Software, estadística y gestión de bases de datos en el perfil del periodista de datos

  1. Xosé López-García 1
  2. Carlos Toural-Bran 1
  3. Ana-Isabel Rodríguez-Vázquez 1
  1. 1 Universidade de Santiago de Compostela
    info

    Universidade de Santiago de Compostela

    Santiago de Compostela, España

    ROR https://ror.org/030eybx10

Zeitschrift:
El profesional de la información

ISSN: 1386-6710 1699-2407

Datum der Publikation: 2016

Ausgabe: 25

Nummer: 2

Seiten: 286-294

Art: Artikel

DOI: 10.3145/EPI.2016.MAR.16 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen Access editor

Andere Publikationen in: El profesional de la información

Ziele für nachhaltige Entwicklung

Zusammenfassung

Journalists must update their competencies and skills to produce quality articles for today’s digital environment. New roles for journalists include data journalists, network managers, multimedia journalists, content curators, and mobile journalists. This article analyzes the evolution of the data journalist from its earliest beginnings to the present. The analysis includes an overview of necessary competencies regarding software, spreadsheets, database management, and statistics.

Bibliographische Referenzen

  • Andueza-López, Belén; Pérez-Arozamena, Rosa (2014). “El móvil como herramienta para el perfil del nuevo periodista”. Historia y comunicación social, v. 19, pp. 591-602. http://revistas.ucm.es/index.php/HICS/article/view/44987
  • Babbie, Earl (1989). The practice of social research. California: Ed. Wadsworth, Pub Co. ISBN: 978 0534097264
  • Bickman, Leonard; Rog, Debra (1998). “Why a handbook of applied social research methods?”. En: Bickman, Leonard; Rog, Debra J. Handbook of applied social research methods. Thousand Oaks, California: Sage. ISBN: 978 0761906728
  • Bradshaw, Paul (2015). Scriping for journalists. Leanpub.com. https://leanpub.com/scrapingforjournalists
  • Boczkowsky, Pablo (2004). Digitizing the news. Innovation in online newspapers. Boston: MIT Press. ISBN: 978 0262524391
  • Cabrera, María-Ángeles (ed.) (2010). Evolución tecnológica y cibermedios. Sevilla-Zamora: Comunicación Social Ediciones y Publicaciones. ISBN: 978 8492860418
  • Casal, Francisco (2007). “Introducción al periodismo de investigación contemporáneo en la prensa estadounidense”. Doxa comunicación, n. 5, pp. 121-139. http://dspace.ceu.es/bitstream/10637/5938/1/N%C2%BAV_ pp121_139.pdf
  • Casero-Ripollés, Andreu (2012). “Contenidos periodísticos y nuevos modelos de negocio: evaluación de servicios digitales”. El profesional de la información, v. 21, n. 4, pp. 341346. http://dx.doi.org/10.3145/epi.2012.jul.02
  • Cebrián-Herreros, Mariano (2009). “Comunicación interactiva en los cibermedios”. Comunicar, n. 33, v. XVII, pp. 15-24. http://dx.doi.org/10.3916/c33-2009-02-001
  • CCCB. Centro de Cultura Contemporánea de Barcelona (2013). Entrevista a Karma Peiró, 10 de mayo. http://www.cccb.org/es/multimedia/videos/entrevista-akarma-peiro/210993
  • CCCB. Centro de Cultura Contemporánea de Barcelona (2015). III Jornadas de Periodismo de Datos y Open Data. Los datos en las redacciones, 5 de junio. http://www.cccb.org/es/multimedia/videos/iii-jornadasde-periodismo-de-datos-y-open-data-los-datos-en-lasredacciones/221168
  • CCCB. Centro de Cultura Contemporánea de Barcelona (2015). Entrevista a Alberto Cairo, Michael Bauer, Mar Cabra, Aron Philoer y Eva Belmonte, 26 de mayo. http://www.cccb.org/es/multimedia/videos/entrevista-aalberto-cairo-michael-bauer-mar-cabra-aron-pilhoer-y-evabelmonte/210337
  • Crucianelli, Sandra (2012). “Introducción al periodismo de datos”. Ijnet: Red de periodistas internacionales. http://i jnet.org/es/blog/claves-para-entender-elperiodismo-de-datos
  • Dankhe, Gordon (1986). “Investigación y comunicación”. En: Fernández-Collado, Carlos; Dankhe, Gordon (eds.). La comunicación humana en ciencia social. México: Mc. GrawHill. ISBN: 978 9684515192
