El idioma, como vehículo de la comunicación científicaanálisis de la visibilidad e impacto de la investigación a través de la bibliometría de Google
- de Pablos Coello, José Manuel 1
- Tuñez López, Miguel 2
- Mateos Martín, Concha 3
-
1
Universidad de La Laguna
info
-
2
Universidade de Santiago de Compostela
info
- 3 Universidad Rey Juan Carlos de Madrid
ISSN: 1988-2696
Datum der Publikation: 2015
Nummer: 21
Seiten: 283-298
Art: Artikel
Andere Publikationen in: Estudios sobre el mensaje periodístico
Zusammenfassung
The emergence of Google in the field of bibliometrics through personal and collective indicators (researchers and journals) has affected the references of those who rely on impact factors and the counting of citations, particularly within the social sciences and the humanities. Google’s lists of the 100 most cited publications in nine different languages, which were updated in 2012 and 2013, allow us to carry out comparative analyses to assess the impact of the Spanish language in the dissemination of science based on the journals’ h and h5 indexes. Method: this study is based on the analysis of Google Scholar data, particularly the universal h5index (μ) and the universal h5median (μm), in order to identify the areas of the international dissemination of science in which the impact of the Spanish language is the most and least intense.
Bibliographische Referenzen
- ACUNA, Daniel E.; ALLESINA, Stefano; & KORDING, Konrad P. (2012): “Future impact: Predicting scientific success”. Nature, vol. 489, pp. 201-202 [doi:10.1038/489201a]
- BORDONS, María; FERNÁNDEZ, María Teresa; y GÓMEZ, Isabel (2002): “Ad vantages and limitations in the use of impact factor measures for the assessment of research performance in a peripheral country”. Scientometrics, 53, pp. 195-206.
- COSTAS, Rodrigo y BORDONS, María (2007): “Una visión crítica del índice h: al gunas consideraciones derivadas de su aplicación práctica”. El profesional de la información, nº 5, 2007, pp. 427-432. http://dx. [doi.org/10.3145/epi.2007.sep.04]
- DE PABLOS COELLO, José Manuel (2013): “Contra Google todo vale. ¿Puede la academia esperar algo de Google Scholar?”. Actas do XIII Congreso Internacional IBERCOM. Comunicación, Cultura e Esferas de Poder, pp. 1727-1742. http://www.estudosaudiovisuais.org/lusofonia/revision/ActasXIIICongresoIBER COM.pdf
- DE PABLOS COELLO, José Manuel; MATEOS MARTÍN, Concha; y TÚÑEZ LÓPEZ, Miguel (2013): “Google, cambia el paradigma de la métrica científica”. Historia y Comunicación Social. Vol. 18. (Especial Diciembre), pp. 225-235. Madrid, Servicio de Publicaciones de la Universidad Complutense. DOI: [http://dx.doi.org/10.5209/rev_HICS.2013.v18.44327]
- DELGADO LÓPEZCÓZAR, Emilio y REPISO CABALLERO, Rafael. (2012):“Índice H de las revistas de Comunicación según Google Scholar Metrics (2007 2011)”, EC3 Miscelánea. http://hdl.handle.net/10481/22483
- DELGADO LÓPEZCÓZAR, Emilio y CABEZASCLAVIJO, Álvaro (2012): “Go ogle Scholar Metrics revisado: Ahora empieza a ir en serio”. En EC3 Working Papers, p. 8.
- DELGADO LÓPEZCÓZAR, Emilio y REPISO CABALLERO, Rafael (2012): “Índice H de las revistas de Comunicación según Google Scholar Metrics (2007 2011)”. En EC3 Miscelánea.
- DELGADO LÓPEZCÓZAR, Emilio y REPISO CABALLERO, Rafael (2013): “El impacto de las revistas de comunicación: comparando Google Scholar Metrics, Web of Science y Scopus”. En Comunicar nº41, v. XXI, p. 45-52. [http://dx.doi.org/10.3916/C41201304]
- DELGADO LÓPEZCÓZAR, Emilio; ORDUÑAMALEA, Enrique; MARCOS CARTAGENA, Diego; JIMÉNEZCONTRERAS, Evaristo; y RUIZ PÉREZ, Rafael (2012): “Journal Scholar: Una alternativa internacional, gratuita y de libre acceso para medir el impacto de las revistas de Arte, Humanidades y Ciencias Sociales”. EC3 Working Papers 5. http://digibug.ugr.es/handle/10481/20375
- DELGADO LÓPEZCÓZAR, Emilio; ORDUÑAMALEA, Enrique; MARCOS CARTAGENA, Diego; JIMÉNEZCONTRERAS, Evaristo; y RUIZPÉREZ, Rafael (2007). “El factor de impacto de las revistas científicas: limitaciones e indi cadores alternativos”. El profesional de la información, vol.16 (1), p. 4-11.
