, O. (2004). La dimensión contemporánea de la cultura. Nuevos planteamientos para el patrimonio cultural y su educación. En R. Calaf y O. Fontal Merillas (Coords.). Comunicación educativa del patrimonio: referentes, modelos y ejemplos (81-104). Gijón: Trea.
- Fontal, O. (2011). El patrimonio en el marco curricular español. Patrimonio Cultural de España, 5, 21-41.
- García Llamas, J. L. (2003). Métodos de investigación en educación. Vol. II. Investigación educativa. Madrid: UNED.
- Johnston, M. (2006). The lamp and the mirror. Action Research and Self Studies in the Social Studies. En Barton, K. C. (Ed.). Research Methods in Social Studies Education. Comtemporary Issues and Perspectives. A volume in Research in Social Education. (57-83) Greenwich: Information Age Publishing..
- Lamikiz Jauregiondo, A. (2011). El lugar de la memoria en nuestras clases de historia, En: R. López Facal et al. (Eds.). Pensar históricamente en tiempos de globalización, (CD incorporado), Compostela, USC.
- Loewen, J. W. (1995): Lies my Teacher Told me. Everything your American History Textbook Got Wrong. New York: Simon & Schuster.
- López Facal, R. (2008). Memoria, historia y educación. Aula de Innovación Educativa, 177, 6.
- Míguez Macho, A. (2012). Práctica genocida en España: discursos, lógicas y memoria. Historia Contemporánea, 45, 545-573.
- Prats, J. y Hernández, A. (1999). Educación por la valoración y conservación del patrimonio. En: VV.AA. Por una ciudad comprometida con la educación (108-124). Barcelona: Ayuntamiento de Barcelona.
- Prats, J. y Santacana, J. (2009a). La ciudad un espacio para aprender. Aula de Innovación Educativa, 182, 47-51.
- Prats, J. y Santacana, J. (2009b). Ciudad, educación y valores patrimoniales: La ciudad educadora, un espacio para aprender a ser ciudadanos. Iber. Didáctica de das Ciencias Sociales, Geografía e Historia, 59, 8-21.
- Prats, Ll. (1997). Antropología y Patrimonio. Barcelona: Ariel.
- Prats, Ll. (2005). Concepto y Gestión del Patrimonio local. Cuadernos de Antropología Social, 21, 17-35.
- Preston, P. (2011). El Holocausto español. Odio y exterminio en la Guerra Civil. Barcelona: Debate.
- Rodríguez Gómez, G, Gil Flores, J. y García Jiménez, E. (1999). Metodología de la investigación cualitativa. Málaga: Aljibe.
- Sandín Esteban, M. P. (2003). Investigación cualitativa en educación: Fundamentos y tradiciones. Madrid: McGraw Hill.
- Stake, R.E. (1994) Case Study. En N.K. Denzin & Y.S. Lincoln (Eds.) Handbook of Qualitative Research (236-247). London: Sage.
- Taylor, S. J. y Bogdan, R. (1984). Introducción a los métodos cualitativos de investigación. Barcelona: Paidos.
- Valls, R. (2007). La Guerra Civil española y la dictadura franquista: las dificultades del tratamiento escolar de un tema potencialmente conflictivo. Enseñanza de las ciencias sociales, 6, 61-73.