Balanzas fiscales vs cuentas públicas territorializadasAnálisis y valoración de las diferencias

  1. Fernández Leiceaga, Xoaquín 1
  2. Lago Peñas, Santiago 1
  1. 1 Universidade de Vigo
    info

    Universidade de Vigo

    Vigo, España

    ROR https://ror.org/05rdf8595

Revista:
Revista de estudios regionales

ISSN: 0213-7585

Año de publicación: 2016

Número: 105

Páginas: 225-262

Tipo: Artículo

Otras publicaciones en: Revista de estudios regionales

Resumen

Interregional fiscal imbalances in Spain have feed an intense debate in both the academic and public arenas, particularly in Catalonia. Computations of interregional fiscal flows and balances may be useful to detect any comparative grievances between citizens living in different areas. While regional autonomy involves differences in fiscal menus, (reflecting differences in preferences), federal fiscal flows strong enough (including equalization grants) will imply that the existence of differences in tax capacity will not mean structural differences in the quality of public services or regional tax burdens. Hence, it is crucial to distinguish between a normal or standard operation of redistributive mechanisms (social security system, progressive direct taxation) and the share the imbalances whose justification is not obvious and therefore is potentially worrisome. Consequently, attention should focus less on the aggregate imbalances, and more on its decomposition. On the other hand, the computation of fiscal flows can be also used to support secessionist political strategies. In this case, the main aim would be to calculate a synthetic figure, the overall regional imbalance, to evaluate the financial relationship with the federal or central government. Moreover, the most appropriate methodology would be different. Therefore, a careful assessment of the methods used to qualify the results is a key issue. Focusing on differences between the different methods or approaches makes it possible to place the discussion in a rational way.

Información de financiación

Financiación del Ministerio de Economía y Competitividad (CSO2013-47023-C2-2-R)