  • Deuze, Mark (2009). “Media industries, work and life”. European journal of communication, v. 24, n. 4, pp. 467-480. https://www.academia.edu/182192/Media_Industries_ Work_and_Life http://dx.doi.org/10.1177/0267323109345523
  • Díaz-Güell, Luis (2003). Periodismo y periodistas de investigación en España 1975-2000. Contribución al cambio político, jurídico, económico y social. Tesis doctoral. Madrid: Universidad Complutense. http://biblioteca.ucm.es/tesis/inf/ucm-t27114.pdf
  • Domingo, David (2006). “Material and organizations constrains in the development of on-line journalism”. En: COASTA20 2006 Conference in Delphi.
  • Elías-Pérez, Carlos (2013). “Contraconocimiento y pandemias de credulidad en la sociedad red: el papel del periodismo en la búsqueda de la verdad en los entornos digitales”. Estudios sobre el mensaje periodístico, v. 19, n. 2, pp. 667-681. http://dx.doi.org/10.5209/rev_ESMP.2013.v19.n2.43465
  • Elías-Pérez, Carlos (2015). Big data y periodismo en la sociedad red. España: Síntesis. ISBN: 978 8490772034
  • Fernández-Collado, Carlos; Dankhe, Gordon (eds.) (1995). La comunicación humana: ciencia social. México: McGrawHill. ISBN: 978 9684515192
  • Ferreras, Eva (2012). “Nuevos perfiles profesionales: el periodista de datos”. En: Actas del IV Congreso internacional Latina de comunicación social. Tenerife: Universidad de La Laguna. http://www.revistalatinacs.org/12SLCS/2012_actas/062_ Ferreras.pdf
  • Ferreras, Eva (2013). “Aproximación teórica al perfil profesional del periodista de datos”. Icono 14, v. 11, n. 2, pp. 115-140. http://www.icono14.net/ojs/index.php/icono14/article/ viewFile/573/420
  • Gallagher, Aileen (2006). The muckrakers. American journalism during the age of reform. New York: Rosen Pub Group. ISBN: 978 1404208650
  • Gómez-Mompart, Josep-Lluís; Gutiérrez-Lozano, JuanFrancisco; Palau-Sampio, Dolors (2015). “Los periodistas españoles y la pérdida de la calidad de la información: el juicio profesional”. Comunicar, n. 45, v. XXIII, pp. 143-150. http://dx.doi.org/10.3916/C45-2015-15
  • Gray, Jonathan; Chambers, Lucy; Bounegru, Liliana (eds.) (2012). The data journalism handbook. Reino Unido: European Journalism Centre and the O’Reilly Media. ISBN: 978 1 4493 3006 4
  • Kovach, Bill; Rosenstiel, Tom (2003). The elements of journalism. London: The Guardian/Atlantic Books. ISBN: 978 1843542285
  • Kolodzy, Janet (2013). Practicing convergente journalism. An introduction to cross-media storytelling. New York: Routledge. ISBN: 978 0415890304
  • López-García, Xosé (2001). “Nuevos perfiles de los periodistas en la sociedad de la información”. Ámbitos, n. 7-8, pp. 7-18. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=16800801
  • López-García, Xosé; Pereira-Fariña, Xosé (eds.) (2010). Covergencia digital. Reconfiguración de los medios de comunicación en España. Santiago de Compostela: Universidad de Santiago. ISBN: 978 84 9887 379 5
  • Manovich, Lev (2013). Sofware takes command. New York: Bloomsbury Academic. https://www.academia.edu/7425153/2014__El_software_ toma_el_mando_traducci%C3%B3n_a_Lev_Manovich_
  • Masip, Pere; Díaz-Noci, Javier; Domingo, David; Micó, Josep-Lluís; Salaverría, Ramón (2010). “Investigación internacional sobre ciberperiodismo: hipertexto, interactividad, multimedia y convergencia”. El profesional de la información, v. 19, n. 6, pp. 568-576. http://recyt.fecyt.es/index.php/EPI/article/view/epi.2010. nov.02
  • Masip, Pere; Micó-Sanz, Josep-Lluís (2010). “Investigación sobre ciberperiodismo en España. Trayecto hacia la consolidación”. El profesional de la información, v. 19, n. 6, pp. 577-584. http://recyt.fecyt.es/index.php/EPI/article/view/epi.2010. nov.03
