Iniciativas de educación para a igualdade na administración localunha análise dos plans de igualdade municipais

  1. Beatriz García Antelo 1
  2. María del Rosario Castro González 1
  1. 1 Universidade de Santiago de Compostela
    info

    Universidade de Santiago de Compostela

    Santiago de Compostela, España

    ROR https://ror.org/030eybx10

Revista:
Innovación educativa

ISSN: 1130-8656

Año de publicación: 2016

Número: 26

Páginas: 201-214

Tipo: Artículo

DOI: 10.15304/IE.26.3007 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso abierto editor

Otras publicaciones en: Innovación educativa

Objetivos de desarrollo sostenible

Resumen

A igualdade plena entre mulleres e homes constitúe na actualidade un dos retos pendentes por resolver nas sociedades, aínda sen esquecer o visible avance logrado nos últimos anos na loita pola erradicación da desigualdade de xénero. Neste contexto, é innegable a necesidade de impulsar novas medidas para facer efectiva a equidade, dentro das cales a educación debe ser considerada unha ferramenta indispensable. O obxectivo deste traballo é explorar as iniciativas de educación para a igualdade contempladas nunha mostra de vinteún plans de igualdade municipais de diferentes concellos da Comunidade Autónoma de Galicia, seleccionados aleatoriamente. Para isto, procedeuse a realizar unha análise documental dos mesmos, centrada nas estratexias de coeducación e dirixidas fundamentalmente á poboación escolar. Entre as liñas de traballo prioritarias destacan a organización de obradoiros e accións formativas nos centros educativos sobre diversas temáticas vinculadas á igualdade de xénero, a proposta de iniciativas encamiñadas a implicar ás familias na coeducación, a dotación de fondos bibliográficos e o fomento da lectura en materia de igualdade.