Financiadores

Referencias bibliográficas

  • BARBERÁN, R. (2001): "Variaciones metodológicas y resultados en el cálculo de balanzas fiscales regionales, Instituto de Estudios Fiscales" (Estudios de Hacienda Pública). Madrid.
  • BARBERÁN, R. (2006), "Los estudios sobre balanzas fiscales regionales en España (1960-2005)", Presupuesto y Gasto Público,43: 63-94.
  • BARBERÁN, R. (2014): Economía y Política de las Balanzas Fiscales en España, Thomson Reuters-Aranzadi.
  • BOSCH, N. y ESPASA, M. (2012): Viabilidad de Cataluña como Estado. Análisis de la hacienda pública, Barcelona, Fundació Catdem.
  • BOSCH, N. y ESPASA, M. (2014): "La viabilidad económica de una Cataluña independiente", Revista de Economía Aplicada, no 64, vol. XXII, 135-162.
  • BOSCH, N.; ESPASA, M. y SOLÉ-OLLÉ, A. (eds.) (2010): The Political Economy of InterRegional Flows. Cheltenham, UK: Edward Elgar
  • CASTELLS, A., BARBERÁN, R., BOSCH, N., ESPASA, M., RODRIGO, F., y RUIZ-HUERTA, J. (2000): Las balanzas fiscales de las Comunidades Autónomas (1991-1996). Análisis de los flujos fiscales de las Comunidades Autónomas con la Administración Central, Barcelona: Ariel.
  • COLLDEFORNS, M. (1991): La balana fiscal de Catalunya amb l'Administració de l'Estat 1986-1988, Barcelona, Institut d'Estudis Autonòmics.
  • COMISIÓN DE EXPERTOS SOBRE METODOLOGÍA PARA LA ELABORACIÓN DE LAS BALANZAS FISCALES DE LAS REGIONES ESPAÑOLAS (2006), Informe sobre Metodología de Cálculo de las Balanzas Fiscales, Madrid, Instituto de Estudios Fiscales
  • DE LA FUENTE, A., (2012): "Sobre el Pacto Fiscal y el sistema de concierto", Instituto de Análisis Económico, CSIC, Mimeo.
  • DE LA FUENTE, A., BARBERÁN, R. y URIEL, E. (2014, a): Informe sobre la dimensión territorial de la actuación de las Administraciones Públicas, Ejercicio 2011, Ministerio de Hacienda y Administraciones Públicas, julio, versión digital.
  • DE LA FUENTE, A., BARBERÁN, R. y URIEL, E. (2014, b): Informe sobre la dimensión territorial de la actuación de las Administraciones Públicas, Ejercicio 2011. Metodología y Resultados para 2011. Anexos, Ministerio de Hacienda y Administraciones Públicas, julio, versión digital.
  • DE LA FUENTE, A., BARBERÁN, R. y URIEL, E. (2014, c): "A System of Regionalized Public Accounts for Spain: methodology and results for 2005", Hacienda Pública Española/Review of Public Economics, 209-(2/2014): 99-150© 2014, Instituto de Estudios Fiscales
  • GENERALITAT DE CATALUNYA (2012): Resultats de la balana fiscal de Catalunya amb el sector públic central 2006-2009, Barcelona, Departament d'Economia i Coneixement, (Monografies, 14).
  • GENERALITAT DE CATALUNYA (2013): Resultats de la balana fiscal de Catalunya amb el sector públic central any 2010, Barcelona: Departament d'Economia i Coneixement.
  • GENERALITAT DE CATALUNYA (2014, 1): Metodologia i càlcul de la balana fiscal de Catalunya amb el sector públic central l'any 2011, Departement dEconomia i Coneixement.
  • GENERALITAT DE CATALUNYA (2014, 2): Els resultats de la balana fiscal de Catalunya amb el sector públic central lany 2011, Departement dEconomia i Coneixement.
  • GRUP DE TREBALL PER A L'ACTUALITZACIÓ DE LA BALANA FISCAL DE CATALUNYA (2005): La balana fiscal de Catalunya amb l'Administració central [en línia], Barcelona, Part catalana de la Comissió Mixta de Valoracions Administració de l'Estat-Generalitat de Catalunya
  • GRUP DE TREBALL PER A L'ACTUALITZACIÓ DE LA BALANA FISCAL DE CATALUNYA (2009): Metodologia i càlcul de la balana fiscal de Catalunya amb l'Administració central 2002-2005, Barcelona, Departament d'Economia i Finances (Monografies, 10).
  • HIERRO, L.A., PATIÑO, D., SÁNCHEZ-MALDONADO, GÓMEZ-SALA, S. y JAÉN, M. (2005): "La incidencia provincial del presupuesto de la Junta de Andalucía 2001". Inv 7/05, Instituto de Estudios Fiscales, Madrid.
  • LÓPEZ, G., MARTÍNEZ, E. (2000): La balana fiscal de Catalunya amb l'Administració central 1995-98, Barcelona, Institut d'Estudis Autonòmics.
  • MARTÍNEZ, E. (1997): "La balana fiscal de Catalunya amb l'Administració de l'Estat 1989-1994". A: PARELLADA, M. (coord.). La balana de pagaments de Catalunya, Barcelona, DG de Programació Econòmica, Institut d'Estudis Autonòmics, 1997.
  • MELGUIZO, A. (2007): "¿Quién soporta las Cotizaciones Sociales empresariales?, Una panorámica de la literatura empírica", Papeles de Trabajo del Instituto de Estudios Fiscales, Serie economía, núm. 27
  • MELGUIZO, A. y GONZÁLEZ-PÁRAMO, J.M. (2013): "Who bears labour taxes and social contributions? A meta-analysis approach", SERIEs 4.3: 247-271
  • MINISTERIO DE ECONOMÍA Y HACIENDA (2008): Las balanzas fiscales de las CC.AA. españolas con las AA. públicas centrales 2005, Secretaría de Estado de Hacienda y Presupuestos, Instituto de Estudios Fiscales.
  • RODRÍGUEZ MORA, J.V. (2014): "Comentario al artículo La viabilidad económica de una Cataluña independiente", Revista de Economía Aplicada, no 64, vol. XXII,163-168.
  • URIEL, E. y BARBERÁN, R. (2007): Las Balanzas Fiscales de las Comunidades Autónomas con la Administración Pública Central, Fundación BBVA, Bilbao
  • URIEL, E. y BARBERÁN, R. (2015): Las Balanzas Fiscales de las Comunidades Autónomas con la Administración Pública Central, 1991-2011, Publicacions de la Universitat de Valéncia, Valéncia.
  • ZABALZA, A. (2014): "Measuring the Regional Incidence of Taxes and Public Expenditure: The Available Methodology and its Limitations" Hacienda Pública Española/Review of Public Economics, 209-(2/2014): 11-54, Instituto de Estudios Fiscales.