- DELGADO LÓPEZCÓZAR, Emilio; ORDUÑAMALEA, Enrique; JIMÉNEZ CONTRERAS, Evaristo;y RUIZPÉREZ, Rafael (2014): “H index Scholar: el índice de los profesores de las universidades públicas españolas en humanidades y ciencias sociales”. El Profesional de la Información, enero-febrero, v.23 (1), 9 87-94. [http://dx.doi.org/10.3145/epi.2014.ene.11]
- DELGADO LÓPEZCÓZAR, Emilio; AYLLÓN, Juan Manuel; y RUIZPÉREZ, Rafael (2013): “Índice H de las revistas científicas españolas según Google Scholar Metrics (2007-2011)”, EC3 Informes, nº3.
- DELGADO LÓPEZCÓZAR, Emilio; MARCOS CARTAGENA, Diego; JIMÉNEZ CONTRERAS, Evaristo; y RUIZPÉREZ, Rafael (2013): “Índice H de las revistas españolas de Ciencias Sociales y Jurídicas según Google Scholar (2002-2011)”. EC3 Informes, nº 4.
- DORTA-GONZÁLEZ, Pablo y DORTA-GONZÁLEZ, María Isabel (2010): “Indicador bibliométrico basado en el índice h”. Revista Española de Documentación Científica, vol. 33, pp. 225-245. [http://dx.doi.org/10.3989/redc.2010.2.733]
- EGGHE, Leo (2006): “Theory and practise of the gindex”. Scientometrics, vol. 69 (1), p. 131-162.
- GRUPO SCIMAGO (2006): “El índice h de Hirsch: aportaciones a un debate”. El profesional de la información, vol. 15, pp. 304-306. [http://dx.doi.org/10.3145/epi.2006.jul.08]
- HIRSCH, Jorge (2005): “An index to quantify an individual’s scientific output”. Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America, vol. 102, pp. 16569-16572. [http://dx.doi.org/10.1073/pnas.0507655102]
- HIRSCH, Jorge E. (2012): “An index to quantify an individual’s scientific research output that takes into account the effect of multiple coauthorship”. Scientometrics, vol. 85, pp. 741-754.
- IMPERIAL, Juan y RODRÍGUEZ-NAVARRO, Alonso (2005): “Utilidad del índice h de Hirsch para evaluar la investigación en España”. En: http://www.bit.etsia.upm.es/Imperial_RodriguezNavarro.pdf
- IMPERIAL, Juan y RODRÍGUEZ-NAVARRO, Alonso (2007): “Usefulness of hirsch’s hindex to evaluate scientific research in Spain”. Scientometrics, vol. 71, nº 2, pp. 271-282. [http://dx.doi.org/10.1073/pnas.0507655102]
- POPULATION REFERENCE BOUREAU (PRB) http://www.prb.org/pdf12/2012populationdatasheet_spanish.pdf
- REPISO, Rafael y DELGADO LÓPEZCÓZAR, Emilio (2013): “H Index Commu nication Journals according to Google Scholar Metrics (20082012)”. EC3 Reports, 6: 26 octubre 2013. http://ec3noticias.blogspot.com.es/2013/10/publicadoelindicehdelasrevistas.html
- RUBIO, Fanny y URRUTIA, Jorge (2011): “La debilidad del español”, El País, 25/03/2011. http://elpais.com/diario/2011/03/25/opinion/1301007608_850215.html
- SÁNCHEZ PITA, Fernando (2012): “Actualización del Índice H de las revistas de Comunicación, según Google Scholar Metrics”. Actas IV Congreso Int. Latina de Comunicación Social. La Laguna, http://www.revistalatinacs.org/12SLCS /2012_actas/209_Pita.pdf [04092013]
- SILVA AYÇAGUER, Luis Carlos (2012): “El Índiceh y Google académico: una simbiosis cienciométrica inclusiva”. Acimed, vol. 23, nº 3, pp. 308-322. http://acimed .sld.cu/index.php/acimed/article/view/384
- TÚÑEZ LÓPEZ, Miguel (2012): La gestión de la comunicación en las organizaciones. Sevilla/Zamora, Comunicación Social Ediciones.
- TÚÑEZ LÓPEZ, Miguel (2013): “El ‘índice h’ de la investigación en Comunicación en España, Portugal y Latinoamérica: Web of Knowledge (WoK), Scopus y Google Scholar Metrics”. Communication and Society/Comunicación y Sociedad, vol. XXVI, n. 4, pp.53-75. http://www.unav.es/fcom/comunicacionysociedad/es/resumen.php?art_id=469 [31102013]
- TÚÑEZ LÓPEZ, Miguel (2014): “El índice h como indicador de calidad de la difusión de la investigación en Comunicación en España: perfiles personales en Google Scholar Metrics. IV Congreso de la Asociación Española de Investigación de la Comunicación AEIC Espacios de Comunicación. Bilbao, 2014. http://www.aeic2014bilbao.org/
- TÚÑEZ, Miguel y DE PABLOS, José Manuel (2013): “El ‘índice h’ en las estrategias de visibilidad, posicionamiento y medición de impacto de artículos y revistas de in vestigación”. Actas del II Congreso Nacional sobre Metodología de la Investigación en Comunicación y del Simposio Internacional sobre Política Científica en Comunicación, Universidad de Valladolid, Segovia, mayo 2013, pp. 133-150, http://uvadoc.uva.es/handle/10324/2996 [04-09-2013]