Referencias bibliográficas

  • Blaya, C., Debarbieux, E. e lucas, B. (2007). la violencia hacia las mujeres y hacia otras personas percibidas como distintas a la norma dominante: el caso de los centros educativos. Revista de Educación, 342, 61-81.
  • Colás, P. e Jiménez, r. (2004). la cosmovisión cultural de género del profesorado de secundaria. Revista Cultura y Educación, 16(4), 419-433. DOI: https://doi.org/10.1174/1135640042802482
  • Colás, P. e Villaciervos, P. (2007). la interiorización de los estereotipos de género en jóvenes y adolescentes. Revista de Investigación Educativa, 25(1), 35-58.
  • Comisión Europea (2013). Estrategia de igualdad de género 2014-2017. Dispoñible en: http://www. coe.int/en/web/genderequality [Consulta: 09/10/2015]
  • Constitución Española de 1978. Boletín Oficial del Estado, 29/12/1978.
  • Coronel, J. M. (Coord.) (2005). La mujer en la dirección de los centros escolares. Estudio de las barreras que dificultan el acceso a la dirección y análisis cualitativo de los procesos implicados en la puesta en práctica de políticas de gestión y liderazgo escolar. Madrid: Ministerio de Educación y Ciencia.
  • Delgado, C., Iraegui, A., Marquina, l., Martín, Mª F., Palacios, B., Plaza, J.F.,… sánchez, Mª C. (2007). Patrones de masculinidad y feminidad asociados al ciclo de la violencia de género. Revista de Investigación Educativa, 25(1), 187-217.
  • Díez Gutiérrez, E. (Dir.) (2004). La diferencia sexual en el análisis de los videojuegos. Madrid: Instituto de la Mujer.
  • Donoso, T., Figuera, P. e rodríguez Moreno, Mª l. (2011). Barreras de género en el desarrollo profesional de la mujer universitaria. Revista de Educación, 355, 187-212.
  • Elejabeitia, C. e lópez sáez, M. (2003). Trayectorias personales y profesionales de mujeres con estudios tradicionalmente masculinos. Madrid: CIDE, Instituto de la Mujer, Ministerio de Educación y Ciencia.
  • FEMP (Federación Española de Municipios y Provincias) (2007). Guía para Sensibilizar y Prevenir desde las Entidades Locales la Violencia contra las Mujeres. Madrid. Dispoñible en: http:// www.aulaviolenciadegeneroenlocal.es/ [Consulta: 14/11/2016]
  • Gimeno, M. J. e rocabert, E. (1998). Barreras percibidas por las mujeres en su proceso de toma de decisión vocacional. Revista de Orientación y Psicopedagogía, 9(5), 25-36.
  • Instituto de la Mujer (2007). Guía de Coeducación. Síntesis sobre la Educación para la Igualdad de Oportunidades entre Mujeres y Hombres. Observatorio para la Igualdad de Oportunidades. Dispoñible en: http://www.inmujer.gob.es/observatorios/observIgualdad/estudiosInformes/ docs/009-guia.pdf [Consulta: 09/10/2015]
  • Instituto de la Mujer y para la Igualdad de Oportunidades (Ed.) (2014). Plan Estratégico de Igualdad de Oportunidades. Dispoñible en: http://www.inmujer.gob.es/actualidad/PEIO/docs/ PEIO2014-2016.pdf [Consulta: 09/10/2015]
  • Ley Orgánica 1/2004, de 28 de diciembre, de medidas de protección Integral contra la Violencia de Género. Boletín Oficial del Estado, 29/12/2004.
  • Ley Orgánica 3/2007, de 22 de marzo, para la igualdad efectiva de mujeres y hombres. Boletín Oficial del Estado, 23/03/2007.
  • López Noguero, F. (2002). El análisis de contenido como método de investigación. XXI, Revista de Educación, 4, 167-19.
  • López Valero, A. e Encabo, E. (2002). Competencia comunicativa, identidad de género y formación del profesorado. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 43, 113-122.
  • Méndez lois, Mª J. e Payo Negro, Mª J. (Coords.) (2007). Patróns educativos para a igualdade de oportunidades: axentes de socialización. santiago de Compostela: servizo de Publicacións e Intercambio Científico.
  • Moreno Mínguez, A. (2008). la igualdad de género en los servicios públicos locales en Europa: un análisis cualitativo. ARXIUS, 19, 91-103.
  • ONU (2000). Declaración del Milenio. Dispoñible en: http://www.un.org/spanish/milenio/ares552. pdf [Consulta: 09/10/2015]
  • Padilla, M. T. (2001). Barreras y limitaciones en el desarrollo profesional de la mujer. Portularia, 1, 223-232.
  • Pena Presas, M. e Sampedro Martínez, P. (Coords.) (2010). Guía de literatura infantil e xuvenil non discriminatoria II. Santiago de Compostela: Secretaría Xeral de Igualdade.
  • Rebollo, Mª A., Piedra, J., sala, A., sabuco, A., saavedra, J e Bascón, M. (2012). la equidad de género en educación: análisis y descripción de buenas prácticas educativas. Revista de Educación, 358, 129-152.
  • Sánchez García, Mª F., suárez, M., Manzano, N., Oliveros, l., lozano, s., Fernández, B. e Malik, B. (2011). Estereotipos de género y valores sobre el trabajo entre estudiantes españoles. Revista de Educación, 355, 331-354.
  • Tomé, A. e rambla, X. (Ed.) (2001). Contra el sexismo. Coeducación y democracia en la escuela. Madrid: síntesis.
  • Torres, l. e Antón, E. (2006). Lo que usted debe saber sobre la violencia de género. Madrid, Caja España.
  • UNESCO (1990). Declaración Mundial sobre Educación para Todos. Dispoñible en: http://www. unesco.org/education/pdf/JOMTIE_s.PDF [Consulta: 09/10/2015]
  • UNESCO (1995). Informe de la Cuarta Conferencia Mundial sobre la Mujer. Dispoñible en: http:// www.un.org [Consulta: 09/10/2015]
  • Villar, D. e Casado, D. (2012). Que len os/as alumnos na EsO? Un estudo de caso en clave de xénero. Innovación Educativa, 22, 229-239.
  • Xunta de Galicia (2013). VI Plan Galego para a igualdade entre mulleres e homes. Estratexia 20132015. Dispoñible en: http://igualdade.xunta.es/sites/default/files/files/documentos/viplan2. pdf [Consulta: 09/10/2015]