  • Meso, Koldo (2002). “Un nuevo tipo de profesional llama a las puertas del periodismo: el periodista digital”. Revista Latina de comunicación social, n. 51. http://www.ull.es/publicaciones/latina/2002mesojunio5103. htm
  • Meyer, Philip (1991). The new precision journalism. Bloomington: Indiana University Press. ISBN: 978 0253206640
  • Micó-Sanz, Josep-Lluís (2003). La edición digital no lineal en los programas informativos de televisión. Tesis doctoral. Valencia. Universitat Politècnica de València. Facultat de Belles Arts.
  • Orozco-Gómez, Guillermo (1996). La investigación en comunicación desde la perspectiva cualitativa. México: Instituto Mexicano para el Desarrollo Comunitario (IMEC). https://casamdp.files.wordpress.com/2013/08/orozco-capiv.pdf
  • Peiró, Karma; Guallar, Javier (2013). “Introducció al periodisme de dades. Característiques, panoràmica i exemples”. Ítem, n. 57, pp. 23-37. http://eprints.rclis.org/28670
  • Perry, Felipe; Paz, Miguel (eds.) (2014). Manual de periodismo de datos iberoamericano. Fundación Poderomedia. http://manual.periodismodedatos.org/index.php
  • Phillips, Estelle M.; Pugh, Derek (2008). La tesis doctoral. Un manual para estudiantes y sus directores. Barcelona: Bresca Editorial. ISBN: 978 8493559083
  • Picard, Robert (2012). La creación de valor y el futuro de las empresas informativas. Por qué y cómo el periodismo debe cambiar para seguir siendo relevante en el siglo XXI. Porto: Media XXI. ISBN: 978 989 7290 12 1
  • Salaverría, Ramón (2007). “La investigación sobre ciberperiodismo en España: tendencias, resultados y perspectivas”. En: Jornada La convergencia digital en los medios de comunicación valencianos. Departament de Teoria dels Llenguatges i Ciències de la Comunicació, Universitat de València. Valencia, 16 de octubre. http://www.cibermediosvalencianos.es/comloc/Salaverria. pdf
  • Salaverría, Ramón (2015a). “Ideas para renovar la investigación sobre medios digitales”. El profesional de la información, v. 24, n. 3, pp. 223-226. http://dx.doi.org/10.3145/epi.2015.may.01
  • Salaverría, Ramón (2015b). “Los labs como fórmula de innovación en los medios”. El profesional de la información, v. 24, n. 4, pp. 397-404. http://dx.doi.org/10.3145/epi.2015.jul.06
  • Sánchez-García, Pilar; Campos-Domínguez, Eva; BerrocalGonzalo, Salomé (2015). “Las funciones inalterables del periodista ante los perfiles multimedia emergentes”. Revista Latina de comunicación social, n. 70, pp. 187-208. http://dx.doi.org/10.4185/RLCS-2015-1042
  • Sánchez-Marín, Guillem; Micó-Sanz, Josep-Lluís (2014). “Perfiles profesionales en las agencias de noticias. Estudio comparativo de ACN, EFE y Europa Press”. El profesional de la información, v. 23, n. 5, pp. 501-509. http://dx.doi.org/10.3145/epi.2014.sep.07
  • Schiffrin, Anya (ed.) (2014). Global muckraking: 100 years of investigative journalism from around the world. New York: The New Press. ISBN: 978 1 59558 993 4
  • Scolari, Carlos-Alberto; Micó-Sanz, Josep-Lluís; NavarroGuere, Héctor; Pardo-Kuklinski, Hugo (2008). “El periodista polivalente. Transformaciones en el perfil del periodista a partir de la digitalización de los medios audiovisuales catalanes”. Revista Zer, v. 13, n. 35, pp. 37-60. http://www.ehu.eus/zer/hemeroteca/pdfs/zer25-02-scolari. pdf
  • Strauss, Anselm; Corbin, Juliet (2002). Bases de la investigación cualitativa. Técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada. Medellín: Universidad de Antioquía. ISBN: 958 655 624 7
  • Taylor, Steven; Bogdan, Robert (1994). Introducción a los métodos cualitativos de investigación. Barcelona: Paidos. ISBN: 84 7509 816 9
  • Vivar-Zurita, Hipólito (2011). “Nuevos perfiles profesionales para una comunicación digital”. Revista Telos, n. 87, abriljunio, pp. 58-62. http://goo.gl/7gehF4
  • Wimmer, Roger; Dominick, Joseph (2000). Introducción a la investigación en medios masivos de comunicación. México: Thomson Editores. ISBN: 978 9706860293